به گزارش ایرنا، داریوش بیات نژاد روز چهارشنبه در دوازدهمین جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی تهران در استانداری اظهار داشت: از این تعداد 438 کودک توسط مراکز غیردولتی و 641 کودک در مراکز دولتی پذیرش شده است.
وی افزود: 53 درصد از این کودکان در رده سنی 6 تا 11 سال، 35 درصد در رده سنی 12 تا 14 سال و 12 درصد در رده سنی 15 تا 18 سال هستند.
به گفته وی، حدود سه مرکز دولتی و 20 مرکزی غیر دولتی در زمینه آسیب های اجتماعی و کودکان کار در استان تهران زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند.
مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان این که حدود سه هزار کودک و اعضای خانواده آنان توسط بهزیستی مورد حمایت های مالی قرار گرفته اند گفت: ساماندهی این تعداد افراد نیاز به تامین اعتبار و همکاری سایر سازمان های مربوطه را دارد.
وی ابراز داشت: برای یک کودک کار و یا خیابانی حدود 700 هزار تومان هزینه می شود در حالیکه هزینه های درمان و افراد بی هویت و شناسنامه مشکلات بیشتری دارند.
بیات نژاد با تاکید بر این که آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید اجرایی شود گفت: باید دستگاه های متولی و ذیربط به وظایف خود در این مورد توجه کنند.
وی گفت: نیازمند بسته کامل حمایتی هستیم تا بتوانیم از چرخه ورود مجدد کودکان به عرصه تکدی گری جلوگیری کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان تهران از نبود بانک اطلاعاتی جامع در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی انتقاد کرد و گفت: دستگاه هایی از جمله شهرداری، کمیته امداد، آموزش و پرورش در این حوزه خدمات ارائه می کنند که نباید موازی کاری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: باید یک مرجع مشخصی از سوی استانداری مسئولیت این امر را بر عهده بگیرد تا یک فرد از چندین دستگاه خدمات دریافت نکند.
بیات نژاد با اشاره به نظارت بر نحوه عملکرد سازمان های مردم نهاد(سمن) در حوزه کمک به کودکان کار و خیابانی گفت: اعتماد عمومی مردم به سمن ها جلب شده است که شاهد افزایش سطح خدمات رسانی به این کودکان خواهیم بود.
مدیرکل بهزیستی استان تهران اعتیاد را یکی از علل تکدی گری کودکان عنوان کرد و گفت: از بین کودکانی که ساماندهی شده اند 55 درصد آنان دارای مشکلات خانوادگی با موضوع اعتیاد هستند که باید بسته های فرهنگی برای کاهش آسیب های اجتماعی برای آنان ارائه شود.

** ارتباط شبکه ای کودکان کار باید قطع شود
معاون اجتماعی پلیس پایتخت در ادامه این جلسه با اشاره به این که جمع آوری کودکان کار و یا خیابانی به صورت فصلی در حال انجام است گفت: مهمترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد واکاوی علل گرایش این کودکان به تکدی گری است که باید بعد از جمع آوری آنها مورد توجه قرار گیرد.
سرهنگ مراد مرادی افزود: باید بر روی این موضوع کار فرهنگی و پژوهشی صورت گیرد تا ناهنجاری ها و علل رفتاری آن شناسایی شود و بر اساس آن نسخه روانشناسی ارائه شود در غیر این صورت شاهد بازگشت مجدد این افراد به تکدی گری خواهیم بود.
وی با بیان این که ارتباط شبکه ای کودکان کار باید قطع شود گفت: بعضی از تکدی گری ها به صورت ساماندهی شده است که باید ارتباط شبکه ای آنان با کودکان شناسایی و قطع شود.
وی گفت: همچنین باید مراکز توانمندسازی کودکان کار با همکاری دستگاه های مربوطه فعال شود.

** ماندن کودکان در خیابان خط قرمز است
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در این جلسه با بیان این که ماندن کودکان در خیابان خط قرمز ماست گفت: نقش دستگاه ها در زمینه ساماندهی کودکان کار تعیین شده است که باید بر اساس آن عمل شود.
فرزانه مروستی اضافه کرد: سامانه آسیب دیدگان در استانداری تهران راه اندازی شده است تا از این طریق بتوان برای ساماندهی کودکان برنامه ریزی کرد.
وی با اشاره به متکدیان بومی گفت: شهرستان های دیگر باید باندهای متکدی ها را شناسایی کنند و از ورود آنان به استان تهران جلوگیری کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران خاطر نشان کرد: دستگاه ها در این عرصه موظف هستند تا اقدام به مدیریت کنند.

** فعالیت 3 مرکز فوریت های اجتماعی در تهران
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه 3 مرکز فوریت های اجتماعی در تهران فعالیت می کنند گفت: از این تعداد 2 مرکز ویژه مردان و یک مرکز ویژه بانوان است.
سیدنجم‌ الدین محمدی ادامه داد: این سازمان آمادگی اختصاص مکانی برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی دارد.
وی بیان داشت: نقش سازمان های مردم نهاد در جهت ساماندهی کودکان کار موثر است.

** نظام رفاهی و اجتماعی برای نیازمندان شکل گیرد
هدایت ‌الله جهانی ‌پور فرماندار شهرری در ادامه جلسه گفت: باید نظام رفاهی و اجتماعی درستی برای نیازمندان شکل گیرد که در این زمینه می توانیم از تجربه کشورهای استفاده کرده و از ورود افراد به تکدی گری جلوگیری شود.
وی ادامه داد: در صورتی که توسعه اقتصادی یک کشور بر اساس ظرفیت های آن شکل نگرفته باشد شاهد فقر و بی عدالتی در جامعه خواهیم بود که در ادامه آسیب های اجتماعی را به همراه خواهد داشت.
تهرام/ 8138//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.