به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای فناوری اطلاعات، این مراسم همانند سال گذشته خودجوش و داوطلبانه توسط گروه جامعه فعالان نرم افزار ایران و با مشارکت این فرهنگسرا و باغ کتاب برگزار می‌شود.

طبق اعلام برگزارکنندگان، جشن امسال غیرتخصصی است و همگان می‌توانند با شرکت در آن، اطلاعات خود را در زمینه نرم‌افزارهای آزاد افزایش دهند.

همچنین بخشی برای آموزش کودکان نیز در نظر گرفته شده است.

طرفداران آزادی نرم‌افزار بر این عقیده هستند که نرم‌افزار و به طور کلی، همه برنامه‌هایی که کاربران از آنها استفاده می‌کنند (از لپ‌تاپ و گوشی هوشند گرفته تا ابزارهای هوشمند دیگر مانند تلوزیون، ساعت و یخچال هوشمند و …) باید تحت کنترل کاربر باشند.

به اعتقاد این افراد، داشتن کنترل روی برنامه‌ها فقط در صورتی محقق می‌شود که کاربر، حق بررسی دقیق این برنامه‌ها، رفع مشکلات و حتی افزودن قابلیت‌های سفارشی به آن را داشته باشد.

به اعتقاد طرفداران آزادی نرم‌افزار، توسعه و به کارگیری نرم‌افزارهای آزاد تنها راه ایمن و پایدار برای حفاظت از حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات حیاتی کاربران در مقابل دست‌اندازی‌ها و جاسوسی شرکت‌های بزرگ در زمینه فناوری اطلاعات است.

از نمونه‌های معروف نرم‌افزارهای آزاد می‌توان به سیستم‌عامل‌های گنولینوکس، اندروید، مرورگر فایرفاکس، برنامه پخش ویدئوی VLC، وردپرس و... اشاره کرد.

حضور در هفتمین جشن روز آزادی نرم‌افزار برای عموم آزاد است و علاقه مندان برای شرکت در این مراسم می توانند جمعه ۸ شهریور از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به سالن شماره ۸ باغ کتاب تهران واقع در اتوبان حقانی، خروجی کتابخانه ملی ایران و باغ کتاب مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۹۰۲۱۲۵ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، روز آزادی نرم افزار Software Freedom Day (SFD)  یک جشن سالیانه جهانی برای نرم افزارهای آزاد است که اولین دوره این جشن هفتم شهریور ۱۳۸۳ در ۶۴ مکان مختلف (در ۳۰ کشور جهان) برگزار شد که تهران، اصفهان، مشهد، گیلان و کرمان میزبانان این جشن در کشور ایران بودند.

سال گذشته مدافعان آزادی نرم افزار این جشن را در ۷۱ نقطه مختلف در سراسر جهان برگزار کردند.

تهرام/۷۲۴۵//۶۱۳۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.