به گزارش خبرنگار ایرنا، پیروز حناچی روز شنبه در همایش امکان و روش اجرای TOD (توسعه شهر بر مبنای حمل و نقل عمومی) با بیان اینکه زمانی که در شورای عالی معماری و شهرسازی بودم از مدیر حمل و نقل شهری پاریس دعوت کردیم ،اظهار داشت: وی اذعان داشت در پاریس 13 میلیون خودرو پلاک گذاری شده و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد زیرا نمی توان جلوی تولید خودرو را گرفت.

* نقره داغ کردن استفاده کنندگان از خودرو
وی خاطرنشان کرد: این فرد از اصطلاح نقره داغ کردن برای استفاده کنندگان از خودروی شخصی استفاده کرد و گفت ما به طور مرتب از حوزه مسیرهای اصلی گرفته و به مسیر حمل و نقل عمومی اضافه می کنیم تا آنها در راه بندان های طولانی عبور خودروهای حمل و نقل عمومی‌ را مشاهده کنند.
شهردار تهران تاکید کرد: ما بیش از این نیازمند انسجام در حوزه ترافیک و شهرسازی که حرکت رفت و برگشتی یا یکدیگر دارند هستیم.
حناچی در ادامه گفت: با بررسی شرایط پایتخت مشاهد می شود به طور طبیعی در این شرایط قرار نداریم؛ هر چند امسال وضعیت بهتری از نظر تعداد روزهای سالم داشتیم اما از نظر آلودگی و حجم ذرات معلق در وضعیت خوبی قرار نداریم.
به گفته وی بررسی سهم آلاینده ها نشان می دهد بیشترین آلاینده ها مربوط به خودروهای شخصی، ماشین های سنگین و موتورسیکلت های کاربراتوری است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه حجم ذرات معلق پس از اضافه شدن ماشین های سنگین به شهر معنادار است یادآور شد: این مساله نشان می دهد مجموعه سیاستگذاری ها در راستای یکدیگر نیست.

*شهرها به تسخیر پیاده ها درآید
وی افزود: با این نگاه باید شهرها را به تسخیر پیاده ها درآورد یا در مراکز شهرها اولویت با پیاده باشد.
حناچی ادامه داد: در پاریس خیابان شانزه لیزه به عنوان یکی از خیابان های اصلی با عرض زیاد سراسر سنگفرش است و با پیام های مختلف نشان می دهد این یک خیابان ویژه پیاده رو هاست.
وی همچنین با اشاره به ضرورت توسعه حوزه قلمرو عمومی شهر اظهارداشت: برای مثال قرارگرفتن چند ایستگاه مترو و یک ایستگاه مرکزی در تپه های عباس آباد امکان دسترسی به این نقطه را فراهم آورده است.
شهردار تهران به موضوع امنیت به معنای امنیت شهری نه امنیت پلیسی پرداخت و گفت: امنیت شهری به این معناست که جرأت کنید در هر ساعتی از شبانه روز با خانواده در فضای شهری تردد کنید در حالیکه در اراضی عباس آباد شرایطی بود که در دل شهر امنیت برقرار نبود.
وی با اشاره به اینکه زمانی که اوج جمعیت حضور داشته باشد امنیت نیز خواهد بود خاطرنشان کرد: این امر با امنیت پلیسی ممکن نیست.
حناچی با بیان اینکه این موضوع در بوستان طالقانی در مرکز شهر وجود نداشت ادامه داد: پل طبیعت علیرغم اتصال 2 نقطه جدا از شهر طرحی بود که در این زمینه به خوبی عمل کرد و این نگاه مکمل حوزه قلمرو عمومی است.
وی همچنین به مفهوم هویت پرداخت و اظهارداشت: باید از عناصر با هویت برای ارتقا کیفیت استفاده کرد.
شهردار تهران در ادامه سخنان خود به موضوع انطباق اشاره و بیان کرد: بسیاری از محورهایی که در آن کار می کنیم نیازمند تغییر مأموریت در راستای توسعه قلمرو عمومی است.
وی به تجربه کشورهای غربی در این زمینه که با محدودیت های مذهبی کمتری مواجه هستند اشاره کرد و افزود: برای مثال در کشورهای غربی کلیساهایی که مورد استفاده قرار نمی گرفتند تغییر کاربری پیدا کردند و در امتداد حوزه های مورد توجه برای عملکردهای خارج از حیز انتفاع، مأموریت جدیدی به جای تخریب تعریف شد.
تهرام/9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.