مهدی یوسفی جمارانی روز شنبه، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به تشریح بخشی از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در شهرستان فیروزکوه پرداخت و از افتتاح پروژه های بزرگ و مهمی اعم از احداث سد نمرود در بخش ارجمند، دو بانده شدن محور تهران – فیروزکوه، گازرسانی به شهرها و قریب بر 70 درصد روستاها، اجرای پوشش تلفن همراه در شهر و روستاها و ایجاد زیر ساخت های مخابراتی در تمام روستاها، آبرسانی به شهرها و بیش از 85 درصد روستاها تحت نظارت آبفا روستایی، احداث دو شهرک صنعتی با مساحتی بالغ بر 666 هکتار که در حال توسعه نیز می باشند، به عنوان مهمترین اقدامات در این دوره یاد کرد.
وی در ادامه نیز افزود: احداث دو کارخانه سیمان فراز و فیروزکوه ، کارخانه های بزرگ صنایع غذایی و برق رسانی به بیش از 90 درصد روستاها که باقی آنها نیز در دست مطالعه و انجام قرار دارد.
فرماندار فیروزکوه تصریح کرد: حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی و ثبت آثار ملی شهرستان نیز در طول 4 دهه خدمت رسانی انقلاب اسلامی به انجام رسیده است.
این مقام مسئول با اشاره به ارائه خدمات ویژه به عشایر شهرستان فیروزکوه بیان داشت: برای بهبود معیشت این قشر از جامعه نیز اقداماتی از جمله احداث جاده های عشایری، ایجاد روشنایی های خورشیدی در محل اطراق عشایر و طرح های بیمه روستائی و عشایری صورت گرفته است.
فرماندار فیروزکوه اذعان داشت: اخیراً اورژانس اجتماعی در سطح شهرستان با هدف کاهش بروز آسیب های اجتماعی آغاز به کار کرده است.
نماینده عالی دولت در فیروزکوه گفت: بیش از 465 کیلومتر مسیر شهری و روستایی در شهرستان وجود دارد که بیش از 80 درصد آنها آسفالت شده است و آسفالت مسیرهای گردشگری همچون منطقه گردشگری تنگه واشی در روستای جلیزجند نیز انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین احداث و آسفالت مسیر فیروزکوه به گرمسار و دو بانده شدن محور فیروزکوه به سمنان نیز در دست اجرا می باشد.
این مقام مسئول ضمن تأکید بر حمایت از مشاغل خانگی و بخش تعاونی ابراز کرد: گلیم بافی، قالی بافی و دیگر صنایع دستی فیروزکوه در حال توسعه و رونق است.
یوسفی جمارانی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی اقدامات خوبی در طول این 40 سال صورت گرفته است که از مهمترین آنها می توان به اجرای پوشش انهار و انتقال آب در بیش از یکصد کیلومتر، آبیاری تحت فشار در مساحتی قریب بر 4 هزار هکتار در سطح شهرستان، احداث سد خاکی و تسطیح 350 هکتار از اراضی کشاورزی اشاره کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: محصولات کشاورزی شهرستان عمدتاً گردو و سیب می باشد؛ همچنین کشت انار در دهستان حبله رود سبب تبدیل این شهرستان به قطب تولید انار در استان تهران، شده است.
به گفته وی مهم ترین محصولات زراعی فیروزکوه، سیب زمینی، گندم و جو است.
نماینده عالی دولت در فیروزکوه با اشاره به طرح های آبخیزداری اظهار داشت: پروژه ملی حبله رود با هدف مدیریت پایدار منابع آب و خاک و تغییر و بهبود الگوی معیشت مردم با تأکید بر حفظ منابع آبی و خاکی اجرا شده است.
یوسفی جمارانی گفت: حفاظت از محیط زیست و ارتقاء مناطق به شکار ممنوع و اثر طبیعی و ملی، موجب افزایش سه برابری جمعیت حیات وحش شهرستان شده است.
فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به طرح های گسترش بهداشت و درمان بیان داشت: 17 خانه بهداشت، 5 مرکز بهداشتی درمانی و یک درمانگاه تامین اجتماعی در کنار بیمارستان 28 تخت خوابی فیروزکوه احداث شده و فعالیت می نمایند.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستان فیروزکوه یک دانشگاه آزاد اسلامی و یک دانشگاه پیام نور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دانشجو دارند و به پرورش نیروی فنی و تخصصی می پردازند.
این مقام مسئول تصریح کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان فیروزکوه با 10 کارگاه در حال فعالیت و آموزش به علاقمندان است.
یوسفی جمارانی ابراز کرد: 5 هزار و 110 دانش آموز در 50 مدرسه دولتی و غیر دولتی در سطح شهرستان در حال دریافت خدمات آموزشی و تربیتی هستند؛ سرانه فضای آموزشی استاندارد 1.7 متر مربع به ازای هر نفر است و در فیروزکوه این آمار به 1.75 متر مربع به ازای هر نفر می رسد.
به گفته وی قریب بر 98 درصد مردم فیروزکوه با سواد هستند.
نماینده عالی دولت در فیروزکوه اعلام کرد: جمعیت شهرستان در سرشماری سال 95، 33 هزار و 558 نفر است که در مقایسه با سرشماری سال 90 کاهش داشته است؛ اقدامات و برنامه های متعددی در راستای مهاجرت معکوس به سمت فیروزکوه در حال اجرا است.
فرماندار فیروزکوه تاکید کرد: روستاهای فیروزکوه بسیار پویا، شاداب و مورد استقبال گردشگران هستند.
یوسفی جمارانی اذعان داشت: فیروزکوه از ظرفیت های بالایی در حوزه های کشاورزی و گردشگری برخوردار است؛ با توجه به این امر، درآمدزایی و توسعه پایدار روستاها در حوزه گردشگری که مبتنی بر بوم گردی است مورد توجه مدیریت شهرستان قرار دارد.
وی افزود: بنا داریم ویژگی های فرهنگی روستاها را با ایجاد اشتغال توسعه دهیم تا منجر به مهاجرت معکوس شهروندان به روستاها شود.
یوسفی جمارانی بیان داشت: فرمانداری به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاه های اجرایی تلاش می کند تا ادارات دولتی در جهت حمایت و کمک به بخش خصوصی و سرمایه گذاران تشویق و اقدامات مناسب را انجام دهند.
این مقام مسئول خبر داد: بیش از 72 مورد متقاضی سرمایه گذاری در سطح شهرستان در سال جاری تاکنون داشته ایم که عمدتاً در حوزه های گردشگری هستند.
وی گفت: با اجرای طرح های مذکور شاهد اشتغال نزدیک به 4 هزار و 256 نفر به طور مستقیم و 11 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم خواهیم بود که با توجه به نرخ 6.6 درصدی بیکاری شهرستان، افراد فاقد شغل مشغول فعالیت شده و افراد بسیاری از خارج شهرستان برای تصدی مشاغل مهاجرت خواهند کرد که این امر نوید رونق اقتصادی شهرستان را می دهد.
فرماندار فیروزکوه اظهار داشت: امسال 4 مرکز بوم گردی به بهره برداری رسید و گردشگران بسیاری شهرستان فیروزکوه را مقصد سفر خود انتخاب می کنند.
نماینده عالی دولت در فیروزکوه ضمن اشاره به شرایط مناسب محورهای این شهرستان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه این شهرستان سردسیر است و بارندگی بسیاری در نیمه دوم سال دارد، در طول چند سال اخیر به گونه ای تلاش شده تا انسداد جاده نداشته باشیم و تمام نیروهای خدمات رسان آماده هستند تا جاده ها را ایمن و باز نگه دارند.
فیروزکوه با آب و هوایی کوهستانی و جمعیتی افزون بر 33 هزار نفر دارای دو بخش مرکزی و ارجمند با 59 روستا در 120 کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.
این شهرستان محور اتصال سه استان تهران، مازندران و سمنان است.
تهرام/9897 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.