نمایشگاه تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته‌های چشمه علی و قیطریه به همت موزه ملی ایران در جایگاه موزه مادر به مناسبت گرامیداشت هفته تهران برنامه ریزی شده است.

جبرییل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران با اشاره به جزییات بیشتر در مورد این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه ۱۱۰ اثر از دو محوطه باستانی چشمه علی در دشت و قیطریه در کوهپایه‌های استان تهران را دربرگرفته و شاخص ترین آثار این محوطه سفال‌های منقوش ظریف قرمز رنگی هستند که با نام سفال چشمه‌علی در ادبیات باستان‌شناسی شناخته شده و مربوط به ۴۸۰۰ تا ۵۲۰۰ پیش از میلاد هستند.
وی در خصوص کاوش های انجام شده در چشمه علی گفت: این محوطه نخستین بار بین سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ توسط اریک اشمیت آمریکایی مورد کاوش قرار گرفت و پس از انقلاب اسلامی نیز کاوش‌های این محوطه به سرپرستی دکتر محمدرحیم صراف و دکتر حسن فاضلی نشلی از دانشگاه تهران ادامه یافت. آثار چشمه علی ۳۷ سفال با نقوش جانوری و گیاهی از دوره‌های نوسنگی و مس‌وسنگ است.

همچنین از چشمه علی بوته سفالی همراه با سرباره مس به نمایش گذاشته شده که سند مهمی دال بر صنعت فلزکاری بیش از ۵۵۰۰ ساله تهران است. کاسه‌های لبه واریخته که همزمان با آغاز نگارش است، از دیگر یافته‌های چشمه‌علی است که در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

رئیس کل موزه ملی ایران درباره گورستان قیطریه اظهار داشت: این محوطه گورستانی از دوره آهن است که در محل کنونی پارک قیطریه در سال‌های ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ به سرپرستی زنده یاد سیف‌الله کامبخش‌فرد کاوش شده و ۷۳ اثر از جنس سفال خاکستری، اشیا فلز و سنگی با قدمت ۱۲۰۰ تا ۱۰۰۰ پیش ازمیلاد به نمایش گذاشته شده است. در کاوش‌های این باستان شناس فقید در محوطه مذکور حدود ۳۵۰ گور باستانی کاوش شد و آثار متعدد سفالی و فلزی مورد شناسایی قرار گرفت که هم اکنون در موزه ملی ایران از آن‌ها نگهداری می‌شود.

در این نمایشگاه در طبقه اول موزه ایران باستان و تا پایان مهرماه پذیرای پژوهشگران، تهران پژوهان و سایر علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.