به گزارش خبرنگار ایرنا، آقامحمدخان قاجار سال 1164 خورشیدی و پس از سرنگونی حکومت زندیه در تهران تاجگذاری رسمی و در مورد دلیل انتخاب تهران به عنوان پایتخت نیز روایت های مختلفی مطرح می شود که از مهمترین آن می توان به شرایط مناسب محیطی و جغرافیایی آن اشاره کرد.
شاهان قاجار هم علاقه وافری به ساخت کاخ و عمارت های تابستانه و زمستانه داشتند و در این بین برخی از آنها به دلایل اتفاقات تاریخی که در آن رقم خورده است از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
عمارت مسعودیه این بنای قاجاری که تا امروز تاریخ پر فراز و نشیبی را در قلب پایتخت به خود دیده در سال ۱۲۹۵ ق. با تصمیم شاهزاده قاجاری مسعود میرزا ملقب به ظل‌السلطان و توسط رضا قلی خان(ملقب به سراج الملک) با هنرنمایی استاد شعبان معمار باشی ساخته شد.
این عمارت در زمینی به وسعت حدود چهار هزار مترمربع در 2 قسمت اندرونی، بیرونی و شامل مجموعه عمارت های دیوانخانه، عمارت سردر، عمارت مشیرالدوله، سفره‌ خانه، حوضخانه و عمارت سید جوادی بنا شده است.
گچبری، کاشی کاری، خطاطی و نقاشی های دیواری این عمارت با هنرنمایی هنرمندان چیره دست ایرانی آثار منحصر به فردی را پیش روی علاقه مندان قرار می دهد.
همچنین از دیگر الحاقات این بنا وجود هفت کتیبه در این عمارت است که در سردر کالسکه‌ رو یک کتیبه و بقیه در سردر اصلی، عمارت مشیریه و عمارت دیوان‌ خانه نصب شده اند که گواه ارزشمند بودن این عمارت است.
از اتفاقات تاریخی که با این عمارت گره خورده است وقایع مربوط به دوران انقلاب مشروطه است که مسعودیه در طول این ایام به علت موقعیت باارزشی که در نزدیکی میدان بهارستان قراردارد به عنوان یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه شناخته می شده است.
از دیگر حوادث مشروطه در نزدیکی این عمارت که در آن دوران به وقوع پیوست مربوط به انفجار بمب دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه در نزدیکی این عمارت قاجاری بود که این موضوع بهانه ای شد تا شاه قاجار مجلس را به توپ ببندد و به دنبال آن خانه ظهیرالدوله و عمارت مسعودیه تهران، همچنین خانه های دیگر مشروطه خواهان و پایگاه ها نیز به رگبار بسته شدند.

*نخستین موزه و کتابخانه ملی
پایه های یکی دیگر از اماکن فرهنگی کشورمان در این عمارت بنا نهاده شد که اتاق هایی از آن به محل نگهداری اشیای عتیقه باستانی و کتاب های نفیس در اختیار علاقه مندان قرار گرفت و به واقع گفته می شود پایه گذاری اولین موزه و کتابخانه ملی ایران در این عمارت ایجاد شد.
عمارت مسعودیه در طول عمر خود در میان سال های 42 و 43 خورشیدی تجربه های متفاوتی به خود دید و مدتی به عنوان دانشکده افسری معرفی شد که پس از آن در سال ۱۳۴۵ با جدایی وزارت فرهنگ و هنر در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
عمارت مسعودیه که همزمان با کاخ گلستان احداث شده در 27 دی ماه 77 با شماره 2190 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
رفتن به این عمارت از خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان نیز دسترسی دارد و بازدید از آن در روزهای یکشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 20 ادامه دارد.
تهرام/7247/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.