به گزارش ایرنا، علیرضا رفیعی پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مرکز عرضه دام زنده در غرب تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته، از چند ماه قبل برنامه ریزی به منظور طرح نظارت ویژه عید قربان صورت گرفت تا دام قربانی از مکان‌های مجاز سراسر کشور عرضه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به دسترسی آسان تمامی افراد به مکان‌های عرضه دام، توصیه می‌شود که افراد از خرید دام خارج از مکان‌های عرضه خودداری کنند، چرا که در این مکان‌ها ناظران بهداشتی در چارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی، دام را تحت نظارت خریداری می‌کنند.

۳ هزار ناظر بهداشتی بر ذبح دام نظارت می کنند

رفیعی پور با اشاره به اینکه ناظران بهداشتی و شرعی در قالب تیم های نظارتی و بازرسی در مکان‌های عرضه و کشتارگاه‌های سراسر کشور در روز عید قربان فعالیت دارند، گفت: سه هزار ناظر بهداشتی و ۶۰۰ ناظر شرعی در قالب ۲ هزاز و ۵۰۰ تیم ثابت و سیار در ۳۰۰ مرکز ذبح و قربانگاه‌های سراسر کشور حضور دارند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه ۲ هزار و ۵۰۰ تیم ثابت و سیار در این محل‌ها حضور دارند، مردم می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۱۲ درخواست خود را مطرح کنند تا تیم های سیار در محل کشتار، سلامت دام و گوشت را نظارت کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر خرید دام از مکان‌های عرضه و کشتار در قربانگاه‌ها گفت: با توجه به آنکه ذبح دام در مراکز عرضه تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام می‌شود، از این رو افراد در صورت تمایل می‌توانند قربانی خود را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه کشتارگاه قرار دهند و در غیر این صورت پس از قرار دادن در ظروف یا پلاستیک به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

به گفته وی؛ بیماری تب کریمه کنگو و تب مالت در بدن دام قابل رویت نیست و چنانچه در بدن دام باشد، پس از ذبح به آلایش و اجزای گوشت منتقل شود.

رفیعی پور خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلو گوشت لاشه و ۳۰ تا ۳۵ هزار عضو دام از چرخه مصرف خارج شد و امسال هم در مراکز عرضه به سبب نظارت ناظران بهداشتی و شرعی بر عملیات ذبح، بخشی از لاشه‌های غیر قابل مصرف از چرخه خارج می‌شود.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا؛ امسال خرید دام زنده در مراکز عرضه دام زنده از رونق کمتری برخوردار است که برخی شهروندان علت این را افزایش قیمت دام زنده اعلام کردند.

در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده سبک بین ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان در مراکز عرضه دام زنده عرضه می شود.

تهرام//۶۰۰۳/۷۲۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.