به گزارش ایرنا، بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در نود و چهارمین جلسه علنی در خصوص این طرح گفت: کلیات انتشار اطلاعات عمومی شهرسازی درهفتم مرداد در شورا به تصویب رسید.
وی ادامه داد: این طرح در 3 ماده پیش بینی شده و طبق این مصوبه شهرداری تهران موظف است ظرف 2 ماه نسبت به انتشار اطلاعات عمومی پلاک ثبتی که از ابتدای سال 97 پروانه گرفته اند، اقدام کند.
به گفته آروین، با اجرای این مصوبه شفافیت از طریق نظارت عمومی شهروندان افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه اطلاعات شخصی منتشر نشده و حریم شخصی مالک حفظ می شود، توضیح داد: تنها اطلاعات ملک و نقشه آن منتشر می شود.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: براساس ماده دوم این قانون اطلاعات تغییر و تثبیت کاربرد هم منتشر می شود.
آروین خاطر نشان کرد که در ماده سوم به شهرداری تهران به مدت 5 ماه فرصت داده شده که تمام پلاک ثبتی ها به صورت تدریجی منتشر شود و اطلاعات مکانی و پیشرفت پروژه ها مشخص شود.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص این طرح گفت: موافق طرح های شفافیت هستم اما به نظر می رسد این طرح کمبودهایی دارد.
وی ادامه داد: شهرداری موظف است که هر ساخت و سازی را آفیش کند اما نکته اساسی این است که روش اعتراض یک شهروند نسبت به این پروانه تعریف نشده و سوال اینجاست که اعتراض خود را کجا مطرح کند.
هاشمی تاکید کرد: طرح مذکور، شفافیت در حوزه سرمایه گذاران شخصی را نمایان می کند پس باید برای این نوع شفافیت محدودیت هایی گذاشته شود که دچار شکایات مردمی نشویم.
همچنین محمود میرلوحی دیگر عضو شورا با حمایت از این طرح گفت: بی اطلاعی ذی نفع از حقوق خود یکی از مشکلات مالکان ساختمان است؛ مثلا مالک نمی داند که چند طبقه حق ساخت دارد و سازنده یا مشارکت کننده از این ناآگاهی سواستفاده می کند.
هاشمی اما در ادامه سخنان میرلوحی گفت: سر کوچه ما 6 طبقه اضافه ساخته اند و وقتی اعتراض می کردیم می گفتند مال افراد خاصی است و نمی توانیم کاری بکنیم.
وی ادامه داد: در یکی از باغ های منطقه جماران یکی از نهادها مجوز احداث 2 برج گرفته و 3 برج ساخته است و بسیاری از همسایگان از این موضوع شاکی هستند و بیش از 20 نامه به شخص من و نجفی نوشته اند.
پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص این طرح گفت: با کلیات طرح موافقم و حتی در شهرهای پیشرفته دنیا در تالار شهر پروژه های بزرگ به نمایش در می آید و نظرات شهروندان گرفته می شود.
وی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا پروانه های ساختمانی که صادر می شود در اختیار عموم قرار می گیرد.
به گفته حناچی، در شهر لندن برای کشیدن لوله اب در جلوی خانه مالک از وی اجازه می گیرند و با وی مکاتبه می کنند.
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این باره طرح اظهارداشت: مجموعه سازو کارها برای جلوگیری از تخلف شهرسازی نتوانسته از تخلفات جلوگیری کند که نظارت همگانی تنها کاری است که می تواند کارساز باشد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تصمیم گیران متخلف در حوزه شهرسازی مواخذه نمی شوند اما شخص یا مالک مقصر جلوه داده می شود.
الهام فخاری دیگر عضو شورا نیز این سوال را مطرح کرد که ضمانت اجرایی رسیدگی به تخلفات چیست؟
به گزارش ایرنا، پس از استماع نظرات مختلف، جزئیات طرح الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی با رای قاطع اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

تهرام/9343/3225//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.