دیگر نمی گوید چه بر سر پیرامون محیط زیستت آورده ای و بارشِ مهرش، سیل می شود و آور بر سرت یا چکه چکه لطافت هوا و ذخیره آب و منبع حیات.
باران را می گویم که در چندروز گذشته در ایام مسافرت های نوروز برنامه خیلی ها را تغییر داد، در برخی شهرها مثل شیراز چندین کشته روی دست زمین گذاشت و خیلی ها را در استان گلستان بی خانمان کرد.
مثل خیلی از استان های دیگر، طی دو روز گذشته در استان تهران بارش ها شروع شد و دیروز شدت گرفت؛ پیش بینی ها اما همچنان از تداوم شدت بارش ها خبر می دادند و این درست زمانی بود که جاری شدن سیلاب در برخی استان ها نگاهها و حواس ها را بیشتر از گذشته جمع کرده بود.
استان تهران 24 ساعت نفس گیر را پشت سر گذاشت؛ بارش مداوم باران و احتمال وقوع سیلاب همه دستگاهها و مدیران متولی را به صف کرد و سرانجام باران، عصر امروز از آسمان پایتخت رخت بر بست.
با برنامه ریزی های انجام شده در استان تهران بویژه طی 24 ساعت گذشته نه تنها شاهد جاری شدن سیلاب تاکنون نبودیم بلکه آبگرفتگی گسترده یا بروز مشکلی که خسارت یا تلفاتی به دنبال داشته باشد نیز گزارش نشد.

**آماده باش همگانی
از روز دوشنبه (دیروز) سراسر استان تهران در وضعیت آماده باش قرار گرفت؛ استاندار تهران مرخصی تمامی مدیران استان بویژه اعضای ستاد مدیریت بحران را لغو کرد و دستور داد تا زمان گذر از این وضعیت آماده باش، تمامی مسئولان و نیروهای امدادی و خدماتی در حالت آماده باش قرار گیرند.
ستاد مدیریت بحران در همه 16 شهرستان استان تشکیل و تدابیر لازم برای مواجهه با شرایط بحرانی در دستور کار قرار گرفت؛ استقرار تجهیزات، امکانات و ماشین آلات، لایروبی نهرها و پاکسازی زباله ها از معابر، تخلیه حاشیه رودخانه ها و هشدار به مسافران، گردشگران و نیز ساکنان این منانطق از جمله اقدامات بود.
نظارت بر مسیل ها و مسیر حرکت آب ها در نقاط مختلف شهر، وضعیت رود-دره ها و وضعیت ترددها در جاده ها از دیگر برنامه ها بود.

**تاکیدهای معاون اول
در این هنگام باتوجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر تشدید بارش ها، معاون اول رئیس جمهوری شامگاه دوشنبه شخصا به جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران رفت و تاکید کرد که دیشب و امروز خیلی حساس هستند و همه مراقبت ها باید برای مواجهه با سیل انجام شود.
به دنبال این برنامه ریزی ها و هشدارها، آمادگی های لازم از یکسو توسط نهادهای متولی ایجاد شد و از سوی دیگر اطلاع رسانی به شهروندان برای همکاری در این شرایط نیز در دستور کار قرار گرفت تا با کاهش مراجعه های مردم به مناطق پرخطر، از دغدغه های موجود کاسته شود.
نگرانی از وضعیت رود-دره ها که 6 مورد آن در تهران و حاشیه آن وجود دارد (کن، فرحزاد، خرگوش دره، گلاب دره، فشم و دربند) از جمله نگرانی ها بود که با تدابیر متولیان شهری و استانی در این زمینه نیز تا زمان مخابره خبر مشکلی گزارش نشده است.

**نگرانی از ابرگودال
نگرانی از وضعیت گودالی که از آن به عنوان ابرگودال منطقه 18 تهران نام برده می شود زمانی قوت گرفت که رحمت الله حافظی یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران توئیت کرد که «در منطقه 18 تهران یک ابر گودال با مساحت 400 هکتار و عمق بیش از 100 متر قراردارد که رودخانه کن از قسمت شمال شرقی عبور می کند، اگر سیل رودخانه این دیواره 400 متری را تخریب کند، فاجعه دیگری رقم خواهد خورد».
البته این موضوع را احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران رد نکرد و پاسخ داد که وضعیت ابرگودال واقع در منطقه 18 پایتخت بویژه در زمان بارش ها لحظه به لحظه رصد می شود.
گرچه معاون عمرانی فرمانداری تهران می گوید که مساحت این گودال 180 هکتار است و نظارت مستمر بر فعالیت آن انجام می شود؛ گودالی که محل فعالیت معادن شن و ماسه بوده و طی سه سال گذشته تعطیل شده است.

**بازدید میدانی مدیران استان
در این هنگام انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و در ادامه وضعیت آماده باش همگانی در سطح استان به خصوص سطح پایتخت، بار دیگر جلسه مدیریت بحرانی را به شکل مشترک با مسئولان شهرداری تهران در مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری برگزار کرد.
ابتدا طی بازدیدی که محسنی بندپی از این مرکز داشت، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گزارش کاملی در خصوص رود-دره های پایتخت و نقاط بحرانی آن ارائه کرد و همین موضوع هم سبب شد که استاندار تهران مهمترین نقطه نگران کننده را در وضعیت کنونی این رود-دره ها اعلام کند.
استاندار تهران طی این بازدید پیامی هم به واحد بیسیم شهرداری مرکز پایتخت فرستاد و طی آن ضمن تشکر از خدمات و آمادگی آنان، اعلام کرد که میزان بارندگی این استان طی روزهای گذشته به حدود 25 میلی متر رسید و همین موضوع هم باعث آبگرفتگی معابر شده است.
استاندار تهران سپس در جلسه مدیریت بحران استان و شهر تهران حاضر شد و گزارش سایر مدیران از آخرین وضعیت پایتخت و استان تهران دریافت کرد.
محسنی بندپی البته به همراه مدیران ستاد مدیریت بحران استان عصر امروز همچنین به منطقه فرحزاد رفت و از نزدیک رود-دره فرحزاد را مشاهده کرد.

**وضعیت رضایتبخش سدها
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه ای تهران نیز در همین جلسه با بیان اینکه خطری سدهای این استان را تهدید نمی کند درباره سد لتیان که ظرفیت آن تکمیل شده است گفت: در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
استاندار تهران نیز این موضوع را بار دیگر تایید کرد و گفت: در مورد سدهای استان تهران هیچ نگرانی وجود ندارد و حتی در بخشی فقط نیمی از سدها پر شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نیز امروز اعلام کرد: طبق گزارش های ارائه شده وضعیت سدها تا پایان سال آبی خیلی بهتر از سال گذشته و دیگر سال ها خواهد بود و دیگر با مشکل تامین آب مواجه نیستیم.
سید حسن رضوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بارندگی های چند روز اخیر استان تهران اشاره و بیان کرد: حجم آب سدهای زیر پوشش شرکت آب منطقه ای تهران از حیث ورودی آب در سال آبی جدید که از ابتدای مهر ماه سال ٩٧ آغاز می شود تا روز پنجم فروردین سال جاری با افزایش ٣٢ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.
به گفته وی میزان بارندگی ها از مهرماه سال ٩٧ تا به امروز در استان تهران ٢٧٤.٢ میلی متر بوده است که طبق آمارهای ارائه شده این مقدار سال گذشته ١٠٦.٥ میلی متر بود؛ به عبارتی نسبت به سال گذشته با رشد مثبت ١٥٧ درصدی در بارندگی ها مواجه بودیم.

**انتظار بارش در هفته آینده
به گزارش ایرنا در شرایطی که از عصر امروز بارش ها در پایتخت و بیشتر نقاط استان تهران تمام شد، اما تاکنون گزارش مشکل حادی از بروز سیلاب یا آبگرفتگی منجر به انسداد معبر یا تخریب سازه ای مخابره نشده است.
این درحالی است که به گفته مسئولان هواشناسی، ممکن است بارش ها به صورت پراکنده طی امشب و فردا هم در برخی نقاط بویژه ارتفاعات ادامه داشته باشد اما از هفته آینده سامانه بارشی دیگری البته ضعیف تر از سامانه هفته جاری وارد استان خواهد شد و این یعنی که آمادگی های موجود باید همچنان محفوظ بماند.
تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.