به نظر من پروژه‌ای که در حال اجرا‌ست، محدود به موضوع شهرداری تهران نیست. موضوع آن است که جریان اصلاحات در یک فرآیند چندساله که آغاز آن 92 بود و تا امروز ادامه داشته است قدم به قدم جلو آمده و رقیب این جریان قدم‌به‌قدم به عقب رانده شده است.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: استعفای شهردار جدید تهران یکی از شک های پایان سال 96 بود. موضوعی که موجب شد گمانه زنی های بسیاری درباره اختلاف در جریان اصلاحات و میان اصلاح طلبان شورای شهر بر سر زبان ها بیفتد. اما از طرفی برخی اصلاح طلبان تاکید داشتند که استعفای شهردار نه به دلیل بیماری یا اختلاف با هم فکران بلکه به دلیل فشارهایی است که از رویه های جدید او در شهرداری نشات می گیرد. علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تاکید دارد که عملکرد ضدفساد نجفی موجب شده تا مخالفان سردرگم و ناهماهنگ او تلاش کنند، بین اصلاح طلبان در شورای شهر و شهرداری اختلاف ایجاد کنند تا شاید شورای شهر اول بار دیگر تکرار شود و بتوانند بر بدنه حامی اصلاحات برای رسیدن به اهداف آینده خود تاثیر بگذارند. 

دلیل اصلی استعفای نجفی چیست؟

آقای نجفی اخیرا مبتلا به یک بیماری جدید شده‌اند اما اینکه این موضوع علت اصلی استعفا بوده باشد، قطعا این‌گونه نیست. بسیاری از افراد هستند که به این بیماری مبتلا بوده و در مناصب مختلف حضور داشته و کار خود را انجام می‌دهند بنابراین بیماری منافاتی با کاری که انجام می‌دهند ندارد اما موضوع بیماری جدید آقای نجفی صحت دارد.

تعدادی از اعضای شورا نیز معتقدند بیماری نجفی برای استعفا بهانه است و فشار بیرونی منجر به این استعفا شده است. به نظر شما دلایل چرایی این برخورد با نجفی چیست؟

به نظر من پروژه‌ای که در حال اجرا‌ست، محدود به موضوع شهرداری تهران نیست. موضوع آن است که جریان اصلاحات در یک فرآیند چندساله که آغاز آن 92 بود و تا امروز ادامه داشته است قدم به قدم جلو آمده و رقیب این جریان قدم‌به‌قدم به عقب رانده شده است. مخالفان اصلاحات برای توقف این روند رو به جلو پروژه خود را از شهرداری تهران آغاز کرده‌اند با این خیال که فرآیندی که در شورای اول و شهرداری تهران به وجود آمد را تکرار کنند که البته به نظر من ناموفق خواهند بود.

چرا فکر می‌کنید این جریان در این پروژه ناموفق خواهد بود؟

زیرا خوشبختانه جریان اصلاحات طی این مدت تجربیات گرانسنگی به دست آورده‌اند. این جریان برای به دست آوردن این تجربیات، هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند و قدر انسجام و وحدت خود را می‌دانند.

هدف این جریان از فشار بر نجفی چیست؟

هدف اصلی این فشار، ایجاد اختلاف در شورای شهر پنجم است. این جریان معتقد است اگر نجفی را از میدان به در کنیم، علاوه بر توقف شفاف‌سازى در مورد فسادها در دوره مدیریت قبلى، بر سر انتخاب شهردار جدید تهران در شورا اختلاف به وجود مى‌آید و این اختلاف نقطه آغاز فرآیند معکوس توفیقات سال‌های اخیر جریان اصلاحات خواهد شد. به همین دلیل است که فشار بر نجفی برای استعفا زیاد است تا شاید بتوانند با رفتن نجفی آتش اختلاف را در میان اعضای شورا شعله‌ور کنند و این اختلاف از اعضای شورا به جریان اصلاحات منتقل شود. این جریان سعی دارد با اختلاف‌افکنی امید خود را برای رسیدن به موقعیت گذشته بازیابی کند. به نظر می‌رسد این موضوع، پروژه کلی این جریان است. علاوه بر این، نجفی رویکرد فساد‌ستیزی بزرگی در همین مدت کوتاهی که مسوول شهرداری تهران بود از خود نشان داد. در این مدت ایشان فرآیند‌های فساد‌خیز شهرداری تهران به ویژه در قرارداد‌های این سازمان، تغییر کاربرى و فروش شهر را متوقف کرد و توانست سند تحویل و تحول را ارایه و گزارش شفافی از سوءعملکرد و تخلفات مدیریت قبلی شهر تهران به قوه قضاییه ارایه دهد. نکته‌ای که سبب تعجب بسیاری از فعالین سیاسی شده، آن است که با وجود ارایه گزارشات بسیار از وقوع فساد در دوران مدیریت قبلی شهر تهران از سوی شهردارجدید به قوه قضاییه، این قوه نسبت به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است. علاوه بر نشان ندادن واکنش، اطلاع‌رسانی نیز نشده است. همچنین ظاهرا اقدامی نیز در‌این‌باره انجام نشده و توضیحات بیشتری از شهرداری خواسته نشده است و به نظر می‌رسد رسیدگى متوقف است. با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد موضوع مبارزه با فساد تنها یک شعار زبانی است و اقدام عملی خاصی در این باره صورت نمی‌گیرد. به ویژه در‌این‌باره که گزارشات واضحی درباره تخلفات از طرف شهرداری به قوه قضاییه ارایه شده است. در مقابل این عدم رسیدگی به گزارشات فساد، شاهد سرعت عمل قوه قضاییه در احضار شهردار تهران به دلیل حضور در مراسم رقص 4دختر‌بچه هستیم. من فکر می‌کنم اگرچه شهر و شهرداری تهران به دلایلی که گفتم مهم هستند، اما پروژه‌ای که در ارتباط با این موضوع دنبال می‌شود، فراتر از شهرداری و شورای شهر تهران است.

به نظر شما اگر شورای شهر با استعفای شهردار تهران مخالفت کند، فشار‌های بیرونی چه ابعادی به خود خواهد گرفت؟

در مجموعه مخالف جریان اصلاحات که به غلط اصولگرا نامیده شده‌اند، انسجامی وجود ندارد که بتواند پروژه‌ای را به صورت کامل پیش ببرد. آنها از این نقطه شروع کردند تا شاید بتوانند روحیه‌ای حداقلی به نیرو‌های خود تزریق کنند. من بر این تصور هستم که این جریان امید واهی به این پروژه بسته و بعید است که به اهداف خود برسند اما به هرحال این مهم، هوشیاری بیش از پیش جریان اصلاحات را طلب می‌کند. جریان اصلاحات باید کوچک‌ترین احتمالات را با استفاده از تجربیات خود با هشیارى و جدی‌ترین واکنش خنثی کند.

اگر نجفی بر استعفای خود پا‌فشاری کرده و شورا مجبور به پذیرش آن شود، فشار‌ها بر شورا و شهرداری پایان خواهد یافت؟

خیر. این اول کار است. اگر آنها از این فشار نتیجه بگیرند دلیلی نمی‌بینند آن را متوقف کنند. خوشبختانه شورای پنجم و اعضای آن جوانب مختلف را در نظر می‌گیرند. من فکر نمی‌کنم جریان رقیب بتواند این پروژه را ادامه دهد اما جریان اصلاحات هم آنقدر ضعیف نیست که به راحتی در سناریوى طراحى‌شده توسط مخالفان اصلاحات ایفاى نقش کند. درباره استعفا و تصمیمی که اعضای شورای شهر اتخاذ خواهند کرد، می‌توانیم به شورا اعتماد کنیم. زیرا اعضا منافع کلی اصلاحات را در نظر خواهند گرفت. ما باید به جای گمانه‌زنی، این فرصت را در اختیار شورا قرار دهیم تا بتواند با سربلندی از این آزمون خارج شود.

آقای نجفی اخیرا مبتلا به یک بیماری جدید شده‌اند اما اینکه این موضوع علت اصلی استعفا بوده باشد، قطعا این‌گونه نیست. می‌خواهند با رفتن نجفی آتش اختلاف را در میان اعضای شورا شعله‌ور کنند و این اختلاف از اعضای شورا به جریان اصلاحات منتقل شود.

شاهد سرعت عمل قوه قضاییه در احضار شهردار تهران به دلیل حضور در مراسم رقص 4دختر‌بچه هستیم. پروژه‌ای که در ارتباط با این موضوع دنبال می‌شود، فراتر از شهرداری و شورای شهر تهران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.