مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: برای مقابله با تب کنگو، گوشت قربانی باید حتما قبل از مصرف 24 ساعت در یخچال (نه فریزر) نگه‌داری شود.

 

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: خوشبختانه تب کریمه کنگو در استان زنجان شیوع پیدا نکرده است ولی این دلیل نمی‌شود که نکات بهداشتی را مدنظر قرار ندهیم. با توجه به این‌که در آستانه عید قربان هستیم، باید موازین بهداشتی در خصوص توزیع و مصرف گوشت قربانی و دلایل احتمالی شیوع تب خونریزی‌دهنده کنگو را مدنظر قرار دهیم تا روز عید را به سلامتی پشت سر بگذاریم.

 

این مسئول ادامه داد: از دیروز، همکاران فنی و کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی در میادین احشام حضور دارند تا خریداران دام را در خصوص انتخاب دام سالم راهنمایی کنند. همچنین روز عید قربان از ساعت 7 صبح تا ظهر، اکیپ‌های ثابت در ادارات دامپزشکی مرکز استان و شهرستان‌های تابعه، همچنین اکیپ‌های سیار در سطح شهر حضور دارند تا راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

 

وی با بیان این‌که شهروندان می‌توانند راهنمایی‌های مورد نیاز خود را از طریق تماس با 1512 دریافت کنند، افزود: برای مقابله با تب کریمه کنگو و سایر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، لازم است که ذبح دام در کشتارگاه‌ها صورت گیرد. برای همین منظور، کشتارگاه‌ها از فردا صبح آماده خدمت‌رسانی است و شهروندان می‌توانند از حضور ناظران شرعی و بهداشتی بهره‌مند شوند.

 

حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که دام خریداری شده تا قبل از موعد ذبح باید در دورترین مکان نسبت به منزل نگه‌داری شود، افزود: عامل شیوع تب کریمه کنگو، کنه‌ها هستند و با توجه به این‌که کنه‌ها بعد از خون‌خواری، بدن دام را ترک می‌کنند، بسیار ضروری است که شهروندان در صورت مشاهده کنه در محیط منزل، از له کردن آن با دست اجتناب کنند.

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان همچنین با تاکید بر این‌که جگر، دل و قلوه قبل از مصرف حداقل باید 48 ساعت در یخچال (نه فریزر) نگه‌داری شود، تصریح کرد: عمده هدف مراسم عید قربان، به‌جا آوردن استحباب شرعی است ولی اگر عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، رعایت مسائل بهداشتی نیز ریشه در مسائل شرعی داشته و منبعث از آموزه‌های دینی است؛ در واقع ذبح دام در همه مراحل با سلامت انسان ارتباط دارد و عقل و شرع حکم می‌کند که برای برگزاری مراسم عید قربان، بهداشت نیز به اندازه مسائل شرعی رعایت شود.

 

وی یادآور شد: برخی اصرار دارند که دام خریداری شده را جلوی درب منازل ذبح کنند، از این‌رو توصیه می‌شود که برای حضور یک نفر کارشناس دامپزشکی حتما با شماره ‌تلفن 1512 تماس بگیرند و حین ذبح نیز همه ضوابط بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب را رعایت کنند. علاوه بر این، خونابه حاصل از ذبح حتما باید به درون چاه هدایت شود. متاسفانه علایم تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است به راحتی قابل تشخیص نیست و فقط با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان جلوی شیوع آن را گرفت.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.