به گزارش ایرنا، صبح امروز مسئولان شهرستان دماوند از سه روستای اتابک کتی، اتابک شمس اولیا و هاشمک از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دماوند بازدید و با مردم روستا دیدار کردند.
مهدی حیدری، بخشدار مرکزی شهرستان دماوند به خبرنگار ایرنا گفت: روستای هاشمک با جمعیتی حدود 33 خانوار در حریم شهر دماوند واقع و چهار پروژه طی یکسال گذشته با اعتباری بالغ بر 350 میلیون تومان اجرایی شده است.
وی با اشاره به دستور کار بودن اجرای پروژه گاز رسانی به این روستا، بیان کرد: در نظر داریم کلنگ این پروژه همزمان با دهه مبارک فجر به زمین زده شود و با مشخص شدن پیمانکار پروژه، عملیات گازرسانی را آغاز کنیم.
حیدری با بیان اینکه برای اجرای عملیات گاز رسانی در این روستا با مانعیت راهداری برای صدور مجوز مواجه هستیم، توضیح داد: کم بودن عرض مسیر روستا و مشکل در تردد و همچنین پرداخت بودجه‌ای برای هزینه‌ حفاری به راهداری استان از جمله موانع اجرای پروژه از سوی راهداری بود که خوشبختانه مشکل مالی روستای هاشمک از طرف وزارت نفت حل شده و در روزهای آینده هزینه واریز خواهد شد .
بخشداری مرکزی دماوند عمده مشکلات این روستا را آب شرب دانست و افزود: این روستا با وجود نزدیکی به شهر دماوند، سال هاست که از بهداشت و کمبود آب شرب رنج می‌برد که نیازمند توجه ویژه است.
وی ادامه داد: از محل ارزش افزوده احداث استخر و ذخیره‌ آب کشاورزی با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال، خرید منبع آب شرب و لوله‌کشی تا قنات به میزان 450 میلیون ریال، زیرسازی و آسفالت جاده‌اصلی از ابتدای روستا در سال 97 با حدود دو میلیارد ریال صورت گرفت.
بخشدار مرکزی دماوند از دیگر مشکلات روستا را جمع‌آوری زباله، تعمیرات مدرسه‌ روستا و نداشتن سرویس مدرسه، آسفالت معابر داخلی روستا و .. اشاره کرد و افزود: جمعیت روستا باید به اندازه‌ای باشد که مجوز تاسیس دهیاری توسط وزارت کشور صادر شود؛ در بررسی های اولیه مجوز دهیاری برای روستای هاشمک رد شده ولی با این وجود پیگیری ها همچنان ادامه دارد که امیدواریم انجام شود.
حیدری به روستاهای اتابک کتی و شمس اولیا در حریم شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند اشاره کرد و گفت: طی یکسال گذشته برای هریک از روستاها حدودا 800 میلیون تومان پروژه عمرانی انجام شده که شامل آسفالت، جدول‌کشی، رنگ‌آمیزی و شبکه‌گذاری جدید برای آب شرب می باشد که در سال آینده با افزایش این پروژه‌های عمرانی اتفاقات خوبی را در این دو روستا شاهد باشیم.
وی عمده مشکلات روستای اتابک کتی را آب شرب دانست و بیان داشت: اهالی روستا تا کنون از چاه، آب شرب خود را تامین می کردند که در سال‌های اخیر با آلودگی مواجه شده بود که هم اکنون با حفر یک چاه جدید، آبرسانی روستا تامین می‌شود .
این مقام مسئول از دیگر مشکلات این روستا را جاده‌ ورودی روستا، افزایش بیکاری روستائیان و نبودن درآمد، اسناد مالکیت و منازل مسکونی، قدیمی بودن طرح هادی روستا، نداشتن خانه بهداشت، فقدان مکان تفریحی و گردشگری دانست و گفت: مهم‌ترین اولویت این روستا تقویت بخش کشاورزی است که باتوجه به زیاد شدن آفت‌های کشاورزی، رونق این حرفه به صفر رسیده است .
وی جمعیت روستاهای اتابک کتی را حدود ‌35 خانوار و اتابک شمس را 15 خانوار در آمار سال 1395 اعلام کرد.

** چندین روستای دماوند با مشکل آفت کشاورزی مواجه هستند که نیازمند اقدامات فنی است
مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در بازدید از سه روستای بخش مرکزی شهرستان دماوند عمده‌ترین مشکلات این روستاها را مشکل آب شرب دانست و گفت: برنامه‌ی کلی ما در آبرسانی به روستاها، تجمیع است تا بخش عمده ایی از روستاها از این خدمات بهره مند شوند.
وی ادامه داد: در خصوص ساخت‌وسازهایی که در روستا صورت می گیرد، تذکرات لازم داده شد و در بخش خدمات روستایی نیز قرار شد شهرداری ها همکاری کنند.
فرماندار شهرستان دماوند به مشکل آفت‌های کشاورزی روستاهای اتابک کتی و شکس اولیا اشاره کرد و گفت: آفت موجود در بخش کشاورزی این روستاها باید به وسیله اقدامات فنی در بخش کشاورزی مهار شود؛ این ‌مشکل چندین روستا است که امیدواریم بزودی حل شود .
صفری در خصوص مدارس این روستاها بیان کرد: مدارس روستا هم نیاز به بازسازی و تعمیرات دارد و هم باید خدمات سرویس مدارس در اختیار اهالی روستا قرار گیرد ولی به دلیل کاهش جمعیت و مهاجرت روستاییان به شهر موجب شده خدمات آنگونه که باید ارائه نشود.
همچنین قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالبات اهالی روستا پیگیری خواهد شد، گفت: اقدامات صورت گرفته در بخش عمرانی به این سه روستا بیش از 50درصد آن تحقق یافته و 50 درصد باقی مانده به دلیل نبود بودجه کافی با کندی پیش می رود.
وی با بیان اینکه کمبود اعتبار به دلیل یک سوم شدن صادرات نفت در کشور است، افزود: در تخصیص اعتبار با مشکل مواجه هستیم ولی تلاش ما تحقق این مهم با حمایت مسئولان استانی و کشوری است.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.