علی اشرف منصوری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از شهرک گلخانه ای حصارگلی ورامین به خبرنگار ایرنا گفت: سطح گلخانه های کشور حدود 8 هزار هکتار بود که با توجه ویژه دولت در ارائه تسهیلات و مشوق های لازم، هم اکنون بیش از 15 هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور دایر است.
وی اظهار داشت: احداث گلخانه ها یکی از محوری ترین فعالیت ها برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است که دولت با جدیت آن را دنبال می کند چرا که حرکت به سمت کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی، در بهره وری مصرف آب و ایجاد فرصت های شغلی پایدار نیز نقش به سزایی دارد.
وی افزود: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته، سطح گلخانه های کشور تا سال 1404 باید به 48 هزار هکتار برسد که این مهم با حمایت دولت و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی محقق می شود.
منصوری با اشاره به وقوع سیل در برخی از استان های کشور گفت: در بررسی های به عمل آمده از وضعیت گلخانه های مناطق سیل زده، کمترین میزان آسیب به شهرک های گلخانه ای وارد شده و تنها بخشی از شهرک گلخانه ای همدان با آسیب مواجه شده که به سرعت رفع شد.
وی تصریح کرد: در احداث و طراحی شهرک های گلخانه ای لازم است تا موضوع سیل و خطرات محیطی در نظر گرفته شود تا در صورت وقوع هر یک از این پدیده ها، کمترین میزان آسیب به تولید کنندگان وارد شود.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های کشاورزی در خصوص شهرک گلخانه ای حصار گلی ورامین گفت: در سال 81 مسئولان وقت تصمیم به احداث شهرک گلخانه ای در روستای حصار گلی ورامین گرفتند که مطالعات اولیه و اجرای برخی از زیرساخت های آن تا سال 1383 به درازا کشید.
وی گفت: پس از سال 83 و تا سال 1395 اجرای این طرح رسما تعطیل و اجرای آن راکد ماند ولی با دستور وزیر جهاد کشاورزی در اواخر سال 94 و فراخوان سرمایه گذاران، عملیات اجرایی آن آغاز شد.
منصوری افزود: به دلیل محدودیت های منابع آبی، فاز اول این مجموعه به مساحت 75 هکتار به متقاضیان واگذار شد و هم اکنون تمامی بهره برداران در کارگاهی بزرگ، مشغول احداث گلخانه های مکانیزه می باشند و در آینده ای نزدیک بخش زیادی از این اراضی زیر کشت می رود.
وی گفت: هم اکنون 3 واحد گلخانه ای در شهرک گلخانه های حصار گلی به بهرداری رسیده و زیر کشت گیاه رفته است.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های کشاورزی افزود: از مهمترین مزیت های این شهرک گلخانه ای را می توان به دسترسی آسان به پایتخت و بازار مصرف، مجاورت با محور قم – گرمسار و نیز امکان دسترسی آسان به فرودگاه امام خمینی(ره) عنوان کرد که این مهم باعث می شود تا این مکان به مرکزی مهم برای فروش و صادرات سبزی و صیفی و گل شاخه بریده تبدیل شود.
منصوری مهمترین مشکل شهرک گلخانه ای حصار گلی را مربوط به انتقال گاز یاد کرد و افزود: عملیات گاز رسانی به شهرک گلخانه ای در دو حوزه راه و شهرسازی و شرکت گاز پیگیری شده که مشکل وزارت راه هم اکنون برطرف شده ولی شرکت گاز تاکنون اقدامی عملی برای این مهم انجام نداده است.
وی گفت: اگر فرایند انتقال گاز با کندی انجام شود، سرمایه گذاران با آسیب های زیادی مواجه می شوند.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.