محمد وحید تاویلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال جاری با توجه به تغییر الگوی بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان از حالت اپیدمی به آندمی، برنامه واکسیناسیون علیه این بیماری در تعدادی از استانها به صورت پایلوت انجام شد.
وی تصریح کرد: از مجموع 13 میلیون و 700 هزار دز واکسن آنفلوآنزای پرندگان وارد شده به کشور، قریب به پنج میلیون دز در استان تهران و حدود 600 هزار دز در شهرستان ری تزریق شده است.
تاویلی افزود: اداره دامپزشکی تمام توان خود را برای داشتن سالی عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کار گرفته است.
به گزارش ایرنا، علاوه بر سد فشافویه ، تالاب عشق آباد در جنوب استان تهران در محدوده شهرستان ری واقع است. این تالاب یکی از مراکز بسیار عالی برای پرنده نگری در حاشیه تهران است و تا کنون 140 گونه پرنده از این تالاب رکورد شده است که مهاجرت این پرندگان امکان انتقال این ویروس واگیر را در فصل مهاجرت پرندگان افزایش می‌دهد.
سال گذشته نیز نمونه‌هایی از این بیماری در 6 واحد از مرغداری‌های شهرستان ری مشاهده شد که بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده انجام و پس از نمونه گیری و تایید، یک میلیون قطعه از مرغ‌های آلوده معدوم شد.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است و در ابتدا از طیور وحشی به طیور بومی سپس از طیور روستایی به مرغداری‌های صنعتی و واحدهای گوشتی و تخمگذار منتقل می‌شود.
این بیماری از طریق هوا یا به صورت مکانیکی قابل انتقال است و اگر وارد منطقه‌ای شود، کنترل و مبارزه با آن سخت است.
این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری‌زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده است.
1970/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.