به گزارش ایرنا این تفاهم نامه را پیروز حناچی شهردار تهران و ذبیح الله خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امضا کردند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم گفت: شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد روزانه خدمات متعددی را به مردم ارایه می‌دهند و ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند بنابراین همکاری این ۲ دستگاه نقش موثری در تسهیل و تسریع امور، کاهش مراجعات و پیشگیری از مفاسد دارد.

خداییان افزود: هر ۲ دستگاه ظرفیت‌هایی دارند که مکمل هم هستند؛ ممکن است شهرداری یا سازمان ثبت اسناد نقشه‌ای در اختیار داشته باشد که دستگاهی دیگر ندارد که می‌توان از توان هم استفاده کرد و در نهایت این موضوع موجب صرفه جویی در هزینه ها نیز می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از چالش های اساسی شهرداری‌ها در کشور موضوع حفاظت و حراست از املاک خود است چراکه برخی املاکشان فاقد سند است یا تداخل دارد و حد و حدود آنها مشخص نیست که این موضوع موجب تعرض به اراضی این نهادها نیز می‌شود.

به گفته خداییان، این تفاهم‌نامه سبب از بین رفتن تداخل و تعرض در حد و حدود املاک می‌شود و بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را از بین می‌برد.

وی در تشریح مفاد این تفاهم‌نامه توضیح داد: شهرداری مختصات «یو تی ام» (نوعی نقشه‌برداری) را در اختیار ثبت اسناد ثبت قرار می‌دهد و در اسرع وقت در سامانه کاداستر ثبت می‌شود.  

خداییان افزود: همچنین ارتباط الکترونیکی بین دفاتر خدمات الکترونیک شهر و واحدهای ما ایجاد می‌شود تا سرعت کار بالا برود و از سوی دیگر عوارض به صورت هوشمند اخذ و نهایتا  نسبت به تصدیق حدنگاری املاک شهرداری اقدام می شود تا از جعل اسناد جلوگیری شود.

معاون قوه قضاییه در خصوص فواید این تفاهم نامه نیز ادامه داد: ممکن است شهرداری اطلاعاتی در مورد تملک قانونی اراضی در طرح توسعه شهر بخواهد که در این زمینه نیز ما کمک خواهیم کرد.

خداییان خاطرنشان کرد: در نهایت کارگروهی تشکیل می شود و بر حسن اجرای این تفاهم نامه نظارت خواهند کرد.

برخی املاک شهرداری سند ندارند

حناچی شهردار تهران نیز امضای این تفاهم‌نامه را اقدامی مهم خواند و گفت: با این تفاهم‌ اطلاعات ۲ دستگاه به اشتراک گذاشته می‌شود و هدف شهرداری از این کار به عنوان یکی از ملاکان مهم شهر دسترسی به اطلاعات است.

 وی با بیان اینکه برخی املاک شهرداری تهران سند ندارند، تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه تمامی املاک شهرداری ثبت می‌شود و مشکلات در این بخش کاهش می‌یابد.

حناچی ادامه داد: با ثبت اطلاعات املاک شهرداری دیگر کسی مثل دوره های قبل نمی‌تواند ادعا کند که مثلا مالک فرودگاه مهرآباد است.

شهردار تهران ادامه داد: انطباق حداکثری اسنادی که صادر می‌شود موجب نزدیکی اطلاعات بین شهرداری، سازمان ثبت اسناد و نظام مهندسی و دست آخر هم این اسناد الکترونیکی می‌شود.

به گفته وی، امضای این تفاهم‌نامه موجب کاهش رفت و آمد شهروندان به دستگاه های مختلف و در نهایت آنها نیز منتفع می‌شوند چرا که خدمات هوشمند رضایتمندی مردم را در پی دارد.

حناچی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران قدیمی‌ترین دستگاه «جی آی اس» (سامانه اطلاعات جغرافیایی) است و با گرفتن اطلاعات سازمان ثبت اسناد می‌تواند خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهد.

محمدنادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری نیز در این مراسم گفت:شهرداری دارایی‌ها و املاک زیادی دارد که برای تثبیت و صیانت از آنها باید اقدام کنیم و مهمترین قدم در این راه امضای این تفاهم‌نامه بود.

وی خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه به تدقیق در امور و تسهیل امور مردم توجه شده است.

تهرام/۹۳۴۳/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.