به گزارش ایرنا در این شهرستان‌ها که از جمله مناطق خوش آب و هوا محسوب می‌شوند و وضعیت منابع آبی آنها هم بهتر از دیگر مناطق است، برخی شهروندان تانکرهایی را روی وانت مستقر می‌کنند و پس از آنکه آنها را پر از آب کردند به فروش می‌رسانند.

پدیده ای که از آن به عنوان سرقت آب هم یاد شده و مسئولان آبفا می‌گویند طی چند ماه اخیر دست‌کم جلو ۲۸ وانتی حامل آب را که به شکل غیرمجاز اقدام به حمل برای فروش آن کردند، گرفته‌اند.

گزارش شده این افراد آب را به کسانی که در حال ساخت و ساز هستند یا دارندگان زمین های کشاورزی یا باغچه فاقد حق‌آبه برای آبیاری محصولات و درختانشان می فروشند و امسال چون قیمت آب نزد این دسته از خریداران و فروشندگان بالاتر رفته، عده ای را واداشته تا از این طریق به فکر پول درآوردن باشند.

البته متولیان آبفا درباره قیمت این نوع آب‌فروشی‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

دماوند کانون آب‌فروشی

بیشتر کانون این نوع آب فروشی یا سرقت آب شهرستان دماوند به ویژه در مناطق آبسرد و رودهن گزارش شده است.

ماموران گشت بازرسی امور منابع آب دماوند می‌گویند که در صورت مواجهه با این دسته از خودروها، جلو آنها را می‌گیرند و به پارکینگ منتقل می‌کنند.

در مورد تامین آب توسط این افراد البته گزارش های متفاوتی روایت می شود زیرا معلوم نیست که این افراد از چه منابعی سرقت آب را انجام می‌دهند؛ حتی برخی می‌گویند که احتمال دارد این افراد از منازلشان آب را در مخازن پر می کنند و به دیگران بفروشند.

تامین آب از چاه های غیرمجاز یا برخی آبراه ها نیز از جمله دیگر گمانه هایی است که در این زمینه مطرح می شود.

سرپرست امور منابع آب دماوند در این زمینه گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۸ دستگاه خودرو حمل غیرمجاز آب را در این شهرستان توقیف کرده‌ایم که حجم مخازنی که آب را حمل می کنند متفاوت است.

مصطفی عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال آب فروشی بوده است ولی امسال به خاطر بالارفتن قیمت آب شاهد افزایش آن هستیم.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از چند و چون قیمت آب نزد این سارقان آب و خریدارانشان ادامه داد: مصرف آب امسال در شهرستان‌ها بیشتر و این امر باعث شده است تا سودجویان از این نیاز مردم به شکل غیرقانونی سوءاستفاده کنند و آب را بفروشند.

عباسی با اشاره به اینکه بخشی از این آب برای اراضی فاقد حق آبه صرف می‌شود گفت: در شورای آب استان تهران مقرر شد توسعه کشاورزی به خاطر کمبود منابع آبی ممنوع شود این در حالی است که برخی، باغچه هایی کوچک را ایجاد کرده اند که به آنها حق‌آبه‌ای نیز تعلق نمی‌گیرد.

سرپرست امور منابع آب دماوند بیان کرد:‌ عده‌ای نه تنها برای باغچه ها بلکه برای برخی ساخت و سازهایی که با کمبود آب مواجه می‌شوند نیز از این طریق آب می‌خرند.

وی گفت: طبق ماده ۴۵ قانون آب هرگونه بهره‌برداری غیرمجاز از آب جرم است از این رو امور منابع آب دماوند بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی خواهد کرد.

عباسی اضافه کرد: باید آب به صورت عادلانه توزیع شود و کسانی که حق قانونی از آب ندارند نباید از این منبع ارزشمند به شکل غیرقانونی بهره‌مند شوند.

وی گفت: اداره امور آب به منظور جلوگیری از آب‌فروشی، با هدف صیانت از منابع زیرزمینی و حفظ حقوق حقابه‌بران رودخانه ها، خودروهای حمل آب غیرمجاز در سطح شهرستان را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کند.

زنگ خطر برای سفره های زیرزمینی

سرپرست امور منابع آب دماوند با بیان این که معلوم نیست این آب هایی که آب‌فروشان حمل می کنند از کجا تامین می شود اظهارداشت:‌ اگر این آب‌ها از چاه‌های کشاورزی برداشت شود زنگ خطری برای سفره های زیرزمینی است.

وی بیان کرد:‌ باید وضعیت منابع آبی را در حد نرمال نگه داریم و اجازه ندهیم آب مورد بهره‌برداری غیرقانونی قرار گیرد.

وی یکی از راهکارهای جلوگیری از آب‌فروشی را تعامل نهادهای مختلف عنوان و تشریح کرد:‌ در این زمینه نباید تنها به امور آب دماوند اتکا کرد بله باید دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی و ارائه دهندگان مجوز ساخت و ساز نیز همکاری کنند زیرا راهکارهای قانونی در این باره وجود دارد.

سرپرست امور منابع آب دماوند خاطر نشان کرد: باغ ها و باغچه های کوچک مصارف جدیدی ایجاد کرده‌اند که باید جلو آنها گرفته شود و این موضوع در حیطه کاری دستگاه های مربوطه است.

وی تاکید کرد: باید اراده ملی ایجاد شود تا از این منبع ارزشمند که قطره قطره آن به سختی تولید، توزیع و مصرف می‌شود حفاظت کرد.

عباسی گفت: فرماندار دماوند البته بسیار پای کار است و این نهاد را در برخورد با آب‌فروشی همراهی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نقش مردم نیز در این زمینه تاثیرگذار است افزود: شهروندان می توانند ضمن مدیریت بهینه مصرف آب، در صورت مشاهده خودروهای حمل آب یا اطلاع از بهره برداری غیرمجاز از منابع آبی به این نهاد گزارش دهند.

سرپرست امور منابع آب دماوند خاطرنشان کرد: نیروهای گشت این مجموعه به صورت شبانه‌روز فعال هستند و شهروندان می‌توانند برای ارائه گزارش، پیشنهاد و انتقاد با شماره ۷۶۳۱۶۶۰۰ تماس بگیرند.

تهرام /۸۱۳۸/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.