به گزارش ایرنا از دماوند، کیومرث شهبازی روز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید جهاد کشاورزی شهرستان دماوند که با حضور مسئولان شهرستانی و بهره برداران در سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد، با اشاره به 5 دسامبر برابر با 14 آذر به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری و 12 تا 18 آذرماه به عنوان هفته ملی خاک، اظهار داشت: در کشورهای جهان از 16 سال پیش و ایران از سال 92 به برگزاری همایش هایی با هدف بررسی خاک می پردازد.
وی ادامه داد: خاک و حفظ آن از جمله موضوعات مهم و فراموش شده ایی است که نیازمند توجه ویژه و حمایت است؛ در جهان 4.5 میلیارد هکتار زمین با قابلیت کشاورزی وجود داشت ولی به دلیل دخالت های بشر این میزان به یک میلیارد و 600 هزار هکتار رسیده و تنها 40 درصد از اراضی کره زمین تحت پوشش کشت هستند .
این مقام مسئول با بیان اینکه در کشور 1.5 میلیون هکتار زمین زیرکشت وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی در بهترین وضعیت به ازای هر نفر 1600 متر قابلیت کشت وجود دارد؛ در استان تهران یک میلیون 300 هزار هکتار وسعت سرزمین است که از حدود 800 هزار هکتار زمین زیر کشت، در حال حاضر 187 هزار هکتار زمین زیرکشت داریم که البته این شرایط در استان تهران نسبت به دیگر استان ها وضعیت مطلوبی دارد.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: با وجود 187 هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان تهران، اما این میزان پتانسیل بالایی دارد و سالانه شش میلیون تن تولید محصول داریم.
وی با بیان اینکه تغییر کاربری های غیر قانونی، پتانسیل خاک را کاهش می دهد و خسارت وارد می کند، افزود: نباید با دست خود تولید را از آیندگان گرفت و باید در بخش کشاورزی حفاظت خاک را مورد توجه قرار دهیم و کشاورزی پایدار این است که ساختمان خاک را از بین نبریم.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به قابلیت ها و پتانسیل های شهرستان دماوند در بخش کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی و باغداری استان تهران و همچنین محصولات بی نظیر آن همچون سیب دماوند، افزود: 12هزار هکتار زمین زراعی و باغی در دماوند وجود دارد که 9 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات و سه هزار هکتار سایر محصولات هستند.
شهبازی با بیان اینکه در سطح استان تهران شش میلیون تن محصول کشاورزی برداشت می شود، افزود: این میزان در شهرستان دماوند حدود 500 هزار تن است.
وی ادامه داد حدود 400 واحد کشاورزی فعال وجود دارد که می توان به گلخانه ها و توسعه گل های زینتی اشاره کرد که این مهم در سطح کشور 13 هزار هکتار، استان تهران حدود 3 هزار و 200 هکتار بوده و زمینه اشتغال 15 هزار نفر را فراهم کرده است.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به موفقیت های شهرستان دماوند در بخش رتبه ها و شاخص های کشاورزی در سطح استان نیز گفت: 61 درصد تولید سیب درختی استان در شهرستان دماوند اختصاص یافته و رتبه اول استانی را دارد و همچنین 49 درصد تعداد کندوها و تولید عسل و همچنین 32 درصد کل تولیدات باغی در شهرستان دماوند است.
این مقام مسئول ضمن تشکر از رئیس سابق جهاد کشاورزی شهرستان دماوند، آرزوی موفقیت برای رئیس جدید، تاکید کرد: تکریم ارباب رجوع و حفظ اراضی کشاورزی و باغات اولویت کار نهاد کشاورزی شهرستان دماوند باشد.
شهبازی گفت: در شهرستان دماوند 142 واحد نیمه تمام، نیمه فعال و غیر فعال وجود دارد که تاکید داریم این واحدها راه اندازی شود که اگر این مهم محقق شود 1084 نفر اشتغال زایی صورت می گیرد که می توان از تسهیلات کافی و لازم استفاده کرد.
همچنین شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند نیز ضمن تشکر از رئیس سابق جهاد کشاورزی دماوند، گفت: حفظ اراضی کشاوری و جلویگری از ساخت و سازهای غیر مجاز باید همواره در دستور کار مسئولان به ویژه بخش جهاد کشاورزی قرار گیرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه این همت و همدلی و تعامل بین مسئولان منطقه وجود دارد و شهرستان دماوند توانسته در این بخش در سطح استان پیش قدم باشد.
لازم به ذکر است، در این مراسم از هادی طهرای پور که به مدت 820 روز در سمت مسئول جهاد کشاورزی دماوند فعالیت داشت تقدیر شد. همچنین در این مراسم حسین اردلانی به عنوان سرپرست اداره جهاد کشاورزی دماوند منصوب شد.
اردلانی 23 سال سابقه فعالیت در جهاد کشاورزی را دارد و پیش از این به مدت دو سال و چهار ماه به سمت معاون فنی جهاد کشاورزی و دیگر مسئولیت ها همچون مسئول آب و خاک و .. داشته است.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.