به گزارش ایرنا، الهام فخاری روز سه شنبه در یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان تذکری و با اشاره به بندهای قانونی و ردیف‌های بودجه در خصوص رسیدگی به افراد آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب اظهارداشت: در بودجه سال 97 شهرداری پایتخت پیش بینی شده که با فرارسیدن فصل سرما توجه ویژه به گرمخانه‌ها و مددسراهای شهر در راستای پناه دادن به افراد بی‌سرپناه، انجام شود اما بر اساس گزارش و ارزیابی کمیته اجتماعی متاسفانه وضعیت خدمت‌رسانی در برخی از مددسراها به ویژه در مناطق 2، 21 و 22 نامطلوب است.
وی افزود: در برخی از موارد کارکنان اداره مددسراها از استانداردها و ضوابط شیوه نامه تدوین‌یافته سازمان خدمات اجتماعی ناآگاه بودند.
فخاری ادامه داد: با توجه به پراکندگی پرشمار و چشمگیر بی‌سرپناهان در فضاهای سبز، راه‌ها و فضاهای پیرامونی مناطق مسکونی ، ظرفیت پذیرش مددسراها کافی نیست و در برخی مناطق مددسرا وجود ندارد و در برخی دیگر ظرفیت پذیرش چنان است که می توان گفت در کاهش حضور بی سرپناهان بی‌اثر است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: سهم پذیرش مددجویانی که با خودروهای گشت فوریت‌های اجتماعی شناسایی و به مددسرا جابه‌جا می‌شوند، کاهش چشمگیری نشان می‌دهد و این امر موجب شده بسیاری از بی‌سرپناهان با توجه به دشواری دسترسی، امکان استفاده از مددسراها را نداشته باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: این ارزیابی‌ها گویای آن است کناره‌های راه‌های اصلی و فضاهای پیرامون مکان‌های عمومی مانند برخی دانشگاه‌ها، مرکزهای فرهنگی از جمله فرهنگسراها، بوستان‌ها، بازارها و میدان‌های مهم به سکونت‌گاه‌های افراد کارتن‌خواب حتی در روزها و شب های سرد و بارانی تبدیل شده‌ است.
وی گفت: ضروری است با فراهم‌ساختن گشت‌های ویژه فوریت‌های اجتماعی اقدام موثر و مراقبت بیشتری در جابه‌جایی بی‌سرپناهان به گرم‌خانه‌ها انجام شود.
فخاری با اشاره به وجود تنها یک مددسرای ویژه زنان در شهر تهران، افزود: خدمات تنها در یک مددسرای ویژه زنان که در منطقه 22 است، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر تهران باشد.
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: ضروری است مددسراهای ویژه زنان دست‌کم در چهار پهنه شهر تهران آماده و بهره‌برداری شود.
وی ادامه داد: در بازدید از برخی مددسراها به ویژه در مناطق شمالی افراد پذیرش شده از گروه‌های غیر قابل پذیرش در مددسرا و گویا به صورت دائمی از مددسرا و امکانات آن به عنوان پانسیون بهره‌برداری می‌کنند و بایسته است در این زمینه پایش موثر و دقیق انجام شود.
فخاری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد انتخاب مجریان خدمات‌رسانی در مددسراها با دقت انجام نشده و این امر موجب کاستی در رویکردهای خیرخواهانه و انسان دوستانه در اداره این مرکزها، بسنده کردن به انجام کمینه(حداقل) تکلیف‌ها، کاهش خدمات از جمله بسته بودن مددسرا در ساعات پذیرش، کاهش چشمگیر رابطه یاورانه مددکاران و مددیاران با مددجویان و خدشه‌دار شدن اصل تکریم مددجویان شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به حساسیت موضوع، شهرداران مناطق، حوزه معاونت اجتماعی فرهنگی و سازمان خدمات اجتماعی نسبت به این موضوع در یک هفته اقدام و نتیجه را گزارش کنند.
وی یادآور شد: رئیس کمیته اجتماعی، بازدیدهای شبانه این کمیته از مددسراها همچنان ادامه دارد و در صورت انجام نشدن کارهای لازم از سوی مناطق، موضوع پیگیری خواهد شد.
تهرام/7244/ 7245/1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.