به گزارش ایرنا، دماوند یکی از شهرهای استان تهران است که جاذبه های گردشگری، تفریحی و زیارتی، این شهر را به قطب گردشگری شرق استان تبدیل کرده است.
دماوند از معدود مناطقی است که نام آن آمیخته با فرهنگ اساطیری مردم این مرزوبوم، پیوسته در اذهان جاری بوده و نام آن مظهر آزادی و حریت و به بندکشی ظلم و بیداد ضحاکی بدست مردمی ترین مرد این سرزمین یعنی کاوه آهنگر بوده است.
در شهر دماوند هیچ بنای تاریخی و فرهنگی نیست که نمایانگر معماری، هنر و فرهنگ دوران صفویه، زندیه، افشار و قاجار نباشد.
در میان آثار باستانی شهر دماوند برج یادمان شیخ شبلی بطور ویژه خودنمایی می کند و هر عارف و عامی در ابراز ادب نسبت به این برج برخود می بالد، زیرا این برج از لحاظ معماری و آجرکاری کم نظیر در جهان است که شاید بتوان آن را تنها با مقبره امیراسماعیل سامانی در بخارا و برج های خرقان مقایسه کرد.
طبیعت سرسبز در کنار آثار تاریخی بسیار متعدد همچون سایت گردشگری چشمه اعلا، آبشار تیزآب، دریاچه تار، مسجد جامع دماوند، امامزادگان متعدد همچون عبدالله و عبیدالله، امامزاده هفت تن و هشت تن، امامزاده قاسم، امامزاده هاشم(ع)، امامزاده گتمیر و ... این شهرستان را به قطب زیارتی و گردشگری استان تهران تبدیل کرده است.
جاری بودن رودهای تاررود و مشکیچه از میان دامنه سلسله جبال البرز و عبور آن از داخل شهر موجب سرسبزی باغات بسیاری شده است که خانه ها را در خود جا داده و طبیعتی دیدنی، بکر و سرسبز را به وجود آورده است.
زائران و گردشگرانی که از شهر دماوند بازدید می کنند همچنین جدای از سیب و گردوی دماوند از عسل، حلوای لوز و شیرینی توتک آن نیز به عنوان سوغات استفاده می کنند.

** گردشگری دماوند در دوران قبل و بعد از انقلاب
انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است.
امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ظالمانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌ خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود.
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برای کشورمان ایران، توسعه بخش گردشگری، توجه به صنایع دستی و حمایت از آثار ملی و تاریخی کشور است که موجب شده در طی این سالها شاهد ایجاد اشتغال، حفظ و صیانت از آثار تاریخی و ملی، توجه به جاذبه های گردشگری و همچنین تقویت زیرساخت های بخش صنایع دستی باشیم و این مهم در شهرستان دماوند نیز مشهود بوده است.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند، این منطقه در دوران قبل از انقلاب اسلامی هیچگونه اطلس و نقشه باستان شناسی و هیچ پژوهش جامعی در این حوزه نداشت.
اما از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تمام آثار شهرستان مورد پژوهش قرار گرفت و این امر منجر به شناسایی 160 اثر تاریخی در این 40 سال شد که تاکنون 73 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرام شریفی با بیان اینکه شهر دماوند نخستین شهر ثبت شده در آثار ملی ایران و خاورمیانه است، ادامه داد: محدوده جغرافیایی شهر دماوند که در 24 شهریورماه 1310 به شماره 56 ثبت ملی شده است، در 87 سال قبل با محدوده فعلی متفاوت بود؛ مرکز شهر همین محل کنونی و دایره محدوده آن از شمال تا لاریجان و قله دماوند و از شرق تا منطقه خمده فیروزکوه و از جنوب تا مرز ایوانکی را در بر می گرفت.
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگی و تاریخ دماوند عنوان کرد: ری در زمان های گذشته پایتخت ایران و مرکز تجاری بوده و همه بر این گمان هستند که ری قدیمی ترین شهر در تهران است، اما طبق اسناد قدمت دماوند از ری کمتر نیست که در برخی اسناد تاریخی بیشتر هم است؛ شهر کیلان از توابع شهرستان دماوند قدمت 18 هزار ساله دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کاوش ها و حفاری های مهمی در حوزه باستان شناسی این شهر صورت گرفته است، ادامه داد: ثبت 4 اثر به عنوان میراث ناملموس، مرمت مداوم آثار تاریخی و تهیه 2 جلد پژوهش نامه از آثار، تألیف 3 جلد کتاب و همچنین تهیه نقشه باستان شناسی از جمله اقداماتی بوده که تاکنون انجام شده است.

** 1450 مجوز تولیدی انفرادی صنایع دستی بعد از پیروزی انقلاب در دماوند
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از یک هزار 450 فقره مجوز تولید انفرادی صنایع دستی و 30 مجوز تولید کارگاهی صادر و تاکنون نیز به 750 نفر تسهیلات بانکی با بهره کم پرداخت شده است.
این مقام مسئول افزود: در خصوص فروش صنایع دستی در این 40 سال بیش از 40 نمایشگاه در داخل و خارج از شهرستان برپا شده و همچنین بر اساس مصوبات کمیته مشترک برنامه ریزی استان با شهرستان مقرر شد، فروشگاه صنایع دستی را در شهرستان راه اندازی کنیم.
شریفی با بیان اینکه در حال حاضر سه شهر آبعلی، رودهن و دماوند آماده برپایی فروشگاه صنایع دستی است، عنوان کرد: امیدواریم در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم تا در سال های آینده عرضه صنایع دستی به عنوان یکی از چرخه های اقتصادی جهت رونق این صنعت بیش از گذشته فراهم شود.
این مقام مسئول با اشاره به تفاهم نامه ای مابین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری کیلان به منظور تجهیز و توسعه صنایع دستی این شهر نیز گفت: هم اکنون در مرحله اجرایی و عقد تفاهم نامه هستیم چراکه زیر ساخت های صنایع دستی در شهر مدنظر می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه دو کارگاه نوین صنایع دستی در دو شهر رودهن و آبسرد امسال افتتاح خواهد شد، اضافه کرد: در نظر داریم روستای آیینه ورزان را که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان روستای هدف صنایع دستی به ثبت رسیده، به جایگاه واقعی آن برسانیم.

** پنج روستای شهرستان دماوند به عنوان روستای هدف گردشگری
وی اظهار داشت: هم اکنون 5 روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری و 7 منطقه را به عنوان منطقه نمونه گردشگری در شهرستان معرفی نموده ایم و با توجه به اینکه شهر دماوند جزو 14 شهر نمونه گردشگری کشور معرفی شده است، لازمه تقویت این مهم، فراهم سازی زیرساخت ها است.
شریفی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صرفا یک پیست اسکی آبعلی در منطقه وجود داشت، تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان دارای نخستین مزرعه گردشگری در کشور، تنها سایت پرواز بالن و پاراگلایدر، مجتمع های بوم گردی و ... است و این امکانات منجر شده تا این شهرستان از شرایط مطلوبی بهره مند باشد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چند هتل آپارتمان و هتل در دست احداث وجود دارد و همچنین تعدادی اقامتگاه بوم گردی مورد بهره برداری قرار گرفته و تعدادی نیز در دست احداث است و در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند بیان کرد: در حوزه آموزش گردشگری برای نخستین بار در سطح استان، کلاس های تور گردانی، مدیریت فنی و طبیعت گردی در شهرستان دماوند برگزار و گواهی و مجوز لازم نیز اعطا خواهد شد.

**معرفی 30 نقطه گردشگری در شهر و 60 نقطه در روستاهای شهرستان
وی در ادامه گفت: از جمله اقدامات دیگر که در شورای برنامه ریزی استان مشترک با شهرستان دماوند مصوب شد، معرفی 30 نقطه گردشگری در شهر و 60 نقطه گردشگری در روستاهای شهرستان بوده، که امیدواریم با جذب سرمایه گذار به سرعت توسعه یابد.
شریفی با تاکید بر اینکه مشخص شدن 90 نقطه گردشگری در شهر و روستا شهرستان میتواند موجب مطرح شدن دماوند به عنوان قطب گردشگری کشور شود، گفت: به همین منظور فرمانداری شهرستان در نظر دارد در سال آینده همایش جذب سرمایه گذار را در سطح ملی برپا کند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم در حوزه صنایع دستی و هم در حوزه گردشگری میتوان با نگاه اقتصاد مقاومتی عملکرد مناسبی ارائه داد، تصریح کرد: حوزه صنایع دستی حوزه ای کاملا بومی است و در حوزه گردشگری نیز با توجه به پتانسیل موجود شهرستان میتوان بیش از یک هزار شغل را در زمان کوتاه ایجاد کرد.

**توسعه گردشگری با حفظ محیط زیست و منابع آبی در شهرستان
مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز با اشاره به معرفی شهر دماوند به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری، اظهار داشت: گرچه این شهر دارای پتانسیل ها و قابلیت های بسیاری در توسعه گردشگری است ولی نیازمند زیرساخت ها لازم نیز می باشد.
وی ادامه داد: با توجه به سیاست های دولت در بخش اشتغال و سرمایه گذاری با هدف حمایه از بخش خصوصی، تصریح کرد: از ابتدای سال 97 با تشکیل جلسه کمیته برنامه ریزی مشترک استان، 30 نقطه گردشگری در شهر و 60 نقطه گردشگری در روستا معرفی شد که از این میزان در روستا تاکنون بیش از 11 مورد بهره برداری شده و در نظر داریم تا پایان دهه مبارک فجر 9 مورد دیگر را بهره برداری کنیم و همچنین در حوزه شهری از 30 نقطه، 7 نقطه مشخص شده و در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم.
این مقام مسئول به بهسازی و ساماندهی هتل و پیست آبعلی و صدور مجوز سه هتل در شهرهای شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان دماوند از سرمایه گذاران به صورت جدی و عملی حمایت می کند و علاوه بر اینکه امکانات و زیرساخت های لازم را در اختیار آنان قرار می دهیم از لحاظ مراحل اداری نیز آنان را حمایت می کنیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان دماوند با تاکید براینکه مراکز بوم گردی افتتاح شده در شهرستان بیش از 90 نفر شغل ایجاد نموده است، گفت: در صورت توسعه این روند در شهرستان، قطعا شاهد تحول اقتصادی و اشتغال در بخش گردشگری خواهیم بود.
صفری با تاکید براینکه دماوند علاوه بر فصل تابستان در دیگر فصول سال نیز شرایط توسعه گردشگری را دارد، خاطرنشان کرد: هدف ما این است افرادی که وارد شهرستان می شوند برای گذران اوقات فراغت مکانی برای اسکان داشته باشند تا شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و توسعه ویلاسازی نباشیم.
وی به همایش ملی رونمایی از فرصت های سرمایه گذاری در شهرستان دماوند اشاره کرد و گفت: در نظر داریم این همایش را در سال آینده با حضور شخصیت های ملی، سرمایه گذاران برجسته کشور برگزار کنیم و فرصت های سرمایه گذاری را به تمامی کشور معرفی نماییم.
فرماندار شهرستان دماوند در تعریف بوم گردی نیز افزود: بوم گردی یعنی گردش بومی محلی در منطقه و شهر؛ افرادی که از مکانی مناسب برخوردار هستند، می توانند طرح خود را ارائه داده و با ارائه تسهیلات، این طرح را اجرا کنند و کسانی که مکان لازم را ندارند با در اختیار قرار دادن اراضی ملی و دولتی با حفظ رعایت قانون، طرح بوم گردی را ارائه کنند.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهرستان دارای 5 شهر و 2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.