مردم شهر بومهن در شهرستان پردیس استان تهران با افزون بر یکصدهزار نفر جمعیت برای رسیدن به آن سوی خیابان اصلی در این دو راهی پرخطر یا باید از روی نرده های فلزی حاشیه خیابان بالا بروند که تخلف است و کاری نکوهیده یا اگر پل عابر پیاده یافتند پله، پله مسافت بپیمایند و با نفس تنگی هم که شده خودشان را به آن سو برسانند.
این خیابان 10 پل دارد که تنها یکی از آنها مکانیزه است و تا همین چند وقت پیش نیز خراب بود و کار نمی کرد که با تعمیرات بهره برداری شده و مردم آرزو می کنند دیگر خراب نشود.
قرار بود یک پل مکانیزه دیگر هم راه اندازی شود که تجهیزات آن شبانه مورد دستبرد قرار گرفت و مسئولان شهری می گویند بهره برداری از آن به تاخیر افتاده است.
باتوجه به تردد بالای خودروها در این خیابان و نیز شمار فراوان عابرانی که باید مسافت این سو تا آن سوی خیابان را طی کنند دیگر کسی بر سر ضرورت وجود پل مکانیزه عابر پیاده در بومهن چانه نمی زند و مسئولان نیز اهمیت آن را پذیرفته اند اما ماههاست مردم منتظرند.
مسئولان شهری بومهن طی ماههای گذشته ساخت پل مکانیزه دیگری را با هزینه یک میلیارد تومان در دستور کار قرار داده بودند که بخشی از تجهیزات این پل نیز سرقت شد و به تاخیر در بهره برداری از آن افزود.
برپایه اعلام کارشناسان اداره راهداری در هر یک از روزهای تعطیل آخر هفته افزون بر 20 هزار تردد خودروهای سبک و سنگین در خیابان اصلی شهر بومهن گزارش شده است که آمار قابل تاملی را شامل می شود.
خیابان اصلی بومهن 10 پل عابر پیاده دارد و تنها پل محله طلائیه است که از پله برقی برخوردار است اما به دلیل مشکلات مختلف ثابت مانده بود و خاک می‌خورد که چندی پیش تعمیرات انجام و قابل استفاده شده است.
اما ساخت پروژه پله برقی محله لوران از اسفند سال 96 آغاز شد و پیش از بهره برداری مورد سرقت قرار گرفت که به گفته شهردار بومهن سارقان با تلاش عوامل این نهاد شناسایی شده اند و تحت تعقیب قضایی قرارگرفتند.
سعید علی بخشی شهردار بومهن زمان بهره برداری از پله برقی محله لوران را 15 آذر اعلام کرده است.
شهردار بومهن با اشاره به مسئله سرقت بخشی از تجهیزات پله برقی پل لوران خاطرنشان کرد: سارق بخشی از تجهیزات پله برقی های پل عابر پیاده خیابان اصلی این شهر شناسایی و قطعه های مسروقه نیز دقایقی پس از سرقت با تلاش عوامل شهرداری باز پس گرفته شده است.
وی ادامه داد: سارق سابقه دار متواری شده و شهرداری به دلیل خسارت وارده به تجهیزات پل طی دادخواستی به پلیس آگاهی و مراجع قضایی شکایت کرده است.

**پای سخنان نایب رئیس شورا
این درحالی است که نایب رئیس شورای اسلامی شهر بومهن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت وجود پل‌های عابر روگذر در این شهر معتقد است: بومهن یکی از نقاط اتصال پایتخت با استان‌های شمالی کشور است و با توجه به تردد پرشمار خودروهای سبک و سنگین، پل‌های هوایی روگذر برای امنیت عابران ضروری است.
محمود قانبیلی گفت: همچنین روزانه تعداد زیادی کامیون‌ حامل میوه از مسیر هراز به مقصد تهران وارد شهر می شوند و برای رسیدن به دوربرگردان منتهی به کمربندی مسافتی را از داخل شهر طی می کنند؛ با توجه به ترافیک ایجاد شده توسط خودروهای سنگین، اصلاح هندسی مسیر با مجوز اداره راهداری، به منظور دسترسی سریع به کمربندی برای حذف تردد کامیون‌ها از داخل شهر در دست اقدام است.
وی عنوان کرد: پل لوران، به دلیل مجاورت با مدرسه و مسجد یکی از پرترددترین پل‌های روگذر شهر بومهن است و اتصال دو روستای لوران و سیابند به هم از دیگر دلایل شلوغی این پل عابر روگذر به شمار می رود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر بومهن با اشاره به جانمایی استاندارد پل‌ها می‌گوید: فاصله استاندارد برای ساخت پل‌ها رعایت و به فاصله 500 متر طولی در محور اصلی بلوار امام در شهر بومهن 10 پل عابر ساخته شده است.
قانبیلی اظهارداشت: باتوجه به جمعیت بالای 100هزارنفری بومهن، کاهش سوانح رانندگی از جمله اصلی‌ترین دلایل ساخت پل‌های هوایی عابر روگذر در این شهر است.
یک کارشناس ارشد حوزه برنامه ریزی شهری نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در شهرهایی که عامل ارتباطی بین چند نقطه با همدیگر هستند مساله امنیت تردد شهروندان اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند.
حسنا رضایی افزود: متولیان شهری باید برای تردد شهروندان در شهرها بویژه استفاده از پل های هوایی برنامه ریزی کنند و در این زمینه به قشر معلول و دارای مشکلات جسمی نیز توجه شود.
به گزارش ایرنا استفاده از بالابر (آسانسور) برای قشر معلول، پله برقی در نقاط پرتردد شهرها، نورپردازی پل ها و تامین ایمنی و امنیت آنها در همه ساعات شبانه روز از جمله مسائلی است که متولیان شهری بویژه در چنین شهرهای پرجمعیت و با ترددبالا باید در اولویت برنامه ریزی های خود به آنها توجه کنند.

گزارش از اشرف پورمند
تهرام/9441/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.