به گزارش ایرنا، اشرف بروجردی روز شنبه در سفر به شهرستان دماوند و بررسی مشکلات و مطالبات حوزه کتابخانه های عمومی شهرستان، ضمن تبریک اعیاد ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)، اظهار داشت: شهرستان دماوند به دلیل داشتن پتانسیل و قابلیت های ارزشمند و همچین فضایی آرام، توانایی تبدیل شدن به قطب فرهنگی را دارد چراکه علما و اندیشمندان بسیاری مباحث خود را در این شهرستان پیگیری می کردند.
وی با بیان اینکه کتاب به عنوان نماد فرهنگی برای همگان شناخته شده است، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه های ملی از سال 82 ادغام شدند و به دلیل داشتن بهترین و قوی ترین منابع، می توان گفت این مکان میراث ملی کشور بوده و جزو افتخارات ما است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در این مرکز فرهنگی بالغ بر 40 هزار جلد کتاب خطی وجود دارد، تصریح کرد: این کتابها دست نوشته های قدیمی و همچنین علما و اندیشمندانی همچون شهید مطهری، مرحوم هاشمی رفسنجانی و ... است که البته این رسالت مرز مشخصی ندارد و حفظ اسناد کشور بر عهده همگان است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه فضای مجازی موجب کاهش سرانه مطالعه شده است،افزود: شهرداری ها طبق قانون مکلف هستند 5 درصد از درآمدهای خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند که می تواند شامل قسمت های مختلف همچون توسعه کتابخانه ها باشد؛ تحقق این مهم زمینه ساز حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور است تا برای آیندگان ودیعه بگذاریم.
بروجردی به وظایف حوزه اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: موضوع استانداردسازی اسناد، منابع خطی، منابع چاپی و ... بر عهده کتابخانه ملی است که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ قدیمی ترین نشریات دوره قاجار در این مرکز وجود دارد که باید در اختیار همگان قرار گیرد ولی به لحاظ محدودیت مالی هنوز این مهم محقق نشده است.
وی ادامه داد: طبق قانون هر کتابی که چاپ می شود دو جلد آن باید به کتابخانه ملی آورده شود که بخشی نگهداری و بخشی نیز توزیع می شود؛ نهاد کتابخانه عمومی با کتابخانه ملی متفاوت است چراکه کتابخانه عمومی با کمک شهرداری ها توسعه می یابد و کتابخانه ملی استانداردها را تعریف می کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرکز نگهداری اسناد باید در هر منطقه ایی ایجاد و تقویت شود، بیان داشت: اسناد باقی مانده از یک منطقه، جزو افتخارات آن شهر و مردم آن است که باید بعد از 40 سال به مرکز اسناد منتقل شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه شهرداری ها و دیگر نهاد ها برای توسعه کتابخانه های عمومی پیش قدم شوند، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی این آمادگی را دارد تا از نظر تامین کتاب، کتابخانه ها را حمایت کند ولی ساخت فضاهای فرهنگی و کتابخانه ایی برعهده شهرداری ها و دیگر دستگاه ها است.
بروجردی ادامه داد:برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه به این مقوله نیازمند عزم جمعی و مشارکت مردم هستیم تا یک نام نیک از خود بجا بگذارند؛ در نظر داریم در آذر ماه کسانی که اهداگر کتاب و یا اسناد به سازمان کتابخانه ملی هستند، نام آنان را بر روی تندیس حک کنیم تا ماندگار شود.
وی ادامه داد: شهرستان ها اگر امکانات کافی و لازم را داشته باشند، قطعا مهاجرت نخواهند کرد و این امکانات باید در دماوند به دلیل نزدیکی به پایتخت فراهم شود؛ باید به جایی برسیم که همه نقاط سرزمین به عنوان یک حرکت فرهنگی با استاندارد های ملی برسند.
این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه هر شهرستان و یا استانی یک سری اسناد تاریخی در زمینه های مختلف دارند، این آمادگی وجود دارد که در منطقه خودشان، نمایشگاهی برپا شود.

**دماوند در تقویت زیرساخت های کتابخوانی نیازمند حمایت است
فرماندار شهرستان دماوند در ادامه این نشست اظهار داشت: شهرستان دماوند دارای پنج شهر دماوند، رودهن، آبعلی، آبسرد و کیلان است ولی متاسفانه با وجود وسعت، این شهرستان کتابخانه عمومی با امکانات و قابلیت های لازم و همچنین منابع مطلوب کتاب، ندارد و کتابخانه هایی که هم اکنون موجود است مجهز نبوده و محدود می باشد.
مجید صفری ادامه داد: در سال های گذشته یکی از خیرین شهرستان، اقدام به احداث کتابخانه نمود که بیش از 3هزار متر زیربنا دارد اما در نیمه راه و تکمیل پروژه به دلیل مشکلات متعدد و کمبود منابع رها شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت تکمیل این پروژه بهترین کتابخانه استان را در بین دیگر شهرستان ها خواهیم داشت، بیان داشت: شهرستان دماوند به دلیل وجود دانشگاه های متعدد نیازمند کتابخانه ایی مجهز است ولی تا حدودی از لحاظ برخورداری از منابع مطالعاتی در تنگنا قرار دارد.
صفری با اشاره به اینکه انتظار می رود با توجه به موقعیت شهرستان، احیا کتابخانه و ترغیب و تشویق مردم و جوانان به مطالعه بیشتر شود، تصریح کرد: شهرستان دماوند همواره محلی برای علما، فرهنگیان و دانشمندان بوده ولی از داشتن مکانی به عنوان کتابخانه با داشتن استانداردهای لازم، محروم است.
قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: کتابخانه ها موتور تغییر کشور و عوامل اجرایی کتابخانه ها چرخ دنده های این موتور علمی و فرهنگی هستند؛ شهرستان دماوند یکی از گنجینه های کتاب است.
وی ادامه داد: با وجود فضای مجازی، فرهنگ کتابخوانی در حال رخت بر بستن است که لازمه مقابله با آن تقویت زیرساخت های بخش کتاب و کتابخوانی است که امیدواریم بتوانیم پایگاهی از کتابخانه ملی در دماوند ایجاد کنیم.

**وجود 60 هزار عنوان کتاب در شهرستان دماوند
همچنین محمود پوردیوانبیگی مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه برخورداری شهروندان از استاندارد کتابخانه ها 12.5درصد است و باید برای هر نفر چهار منبع کتاب در نظر گرفته شود، گفت: این مهم در دماوند هم اکنون برای هر دو نفر یک منبع است.
وی ادامه داد: استاندارهای کتابخانه های شهرستان دماوند در 4 شاخص مورد بررسی قرار گرفته که اگر بخواهیم چهار شاخص به یک اندازه رشد کنند زیر بنای بیشتری نیاز است.
مقدم با اشاره به اینکه 60 هزار عنوان کتاب در کتابخانه های شهرستان وجود دارد، افزود: با احداث کتابخانه نیمه کاره شهرستان، بسیاری از مشکلات منطقه حل خواهد شد.
لازم به ذکر است، در ادامه این سفر بروجردی و مسئولان شهرستان دماوند ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام دماوند، از کتابخانه مسجد جامع شهر، کتابخانه عمومی کوثر دماوند و کتابخانه شهر آبسرد بازدید و در پایان نیز آبنمای میدان هومند آبسرد را افتتاح کردند.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.