محمد وحید تاویلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشاهده علایم بیماری آنفولانزا در طیور سنتی شهرستان دماوند اشاره کرد و افزود: بازرسی و نمونه برداری از طیور سنتی، پرندگان مهاجر و واحدهای مرغداری صنعتی تخمگذار و گوشتی برای پیشگیری از این بیماری در حال انجام است.
وی ادامه داد: امسال تمامی واحد های مرغداری صنعتی شهرستان ری دارای دکتر دامپزشک و مسئول فنی در حوزه های مختلف زیستی و قرنطینه ای شده اند ضمن اینکه مسئولان فنی مرغداری های باید گزارشات خود را به اداره دامپزشکی شهرستان به صورت روزانه و یا هفتگی ارسال کنند.
تاویلی یادآور شد: بازرسان اداره دامپزشکی ری به صورت ادواری مراقبت های بهداشتی و زیستی را نیز در خصوص مرغداری های فعال شهرستان انجام می دهند و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک در این واحدها و یا سایر محیط ها اقدامات لازم را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه در سال جاری موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ری مشاهده نشده است، تصریح کرد: واکسیناسیون موارد در معرض خطر، کنترل مبادی ورودی طیور، قرنطینه محموله های مشکوک، تامین داروهای ضد آنفولانزا و برگزاری کلاس های آموزشی برای مرغداران در راستای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده است.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ری دارای 6 کشتارگاه در بخش های خاوران، مرکزی، قلعه نو و کهریزک است، اظهار داشت: تمامی کشتارگاه های این شهرستان از لحاظ بهداشتی رصد می شوند.
وی تاکید کرد: بازرسان اداره دامپزشکی شهرستان ری از بدو ورود طیور به کشتارگاه ها تا زمان توزیع بر تمامی موارد بهداشتی نظارت می کنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان ری در حال حاضر دارای 6 مرغداری گوشتی، سه مرغداری تخمگذاری و پولت و همچنین 6 کشتارگاه صنعتی است.
سال گذشته برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک میلیون قطعه مرغ آلوده به آنفلوانزای در 6 مرغداری این شهرستان معدوم شد.
بیماری آنفلوآنزای پرندگان به وسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H5 N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در جمعیت حیوانات به خصوص ماکیان ایجاد می شود و می ‌تواند به انسان منتقل شود.
این ویروس می ‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.
/6003/3218
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.