به گزارش ایرنا، شهرری بر اساس آمارهای رسمی سازمان های دولتی دارای 770 هزار نفر جمعیت است ولی با بخش های مختلف این شهرستان از جمله کهریزک، قیامدشت، باقرشهر، حسن آباد فشافویه و خاوران، جمعیت این شهرستان بیش از یک میلیون نفر برآورد شده است.
توزیع گوشت قرمز منجمد وارداتی با نرخ دولتی از بیست و ششم شهریور ماه در سطح شهرستان ری آغاز شده است و بنا بر گفته مسئولان سهمیه هر نفر در این منطقه سه کیلوگرم است.
شرکت پشتیبانی امور دام در اختصاص سهمیه گوشت منجمد دولتی نیز این شهرستان کمتر برخوردار را به عنوان یکی از محلات شهر تهران در نظر گرفته و در طول پنج ماه گذشته حدود 55 تن گوشت، یعنی روزانه در حدود 367 کیلوگرم در این شهرستان توزیع شده است.
با توجه به اینکه جمعیت شهرستان ری از افراد کم درآمد و در برخی بخش ها کمتر برخوردار جامعه محسوب می شوند، این مقدار سهمیه به هیچ عنوان نتواسته در تامین گوشت مورد نیاز مردم این شهر جنوبی پایتخت موثر واقع شود.
شبکه توزیع گوشت قرمز منجمد ری نیز خالی از اشکال نیست، بنا بر گفته مسئولان توزیع گوشت بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و نظارت بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است.
با این وجود در بسیاری از مکان های توزیع گوشت منجمد دولتی شهرستان ری قانون استفاده از کارت و کد ملی رعایت نمی شود و همین امر باعث سوء استفاده صاحبان رستوران ها و برخی افراد سوجو می شود که از ما به التفاوت قیمت گوشت گرم و منجمد برای خود کسب درآمد می کنند.
بر اساس آمار اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری بیشترین میزان گوشت منجمد دولتی از طریق فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار عرضه شده، این در حالی است که بخش هایی از شهرستان ری مانند حسن آباد فشافویه فاقد این مکان های عرضه است، همین امر باعث از بین رفتن عدالت در توزیع می شود.
به همین دلیل خبرنگار ایرنا در بازدید از مرکز میوه و تره بار شهید غیبی شهرری از نزدیک نحوه توزیع و مشکلات توزیع گوشت را بررسی کرد.

** صف های بی ثمر و طولانی
زن میانسالی که در صف توزیع گوشت ایستاده در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ساعت 6 صبح در صف گوشت منجمد دولتی ایستاده ام و متاسفانه اطلاع رسانی دقیقی از محل و زمان عرضه گوشت منجمد دولتی از سوی فروشگاه ها و مراکز عرضه داده نمی شود و موجب سردرگمی مردم شده است.
مریم سلامی ادامه داد: سهمیه فروشگاه های عرضه گوشت منجمد بسیار محدود است و همین امر موجب طولانی شدن صف و مشکلات ناشی از آن می شود و در برخی موارد هم بعد از مدت زمان طولانی در ایستادن صف، دست خالی بر می گردیم.
وی با بیان اینکه دارای چهار فرزند است، اظهار داشت: همسر بنده کارگر سنگبری است که ماهی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد، با این اوضاع اگر گوشت دولتی دریافت نکنم از خوردن گوشت قرمز محروم می شویم.
رضا جوهرچی یکی دیگر از خریداران ایستاده در صف گفت: تاکنون سه با در صف گوشت یخی ایستاده ام، ولی قسمت بنده نشده، این روزها رنگ گوشت را دیدن سعادت می خواهد.
وی بیان کرد: سهم ناچیز و توزیع ناعادلانه نمایان است و برنامه ریزی خاصی در این زمینه انجام نمی شود این در حالی است که ساکنان جنوب تهران قشر کم درآمد جامعه را تشکیل می دهند و باید سهمیه این شهر بیش از سایر نواحی تهران باشد.
جوهرچی ادامه داد: برخی دلالان رابطه خوبی با فروشندگان واحدهای عرضه دارند، همین امر باعث می شود تا سهیمه مردم عادی به قصابی ها و صنف رستوران منتقل شود.

** اتاق اصناف: جهاد باید سهمیه ری را افزایش دهد
رئیس اتاق اصناف شهرستان ری در ادامه با اشاره به اینکه سهمیه این شهرستان در ابتدا روزانه سه تن گوشت منجمد تنظیم بازاری از سوی جهاد کشاورزی استان تهران اختصاص یافته است، گفت: این مقدار از گوشت منجمد به هیچ عنوان جوابگوی نیاز مردم این منطقه نبود که در عمل هم خیلی کمتر از آن در میان مردم این شهرستان توزیع شده است.
عباس حاج ابن علی عنوان کرد: نیاز واقعی مردم این شهرستان در بخش های کهریزک، قیامدشت، حسن آباد فشافویه و قلعه نو در حقیقت 45 تن در روز است.
وی اظهار داشت: قیمت گوشت گرم تازه در حال حاضر در بازار حدود 920 هزار ریال است و از آنجایی که بیشتر مردم منطقه جنوب شهر از اقشار کم درآمد جامعه هستند، میل به خرید گوشت دولتی با نرخ 290 هزار ریال زیاد است.
ابن علی افزود: کم بودن سهمیه شهرستان ری باعث به وجود آمدن صف های طولانی و مشکلات زیاد برای مردم شده است.
وی یادآور شد: 31 واحد منتخب در سطح شهرستان وظیفه عرضه گوشت منجمد را برعهده دارند که بازرسان اداره صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و اتحادیه برای جلوگیری از هرگونه تخلف در محل توزیع حضور پیدا می کنند ولی با تمامی نظارت ها بازهم شاهد برخی تخلفات هستیم.

** صمت: سهمیه ری باید از تهران مجزا شود
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان تهران پس از توزیع گوشت منجمد به عاملان شهرستانی به ادارات دولتی اطلاع رسانی می کند، گفت: نحوه توزیع و سهمیه گوشت منجمد دولتی شهرستان ری باید از تهران مجزا شود.
عزیزالله افضلی یادآور شد: بازرسان و عوامل نظارتی شهرستان ری در حال حاضر پس از توزیع گوشت تازه از آن با خبر می شوند و همین امر زمینه سوء استفاده افراد سودجو را فراهم می کند.
وی اظهار داشت: اداره صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه قصابان شهرستان ری از همان ابتدا که ستاد تنظیم بازار استان تهران تصمیم گرفت گوشت منجمد دولتی را توسط فروشگاه های زنجیره ای توزیع کند به این امر معترض بودند.
افضلی با بیان اینکه میزان و پراکنش فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهرستان ری توازن ندارد، گفت: در بخش فشافویه فروشگاه ها توزیع وجود ندارد و قصابی ها گوشت منجمد دولتی را بین مردم توزیع می کنند.
وی تاکید کرد: توزیع گوشت با رعایت تمامی پیش شرط های ستاد تنظیم بازار توسط قصابی های شهرستان ری می تواند جایگزین مناسبی برای ارائه گوشت توسط فروشگاه های زنجیره ای و همچنین توزیع توسط کانتینرهای سیار باشد.
افضلی با اشاره به اینکه اتحادیه قصابان برآورد کرده است که شهرستان ری روزانه نیازمند 44 تن گوشت است، ابراز کرد: بنا بر گفته رییس جهاد کشاورزی شهرستان ری به طور میانگین روزانه 4 هزار و 200 کیلوگرم در شهرستان ری گوشت منجمد دولتی توزیع شده است.
وی اضافه کرد: توزیع گوشت در شهرستان ری به صورت منظم نبوده به گونه ای که یک روز 10 تن توزیع شده و سه روز بعد 2 تن توزیع شده که همین عوامل باعث سردرگمی و سختی برای مردم شده است.
افضلی یادآور شد: توزیع گوشت بدون هماهنگی های لازم با ادارات نظارتی توسط کانتینرهای سیار باعث ایجاد بی نظمی و سوء استفاده دلالان می شود.

** جهاد: نامه نگاری برای دریافت سهمیه انجام شده
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری در ادامه این گزارش از توزیع 55 تن گوشت منجمد دولتی طی پنج ماه گذشته خبر داد و گفت: این میزان گوشت توسط 19 مرکز منتخب در این شهرستان توزیع شده و در حال حاضر نیز در صورت اختصاص سهمیه این کار ادامه دارد.
محمد عباسی اظهار داشت: 15 هزار و 500 کیلوگرم گوشت منجمد دولتی توسط کانتینرهای سیار، 7 هزار و 500 کیلوگرم از طریق اتحادیه و 32 تن نیز از طریق فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار موجود در سطح شهرستان ری توزیع شده است.
وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم گوشت دولتی 290 هزار ریال است و میزان سمیه نیز توسط اداره پشتیبانی امور دام کشور تعیین می شود.
عباسی با بیان اینکه سرانه سالانه مصرف گوشت قرمز در استان تهران به ازای هر نفر 11 کیلوگرم است، عنوان کرد: توزیع 55 تن گوشت طی پنج ماه در میان جمعیت 770 هزار نفری ری که بخش قابل توجه آنان از افراد کم درآمد جامعه هستند؛ به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم نیست.
وی افزود: اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری نامه نگاری های متعددی درجهت بالابردن سهیمه گوشت منجمد دولتی این شهرستان انجام داده و تاکنون به نتیجه نرسیده است.
عباسی با بیان اینکه جهاد کشاورزی فقط وظیفه تولید و تامین مواد غذایی مردم را بر عهده دارد، اظهار داشت: نظارت بر توزیع عادلانه گوشت منجمد دولتی باید توسط تعزیرات و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان انجام شود، ولی با این حال بازرسان اداره جهاد کشاورزی در سطح شهرستان حضور مستمر دارند و عملکرد واحدهای عرضه کننده را پایش می کنند.
وی اضافه کرد: بخشداران شهرستان ری نیز می توانند برای نظارت بیشتر به توزیع عادلانه گوشت قرمز منجمد دولتی و مرغ منجمد، بازرسانی را به مراکز توزیع و کانتینرهای سیار ارسال نمایند.

** برنامه ریزی یک بام و دو هوا در توزیع گوشت
در حالی که رئیس اتاق اصناف شهرستان ری از کمبود سهمیه گوشت منجمد این شهرستان گلایه مند است و نیاز واقعی مردم شهرستان ری را 45 تن در روز برآورد کردهT، ولی بنا به گفته رییس جهاد کشاورزی شهرستان ری در پنج ماه گذشته 55 تن یعنی به طور میانگین روزانه فقط 366 کیلوگرم گوشت منجمد دولتی در این شهرستان توزیع شده است که به هیچ عنوان جوابگوی نیاز مردم این منطقه نیست.
آمار ضد و نقیض در توزیع گوشت خود گواه بازار سیاه این کالای اساسی در منطقه کمتر برخوردار جنوب پایتخت است.
از طرفی هر سه نهاد متولی نیز نظارت بر توزیع گوشت دولتی را نپذیرفت و هر یک توپ را به زمین دیگری انداخت و این ضعف برنامه ریزی زمینه را برای افراد سودجو در جنوب شهر فراهم کرده و دریافت گوشت را برای مردم جنوب پایتخت را به رویا تبدیل کرده است.

گزارش : امیر جعفری
3218/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.