به گزارش ایرنا تا قبل از سال 83 مالکان باغ ها از آنجا که نمی توانستند در باغ خود همانند زمین های دیگر (60 درصد رایج) ساخت و ساز کنند، به خشکاندن درختان اقدام می کردند.
از این رو اعضای دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران در طرحی که هدف از اجرای آن را جلوگیری از تخریب باغات و حفظ، نگهداری و احیای باغ ها خواندند، با تصویب مصوبه برج باغ ها اجازه ساخت و ساز در 30 درصد مساحت هر یک از باغات شهر تهران را صادر کردند و در ازای کاهش سطح به تعداد طبقات افزودند.
مصوبه برج باغ ها در نهایت به عنوان اولین گام پنجمن دوره شورای اسلامی شهر تهران برای حفظ و نگهداری باغات شهر تهران 22 اسفند سال 96 لغو و حدود دو ماه بعد در اوایل سال 97 ابلاغ شد.
اکنون محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از لایحه جایگزین برج باغ ها می گوید و معتقد است با لغو مصوبه برج باغها نمی توانیم شهروندان و مالکان باغ ها را بلاتکلیف بگذاریم.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قاعدتا نمی توانیم صاحبان املاکی که باغ هستند را بلاتکلیف بگذاریم و باید لایحه جایگزین برای نحوه ساخت و ساز و یا نحوه بهره برداری و نوع کاربری در باغات را ارائه کنیم.
سالاری افزود: شورای شهر پس از لغو مصوبه برج باغ ها معاونت شهرسازی شهرداری تهران را مکلف کرد که با رویکرد کاملا کارشناسی و مبتنی بر نظر صاحب نظران، دلایل نابودی باغات در پی اجرای این مصوبه را آسیب شناسی کرده و پس از آن لایحه جایگزین را به شورا ارائه کند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نهایت لایحه ای را با رویکرد آسیب شناسانه لایحه برج باغ ها ارائه کرد که در شورای شهر در حال بررسی است.

*مصوبه برج باغها در طرح جامع شهر لحاظ می شود
سالاری با بیان اینکه مصوبه برج باغ ها بعد از تصویب در دومین دوره شورای شهر تهران با پیگیری های انجام شده در طرح جامع شهر لحاظ شد، تاکید کرد: متاسفانه برغم لغو برج باغها هنوز پیوست سوم طرح جامع درباره برج باغ ها لغو نشده است.
وی عنوان گرد: با این وجود، سند فرادستی داریم که این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و ضرورت دارد که طرح جایگزین برج باغ ها را تعیین تکلیف کنیم و هماهنگی خوبی با وزارت راه و شهرسازی و دبیر خانه شورای عالی شهرسازی و معماری انجام شده است.

*آغاز بررسی لایحه جایگزین برج باغها
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در لایحه جدید که در دست بررسی است و تا حد زیادی با رویکرد اعلامی کمیسیون های تخصصی شورای شهر مطابق است، حداقل متراژ برای تفکیک و تقسیم اراضی دارای هویت باغ، 5 هزار متر مربع برسد.
وی تصریح کرد: بر این اساس املاکی که باغ هستند نمی توانند هنگام تفکیک به کمتر از 5 هزار متر تفکیک شوند.
سالاری ادامه داد: در لایحه جدید تراکم و طبقه تشویقی اعم از تراکم تشویقی در بافت های فرسوده و یا تراکم تشویقی در نتیجه تجمیع قطعات کلا حذف می شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری داشتن حداکثر 2 طبقه منفی در باغات است چرا که هر میزان تعداد طبقات زیرزمین افزایش یابد به همان میزان خسارت وارده به ریشه درختان بیشتر می شود.
وی یادآور شد: برخی کارشناسان حتی با ساخت یک طبقه زیرزمین هم موافق نیستند.
سالاری عنوان کرد: در لایحه جدید، حداکثر میزان کف سازی ها در باغات هم به 5 درصد وسعت باغ کاهش یافته است.

*کاهش چشم گیر بارگذاری در باغات
عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه بر اساس پیشنهاد کارشناسان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، به باغ هایی با مساحت 2 هزار متر و کمتر سطح اشغال حداکثر 10 درصد و تراکم 20 درصد ، برای باغ های 2 هزار تا 5 هزار متر سطح اشغال 15 درصد و تراکم 30 درصد، برای باغ های 5هزار متر بیشتر هم سطح اشغال 15 درصد و تراکم 45 در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: نهایتا جلساتی که بطور مشترک با کمیسیون هایی سلامت و شهرسازی داشتیم تقاضا داشتیم درباره مزایای بارگذاری هم تجدید نظر شود.

*800 هکتار باغ به هم پیوسته شهر تهران
سالاری در ادامه بیان ضرورت حفظ باغات شهر تهران با ارائه لایحه جایگزین برج باغات گفت: تهران 800هکتار باغ به هم پیوسته دارد که 395 هکتار در محدود کن، 146 هکتار در منطقه کوهسار ، 148 هکتار در فرحزاد و 75 هکتار در درکه و 24.9 هکتار آن در ازگل و سوهانک واقع شده است.

*بی انگیزگی صاحبان باغات تهران
سالاری در ادامه با اشاره به باغات کن به عنوان بخشی از باغات به هم پیوسته شهر تهران گفت: یکی از دلایلی که باغات بخش کن به عنوان بخشی از باغات به هم پیوسته شهر تهران در حال از بین رفتن است بی انگیزگی مالک است.
وی گفت: صاحبان باغ گمان می کنند که آنها باید هزینه های آبیاری، کوددهی، هرس و نگهداری از باغ را بدهند و مردم شهر از این زحمات استفاده کننند در حالیکه هیچ درآمدی برای مالک ایجاد نمی شود.
عضو شورای شهر تهران افزود: این بی انگیزگی موجب می شود ک مالک باغ را رها کند و به مرور زمان باغ از بین می رود.
وی تصریح کرد: باید اجازه بهره برداری مبتنی بر کسب درآمد به باغات داده شود تا باغ حفظ شود.

*نگران عدم رعایت طرح تفصیلی پایتخت
وی تاکید کرد که اساسا در هر مکانی اعم از باغ و غیر باغ که قرار است ساخت و ساز در آن انجام شود و اجازه بردن مصالح ساختمانی داده می شود شاهد اتفاقاتی خارج از قواعد و سطح اشغال و قوانین مصوب هستیم.
وی افزود: آسیب شناسی ساخت و ساز در مناطق مختلف نشان می دهد که مفاد طرح تفصیلی در ساخت و سازها رعایت نشده و این موضوع موجب نگرانی است.
سالاری یادآور شد: معاونت شهرسازی و معماری به دلیل نگرانی هایی که در ساخت و سازها وجود داشته، مکلف شده تا در خصوص نحوه اعمال و نظارت بر ساخت و سازها پیش بینی های متفاوتی انجام دهد.

*لزوم ارائه بسته های تشویقی به مالکان باغات
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در طرح جدید بسته های تشویقی در غالب عمکردهای مجاز به استقرار در باغات را پیشنهاد کرده است.
وی گفت: کاشت محصولات زراعی و باغی، پرورش ماکیان، تولید و فروش گیاهان دارویی، تهیه غذای مراسم و کترینک، راه اندازی مراکزی برای فعالیت دامپزشکی، فعالیتهای مرتبط با مراقبت از معلولان، سالمندان و کودکان، ایجاد خانه ریحانه و شیرخوارگاه، با انگیزه درآمد زایی را از جمله کاربری های پیشنهاد شده برای باغات تهران عنوان کرد.
وی ایجاد باغ گیاه شناسی، باغ جانور شناسی، فعالیت های موزه ای و مکان های تاریخی و فعالیت های ایمنی به صوت مشروط را از دیگر کارکردهای مجاز باغات برشمرد.
سالاری تاکید کرد: می توان در این لایحه هزینه آبیاری و هرس را بر عهده شهرداری قرار داد.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.