به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید اوحدی، عصر شنبه در یادواره شهدای اطلاعات و عملیات دفاع مقدس در فرهنگسرای سرو ، عملیات شکست حصر آبادان را نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: در آن زمان بیش از 30 کشور دنیا برای جنگ علیه ایران متحد شده بودند و دشمن تمام امکانات نظامی خود را به کار می برد اما با اقدامات رزمندگان با شکست مواجه شد و شکسته شدن حصر آبادان مقدمه ای برای پیروزی های دیگر بود.
وی اظهارداشت: امروز سالگرد شهادت فرماندهانی همچون یوسف کلاهدوز، موسی نامجو، ولی ‌الله فلاحی، جواد فکوری و محمد جهان ‌آرا است که قصد داشتند گزارشی را از عملیات ثامن ‌الائمه برای شکست حصر آبادان نزد امام راحل ارائه کنند اما سقوط مشکوک هواپیمای سی-130 منجر به شهادت آنان شد.
اوحدی گفت: من در عملیات والفجر مقدماتی اسیر و 2 سال بعد از اتمام جنگ آزاد شدم، طی 2 سال آخر ما نمی ‌توانستیم پیش ‌بینی کنیم که سرانجام این اسارت چه می ‌شود اما با تدبیرهایی که از سوی مسئولان ایرانی انجام گرفت، صدام اعتراف کرد که خواسته‌ های جمهوری اسلامی محقق شده است.
همچنین دراین مراسم فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ هشت سال دفاع مقدس را درخشان و پرافتخار دانست و گفت: هر فردی که می خواهد به نحوی این تاریخ را واژگون ارائه بدهد، به کشور، اسلام و مجموعه خود ظلم می کند.
یاسر هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: هشت سال دفاع مقدس یکی از تعاریف مهم مقطعی از تاریخ ایران است که هر چه به آن کمتر پرداخته شود، ممکن است تفسیرهای نادرست و تعاریف نامفهومی از آن صورت بگیرد.
وی با اشاره به نقش آیت الله هاشمی در هشت سال دفاع مقدس گفت: امروز با دو گروه متناقض رو به رو هستیم که یک عده ایشان را نقد می کنند که آتش بس را نپذیرفت و تعداد زیادی از جوانان و رزمندگان شهید و کشور تخریب شد، در حالی که زودتر می توانستیم جنگ را تمام کنیم و عده ای دیگر می گویند که آیت الله هاشمی جام زهر را به امام خوراند و باب شهادت بسته شد.
هاشمی افزود: من به شخصه تاریخ جنگ را به دقت مطالعه کردم، تمام تاریخ جنگ را درخشان و پرافتخار می دانم و هر فردی که می خواهد به یک نحوی، این تاریخ را برعکس ارائه بدهد، ظلم به ایران، اسلام و مجموعه خودش می کند.
فرزند مرحوم آیت الله هاشمی با اشاره به سرنوشت صدام و فرماندهان بعثی و فرماندهان و سرداران ایرانی پس از هشت سال دفاع مقدس اظهارداشت: امروز برای دنیا ثابت شده که به ایران حمله شد و ما دفاع کردیم.
وی گفت: زمانی که قاضی صدام ، حکم اعدام او را صادر کرد به خدمت آیت الله هاشمی رسید و قلم خود را به ایشان اهدا کرد، دلیل او این بود که می گفت صدام گفته که تو مرا نکشتی، هاشمی مرا اعدام کرد و برای خودش هم ادله ای داشت، این موضوع افتخاری برای کشور بود اما متاسفانه رسانه ها این موضوع را تحریف کردند.
وی با اشاره به اعتماد امام خمینی(ره) نسبت به آیت الله هاشمی در طول هشت سال دفاع مقدس اظهارداشت: زمانی که جنگ آغاز شد، در 20 روز ابتدای جنگ، در اولین اقدام امام خمینی(ره) شورای عالی دفاع ،فرماندهی جنگ را ایجاد کردند، ابتدا بنی صدر رئیس شورا بود اما اولین ورود آیت الله هاشمی به موضوع جنگ به عنوان عضو شورای عالی دفاع بود و به دلیل نوع عملکرد در شورا و اعتمادی که بین امام و ایشان بود، آیت الله هاشمی از عضو به عنوان نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع ارتقا پیدا کرد.
هاشمی گفت: در بحبوحه سال 62، عملیات های فتح خرمشهر، رمضان، و الفجر مقدماتی، امام به تشخیص خود، آیت الله هاشمی را به عنوان فرماندهی جنگ، مامور کرده و اعلام کردند که نسبت به هماهنگی و فرماندهی واحد در ارتش و سپاه اقدام شود و از همان زمان عملیات های کربلا، خیبر و والفجر و مراحل سوم و چهارم دفاع از کشور صورت گرفت و سپس به دلیل ایجاد شرایط ویژه و اتحاد آمریکا و شوروی و حمایت آنها از صدام برای جنگ علیه ایران، حضرت امام، جانشینی کل قوا را هم به آیت الله هاشمی واگذار کردند.
وی افزود:این سیر مراحلی که آیت الله هاشمی طی کرد، به دلیل مواردی از جمله اعتماد امام و فرماندهان جنگ به آیت الله هاشمی، ارتباط آیت الله با مردم و اعتماد و اعتقاد مردم به ایشان، ارتباط خوب و مسلط آیت الله با ارتش و سپاه و از همه مهمتر جایگاه آیت الله هاشمی و غلبه عقلانیت بر آرمان خواهی ایشان بود و این موضوع و مشاهدات فاجعه در حلبچه منجر شد که آیت الله هاشمی امام را برای اتمام جنگ قانع کند.
فرزند مرحوم آیت الله هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: آیت الله هاشمی بیش از اینکه یک سیاستمدار یا فرمانده جنگ باشد، بیشتر یک طلبه روحانی بود که در حوزه علمیه رشد کرده بود.
وی گفت: زمانی که دو سال قبل از فوت آیت الله هاشمی از ایشان سوال کردند که در طول عمرتان به کدام کارتان بیشتر می بالید، گفتند یک کار قرآنی و دیگری خاتمه جنگ.
همچنین در این یادواره امیر سرتیپ مسعود بختیاری از فرماندهان ارتش و از طراحان عملیات بیت المقدس و حجت صمد شهبازی رزمنده اطلاعات و عملیات قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس خاطراتی را از عملیات های هشت سال دفاع مقدس بیان کردند.
در بخش دیگری از این آیین از کتاب «فرمانده عقیق» با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بهنام خادم مدیر فرهنگی هنری منطقه 6 و رئیس فرهنگسرای سرو و ابوالفضل درخشنده نویسنده حوزه دفاع مقدس رونمایی شد.
درخشنده درباره کتاب «فرمانده عتیق» اظهارداشت: از شهدا نوشتن لیاقت و سعادت می خواهد و معتقدم که شهید باید بطلبد تا یک نویسنده در خصوص زندگی ‌اش قلم بزند.
وی با اشاره به سیر داستان نویسی از رزمندگان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس گفت: سال 82 داستان‌ نویسی پیشرفته در سطح فرهنگسراها آغاز شد و علاقه ‌مندان پنج سال دوره دیدند، نگارش اولین کتاب با این گروه آموزش ‌دیده را سال 88 پس از دیدار با جانبازان آغاز کردیم و اکنون شاهد رونمایی بیستمین کتاب از این گروه هستیم.
درخشنده افزود: روزی که برای ثبت خاطرات شهید مجید عتیقی‌ نژاد به منزل این شهید بزرگوار رفتیم، گمان نمی ‌کردیم که جمع‌آوری خاطرات بیشتر به سمت مادر شهید سوق پیدا کند.
این نویسنده اظهارداشت: کتاب فرمانده عتیق حاصل بررسی، تحقیق و تدوین خاطراتی است که به صورت گروهی از زبان سکینه نواصری مادر شهید مجید عتیقی‌نژاد گردآوری شده است.
وی گفت: مادر این شهید در اندیمشک فعالیت‌ های زیادی داشت، او ستون پنجم را شناسایی و معرفی می ‌کرد، از سوی دیگر زمانی که می ‌دید مردم شهر از نظر معیشتی مشکل دارند، مایحتاج آنان همچون شکر و تخم مرغ را می خرید و در مقابل مغازه‌ داران شهر بساط کرده و صلواتی عرضه می ‌کرد، مادر این شهید بزرگوار 2 ماه پیش درگذشت.
در این آیین از خواهر و برادر شهید عتیقی ‌نژاد و نویسندگان کتاب «فرمانده عتیق» تجلیل شد.
یادواره شهدای اطلاعات و عملیات فرماندهان دفاع مقدس با همکاری کانون ادبیات داستانی فرهنگسرای سرو و گروه مطالعات دفاعی انجمن اندیشه و قلم، هفتم مهرماه مصادف با روز بزرگداشت سرداران شهید اسلام در سال 1360 از جمله شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا با حضور فرماندهان، رزمندگان و جمعی از مسئولان برگزار شد.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.