به گفته «داریوش بیات نژاد» مشارکت های مردمی در توسعه مراکز توانبخشی و نیز فرهنگ برخورد با اختلال اتیسم بویژه به کودکانی که دارای این نوع بیماری هستند کمک شایانی می کند.
اتیسم نوعی اختلال رشد است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود و علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می کند؛ ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری دست زدن، دادن پاسخ های غیرمعمول به افراد، دلبستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر از جمله این نشانه ها اعلام شده است.
مدیرکل بهزیستی استان تهران معتقد است: برخی شهروندان از آنجا که آشنایی لازم با این دسته از افراد ندارند ممکن است در سطح جامعه با اتیسمی ها رفتارهایی داشته باشند که نه تنها سبب آزار و فراری دادن این بیماران از اجتماع شود بلکه روند بهبودی آنان را نیز دستخوش تاثیر کند.
وی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: به دنبال اقدامات فرهنگ ساز که طی سال های گذشته انجام شده، فرهنگ برخورد با این افراد در جامعه در حال تغییر است و وضعیت نسبت به سال های گذشته بهتر شده به طوری که تنها در سال گذشته شاهد رشد 100 درصدی متقاضیان ایجاد مراکز توانبخشی برای اتیسمی ها در استان بوده ایم.
بیات نژاد با بیان اینکه این فرهنگ سازی اما هنوز جای توسعه دارد تاکید کرد: باتوجه به شرایط این بیماران و نیز حمایتی که دولت در ارائه یارانه برای این افراد دارد، به متقاضیانی که علاقه مند به دریافت مجوزهای قانونی برای ایجاد مراکز توانبخشی به کودکان اتیسم باشند در کمترین زمان مجوزها صادر می شود.
وی با بیان اینکه البته صدور مجوز منوط به داشتن کادر اجرایی با تجربه، متخصص و دارای شرایط اعلام شده است، اظهارداشت: سال گذشته شاهد راه اندازی 6 مرکز توانبخشی و آموزشی اتیسم در استان تهران بودیم و با احتساب مراکز قبلی اینک تعداد این مراکز در استان 12 مرکز است.
به گفته وی این مراکز با خدمت رسانی به 655 نفر از رده سنی 2 تا 40 سالگی در استان تهران فعال هستند که در آنها 324 مددکار خدمات مختلف از جمله گفتار درمانی، رفتار درمانی و سایر موارد را ارائه می کنند.
مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه 70 درصد یارانه اتیسم را دولت پرداخت می کند گفت: هزینه خدمات رسانی به بیماران اتیسم برای هر فرد 770 هزار تومان در ماه است که 550 هزار تومان آن را دولت و بقیه توسط خانواده ها پرداخت می شود.
بیات نژاد ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های بهزیستی برگزاری برنامه های فرهنگی و آموزشی است تا شاهد گسترش این مراکز نیز باشیم.
تهرام/8138/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.