به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان تهران افزود: در سیل امسال چند کار توامان در زمینه عوامل پیشگیرانه، تقویت کننده و محافظتی در سطح این استان انجام شد.
وی یادآورشد: لایروبی انهار، روددره ها و کانال های شهر تهران از تیر سال گذشته آغاز و در اسفند همین سال تمام و در مجموع 530 کیلومتر مسیل، رودخانه و روددره در اطراف تهران پاکسازی شد.
محسنی بندپی اظهار داشت: دو عامل لایروبی نشدن مسیر رودخانه ها و ساخت و سازهای غیر مجاز در مسیر رودها زمینه شکل گیری و وقوع سیلاب را فراهم می کند.
استاندار تهران با بیان اینکه 39 نقطه بحرانی در حوزه آب استان تهران شناسایی شده است، گفت: شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای باید عارضه های شناسایی شده را مرتفع کنند.
وی خاطرنشان کرد: در تهران یا دهانه های پل ها و کانال تنگ شده اند یا به علت مواجهه 20 ساله با خشکسالی، در حریم رودخانه ها ساخت و ساز شده است که بوستان نهج البلاغه یکی از این نقاط محسوب می شود.
محسنی بندپی ادامه داد: آب منطقه ای تهران در ماه های آخر سال گذشته این تدبیر را داشت و بر اساس پیش بینی های انجام شده اقدام به رهاسازی بخشی از آب پشت سدها کرد.
استاندار تهران گفت: اکنون که نقاط بحرانی این استان روددره ها تشخیص داده شده است، باید در اسرع وقت نسبت به اتخاذ و ارائه تدابیر لازم در این زمینه اقدام و طرح های آبخیزداری را در سطح استان اجرا کرد.
وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری اجرا شده در خوزستان زمان انتقال سیلاب از بستان به سوسنگرد را طولانی ساخت، تصریح کرد: در استان تهران چنین نقاطی نداریم و از همین رو حتما باید طرح های آبخیزداری در آن اجرا شود.
محسنی بندپی بر لزوم تعین خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی 12 فروردین امسال در این استان برای دستگاه های اجرایی و مردم تاکید کرد و افزود: این خسارات در شمیرانات، رودبار قصران و پل گلگشت اسلامشهر وارد شده است و باید به طور دقیق محاسبه و اعلام شود.
**خوزستان منتظر اقلام کمکی ویژه
استاندار تهران گفت: اکنون در دشت آزادگان که منطقه حضور این استان به عنوان استان معین خوزستان است، شرایط بحرانی رفع شده و مردم سیل زده نیازمند اقلام کمکی ویژه هستند.
وی تاکید کرد: اکنون در دشت آزادگان به پشه بند، پنکه، کولر، لوازم بهداشتی، شیر خشک و انواع لباس نیاز داریم و باید شرایطی را فراهم ساخت که کمک های اثربخشی به دست مردم این ناحیه برسد.
محسنی بندپی اضافه کرد: از استان تهران در بخش مدیریتی و کارشناسی انتظار خاصی وجود دارد، چون تمامی مدیرانی که در این استان مشغول به خدمت هستند، پیش از این در سایر استان ها توانمندی های ویژه ای از خود نشان داده اند و از توان مدیریتی بالاتری برخوردار بودند.
استاندار تهران گفت: به محض ابلاغ دستور وزیر کشور در خصوص معین شدن این استان برای خوزستان، عوامل مختلف تهران در 18 فروردین در این منطقه حاضر شدند و حتی مسئولیت بحرانی ترین ناحیه را نیز بر عهده گرفتند.
وی افزود: به طور معمول پشت سد آب کرخه پنج میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب ذخیره وجود دارد که این ظرفیت در حداکثر خود می تواند به 6 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برسد.
محسنی بندپی خروجی معمول رودخانه کرخه را 800 متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و یادآورشد: این خروجی طی روزهای گذشته به سه برابر خود رسیده بود که سرریز آن به دیگر نقاط طبیعی به نظر می رسید.
استاندار تهران وظیفه این استان را حفظ چهار شهر منطقه دشت آزادگان اعلام کرد و گفت: به ساکنان این شهرها اعلام شد که جوانان بمانند و سالمندان، زنان و کودکان از شهر خارج شوند تا خطری آنان را تهدید نکند.
وی به احداث 25 کیلومتر سیل بند و تقویت مستمر آنها اشاره کرد و اظهارداشت: استحکام همین سیل بندها موجب شد تا مردم نسبت به وارد نشدن آب به شهرها قوت قلب پیدا کنند و از شهر خارج نشوند.
محسنی بندپی به کاهش حجم خروجی آب رودخانه کرخه تا یک هزار و 400 متر مکعب در ثانیه اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون 150 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین همچنان در دشت آزادگان مشغول خدمت رسانی هستند و به نظر می رسد که از شرایط بحرانی عبور کرده ایم.
از روز شنبه 18 فروردین مسئولان تهرانی از جمله معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با حضور در منطقه دشت آزادگان و مرکز شهر سوسنگرد ارائه خدمات و بازدیدهای میدانی را آغاز کردند.
تهرام/3001//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.