به گزارش ایرنا، ابرکوه در میان 10 شهرستان استان یزد یکی از مناطق مهم تولید کشاورزی است، سالانه با روش‌های مختلف علمی و آبیاری نوین انواع محصول به همت هفت هزار و 500 خانوار روستایی، بهره بردار و عشایری تولید می‌شود .
با هدف ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام فروشی بخشی از محصول تولیدی مثل زردآلو ، انار ، انگور و بادمجان نیاز به فراوری و ایجاد صنایع تبدیلی دارد .
در این منطقه 2 ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی در شهرهای ابرکوه و مهردشت فعال است، و زیرساخت‌ های لازم برای تأسیس صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و دامی دارد .

** حمایت جهاد کشاورزی از متقاضیان صنایع تبدیلی
مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با هدف ایجاد صنایع تبدیلی نه تنها از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌کند، بلکه برای تأسیس واحدهای تبدیلی علاوه بر صدور مجوز وام با بهره کم یا به اصطلاح معروف « ارزان ‌قیمت» هم در اختیار آنان قرار می‌دهد.
برای مثال سالانه افزون بر پنج هزار تن بادمجان، 11 هزار تن انار ، 18 هزارتن زردآلو و ... در این شهرستان برداشت می شود.
متاسفانه دلالان برخی محصول کشاورزی را با قیمت خیلی کم از جمله بادمجان را از قرار کیلویی هفت تا هشت هزار ریال خریداری می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بر تشویق و ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت دولت از آنها به فعالیت و سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی تاکید کرد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال پنج هزار تن محصول بادمجان ابرکوه از 90هکتار اراضی برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش دارد.
مهدی غیب الهی یادآور شد: با توجه به شرایط آب و هوایی و مدیریت و تلاش کشاورزان در زمینهٔ کاشت و داشت و نیز استفاده از مواد آلی و تغذیه مناسب این محصول از طعم خاصی برخوردار است .

** تولید بادامجان به روش سنتی مقرون به صرفه نیست
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت فروش بادمجان برای کشاورزان مقرون ‌به ‌صرفه نیست، نیاز است، واحد فراوری کنسرو بادمجان تأسیس شود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: متقاضیانی که برای تأسیس کارخانه‌های صنایع تبدیلی و کنسروسازی اقدام کنند ، وام ارزان ‌قیمت در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیر زمینی و تداوم خشکسالی بخشی از کاشت این محصول به روش کشت نشا که در صرفه ‌جویی آب مؤثر است، انجام می‌شود.

** صدور 250 مجوز صنایع تبدیلی
این مسئول تصریح کرد: یک سال گذشته 800 مجوز کشاورزی و دامداری در شهرستان صادر شد که 250 فقره آن مربوط به صنایع تبدیلی است .

** پرداخت 10 میلیارد ریال وام برای صنایع تبدیلی
به گفته غیب الهی علاوه بر صدور مجوز ، به 60 متقاضی ایجاد صنایع تبدیلی ، افزون 10میلیارد ریال وام ارزان ‌قیمت به آنها پرداخت‌ شد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه مرداد ماه 97 به ایرنا گفته بود: امسال 100 میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی به روستاییان پرداخت ‌شد.
غیب الهی اظهار داشت: این مبلغ در اجرای 35 طرح پرورش دام سبک و سنگین ، ایجاد مشاغل خانگی ، پرورش زنبور عسل ، تولیدات گیاهی و صنایع تبدیلی و تکمیلی هزینه می‌شود.
وی ادامه داد: این منطقه ظرفیت های بالایی در حوزه دامداری و کشاورزی دارد که هم‌ اکنون روزانه 50 شیر تولید می‌شود.

** راه اندازی واحد فراوری لبنی200 تنی تا پایان سال
این مسئول از صدور مجوز برای فراوری مواد لبنی با ظرفیت 200 تن شیر در روز خبر داد که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

** فراهم بودن زیرساخت ها برای تاسیس صنایع تبدیلی
فرماندار ابرکوه هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در نواحی و شهرک صنعتی شهرستان تاکید کرد: مجموعه فرمانداری برای فعالیت سرمایه‌گذاران آماده همکاری با فعالان این بخش است.
محمدکاظمی نسب از نیروهای تحصیل‌ کرده و متخصص صنایع غذایی بومی و غیربومی دعوت کرد، برای سرمایه‌گذاری در بخش‌ غذایی و تبدیلی به فرمانداری، بخشداری‌های مرکزی ابرکوه و بهمن و جهاد کشاورزی مراجعه کنند .
رئیس کارگروه اشتغال ابرکوه چندی قبل به ایرنا گفته بود: پارسال در مرحله نخست 120 میلیارد ریال وام اشتغال روستایی و عشایری برای سرمایه‌گذاری در 106 طرح به متقاضیان جویای کار پرداخت شد.
به گفته کاظمی نسب وام مشاغل روستایی و عشایری با بهره 6 درصد پرداخت گردید و زمینه اشتغال 217 نیز نفر فراهم ‌شد.

** پرداخت 732 میلیارد ریال وام اشتغال
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم اوایل آذر ماه جاری به ایرنا گفته بود: از ابتدای سال 1397 تاکنون ، 732 میلیارد ریال وام اشتغال برای اجرای 503 طرح در مجموعه بخش کشاورزی استان به روستائیان و عشایر پرداخت‌شده است .
سید جمال سجادی پور افزود: این مبلغ در ایجاد اشتغال و تولید بخش‌های کشاورزی و دامی استان هزینه می‌شود.
وی اظهار کرد: این میزان وام در راستای تولید و توسعه کشت محصول گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، پرورش دام سبک و سنگین با شرایط اقلیم خشک، ایجاد مشاغل خانگی، پرورش طیور ، زنبورعسل ، صنایع تبدیلی و تکمیلی ، شیلات و خدمات فنی و مهندسی کشاورزی هزینه خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد: در زمان بهره‌برداری این طرح‌ها زمینه اشتغال پایدار هزار و هفت نفر در روستاها و مناطق عشایری استان فراهم خواهد شد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) یزد مهرماه امسال به ایرنا گفته بود: در نیمه نخست امسال با پرداخت 112 میلیارد و 860 میلیون ریال تسهیلات اشتغال و خودکفایی، زمینه اشتغال 518 نفر از افراد تحت پوشش این نهاد فراهم‌شده است.
علیزاده اضافه کرد: اشتغال مربوط به کشاورزی، صنعتی، صنایع ‌دستی ، دامداری، خدماتی و حمل‌و نقل است.
هم‌اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، منابع تأمین آب بخش کشاورزی دشت‌های ابرکوه و چاه گیر است و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات‌ها خشک شدند.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و سح زیر کشت 15 هزار هکتار است.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.