به گزارش ایرنا احمد مسجدجامعی روز دوشنبه در جشنواره «ایران مرز پرگهر» در دانشگاه تهران گفت: آنچه مردم در گذر زمان برمی‌گزینند تنها یک قرارداد نیست بلکه امری ملی است.
وی افزود: اگر مردم میدانی را میدان آزادی نامیدند، نامیدن آن میدان به نامی دیگر فاصله گرفتن از خواست ملت است و اگر مردم سرودی را چنان سرود ای ایران ای مرز پر گهر پسندیدند و در جشن و سوگ خود خواندند، این سرود جایگاه یک سرود ملی را پیدا می‌کند و پس از آن، جزء میراث فرهنگی محسوب می شود.
مسجد جامعی اظهار داشت: بایستی حدود و ثغور آن را رعایت کرد و تحریف و تصرف در این سرود تنها به معنی جدا شدن از خواست مردم است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: آهنگ این سرود را روح الله خالقی بر اساس شعری از حسین گل‌گلاب ساخته که روایتی است از وقایع اشغال ایران پس از جنگ جهانی دوم، زمانیکه او شاهد تعرض یک افسر انگلیسی به یک کاسب و سپس یک پلیس ایرانی است و تأثر او موجب می‌شود که کلامی را با خود زمزمه کند، کامل شده این کلام موزون، همان سرود زیبای ای ایران است.
وی درباره جشنواره «ایران مرز پرگهر» اظهار داشت: انتخاب نام این جشنواره که از سر حسن سلیقه صورت پذیرفته، پیوندی میان این جشنواره و روح ملی ایران برقرار کرده است و می‌توان با نام‌گذاری، بخش‌هایی از جشنواره براساس قسمت‌هایی از این سرود نیز تقویت شود.
مسجدجامعی افزود: بنیانگذار این جشنواره آقای منتظری مدیر اسبق جهاد دانشگاهی بود و از آن جشنواره‌هایی است که 14 سال پیوسته استمرار داشته و کمتر جشنواره‌ای از چنین اقبالی برخوردار بوده است و شاید انتخاب این نام در اقبال و استقبال این جشنواره بی تأثیر نبوده باشد.
وی با اشاره به تاریخ سه هزار ساله نوروز ایرانی که بیانگر قدمت شهر و شهرنشینی نیز هست یادآور شد: آغاز شهرنشینی با یکجانشینی نسبت دارد؛ نوروز با یکجانشینی آغاز شد و یادآور فصل کشت و کار و مهرگان نیز دوره بهره‌برداری از آن است.
مسجدجامعی جوایز برگزیدگان از جمله شهردار اصفهان را اهداء کرد و گفت انتخاب شهردار اصفهان از جانب دانشجویان به دلیل مساعدت و همکاری ایشان با تورهای شهرگردی آنان بوده است.
وی در پایان خواهان استمرار چنین فعالیت‌هایی شد که علاوه بر آنکه همبستگی ملی را تقویت می‌کنند، چشم برتنوع فرهنگی موجود در ایران نبسته و راه را برای بهره‌گیری و استفاده از این رنگین‌کمان فرهنگی و هویتی بی‌نظیر می‌گشایند.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.