مربی و سرپرست تیم‌های پایه فوتبال کشور با بیان اینکه عملکرد کی‌روش در تیم ملی "نمایشی و ویترینی" بود، گفت: در جام ملت‌ها و دیدار با ژاپن اسیر رفتار غیرحرفه‌ای بازیکنان تیم ملی شدیم.

مرتضی مخلص‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد 8 ساله کارلوس کی‌روش در تیم ملی گفت:  کی‌روش مربی صاحب سبک و مطرحی در سطح بین‌المللی است و نمی‌توان توانایی‌های فنی او را نادیده گرفت ولی او به اندازه شناخت‌اش و ظرفیتی که داشتیم به فوتبال ما کمک کرد و اعتقاد دارم عملکرد او بیشتر نمایشی بود و صرفا به کسب نتایجی محدود شد که مردم و افکار عمومی را خوشحال می‌کرد.

مخلص آبادی افزود: با وجود اینکه کی‌روش بیشترین زمان حضور در تیم ملی را داشت ولی خدمات او به فوتبال ملی ما ماندگار و بلند مدت نبود و تنها مختص زمان حضورش در ایران بود چرا که در کنار خودش مربیان ایرانی را پرورش نداد تا در آینده فوتبال ما از تجربیات این مربی بین المللی بهره مند شود. 

مربی تیم‌های فوتبال پایه افزود: علاوه بر این کی‌روش می‌توانست دانسته هایش را به تیم‌های امید و پایه منتقل کند و زمینه ساز پرورش نسلی باشد که تا 10-15 سال آینده آنها را در فوتبال ملی ببینیم ولی این اتفاق هم به هر دلیلی که بود صورت نگرفت و شاید این ضعف فدراسیون فوتبال بود که با وجود هزینه ای که برای استخدام این مربی بزرگ کرد نتوانست بهره برداری لازم را از او داشته باشد.

وی با آسیب شناسی مشکلات فوتبال ایران که به 4 دهه ناکامی در جام ملت‌های آسیا منجر شده است، گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات فوتبال ایران پس از انقلاب فقدان مدیران آگاه و کاربلد در راس فدراسیون فوتبال و خانه‌نشینی مدیران سالم و خبره فوتبال است. متاسفانه در سال‌های گذشته کسانی مدیریت فدراسیون فوتبال را در اختیار داشتند که اهلیت و تخصص لازم را برای اداره فوتبال نداشتند و نتوانستند برنامه‌ریزی موثر و بلند مدتی برای فوتبال ملی داشته باشند.

مخلص آبادی افزود: تمام فکر مدیران فوتبال به حضور تیم ملی در جام جهانی محدود شده و در تمام سال‌های گذشته از توجه به تیم‌های پایه غافل‌شدیم و نتیجه این طرز تفکرهم ناکامی 40 ساله در قهرمانی جام ملت‌های آسیا و صعود به المپیک بوده است.

مرتضی مخلص آبادی

مربی سازنده فوتبال کشور، خصوصی‌سازی در ورزش را بزرگترین لطمه به فوتبال کشور عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من درهای ورزشگاه‌ها به روی عاشقان فوتبال بسته است و جوانان و استعدادهای فوتبال کشور نمی‌توانند با فراغ بال از امکانات موجود استفاده کنند و به همین دلیل بخش عمده ای از توان و نیروی انسانی فوتبال ما به راحتی هدر می‌رود. متاسفانه امروز بیشترین امکانات ورزشی در اختیار قشر مرفه و متمول قرار دارد و عموم مردم توانایی استفاده از امکانات و سالن‌های ورزشی را ندارند.

سرپرست تیم‌های فوتبال پایه درباره راهکارهای خود برای خروج فوتبال کشور از وضعیت کنونی گفت: امکانات نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و شهرداری‌ها امکانات خوبی را ایجاد کرده‌اند ولی استعدادهای کمتری شناسایی و پرورش داده می شوند و این امکانات کمتر در اختیار علاقمندان و استعدادهای ورزشی قرار می‌گیرد. رفتار بازیکنان تیم ملی در جام ملت ها مقابل ژاپن نشان داد بازیکنان ما هنوز حرفه ای نشدند و رفتار حرفه ای در زمین فوتبال را بدرستی نیاموخته اند و فوتبال ما در بحث آموزش هنوز با فوتبال حرفه ای دنیا فاصله دارد.

وی ادامه داد: باشگاه‌های کشور هم نیاز به مدیرانی لایق و ورزشی دارند تا بتوانند زمینه استعدادیابی و نخبه‌پروری را فراهم کنند. تا زمانی که باشگاه‌های ما را افراد غیر متخصص اداره می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت کار برنامه ریزی و استعدادیابی بدرستی انجام شود.

این پیشکسوت فوتبال کشور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مربیان ایرانی شایستگی حضور در تیم ملی را دارند و نباید برخی اختلافات باعث شود تا توانایی مربیان ایرانی را نادیده بگیریم،گفت: بهرحال مربی خارجی با هر کارنامه ای یک روز از ایران می‌رود ولی مربی ایرانی متعلق به این آب و خاک است و به کشورش عرق دارد و به نظر من با شرایط فعلی که کشور به لحاظ اقتصادی با آن روبروست می‌توانیم از ظرفیت مربیان امتحان پس داده‌ای که در سال‌های اخیر همواره در سطح باشگاهی موفق بودند در تیم ملی استفاده کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.