دشت لار در کوهپایهٔ قله دماوند واقع شده که در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد.
سعید نادری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شهرستان ری دارای 200 خانوار عشایر با جمعیت یک هزار نفر است، عنوان کرد: چهار ایل هداوند، کلهر، طایفه عرب صحنـایی و کلکوهی زمان قشلاق خود را در بخش های خاوران، چرمشهر و حسن آباد شهرستان ری ساکن هستند.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی شهرستان ری در زمان کوچ عشایر طرح 'پشتیبانی کوچندگان' را اجرا می کند که طی آن خدماتی از جمله تامین آب آشامیدنی بهداشتی، تامین آب شرب و واکسیناسیون دام، بازگشایی ایل راه ها و ایجاد شورای عشایری ارائه می شود.
نادری یادآور شد: معرفی به ادارات مختلف برای تسریع امور عشایر و بیمه صندوق اجتماعی روستاییان از دیگر خدمات جهاد کشاورزی به عشایر شهرستان ری در زمان کوچ است.
وی با اشاره به اینکه عشایر شهرستان ری 35 هزار راس دام سبک و یک هزار نفر شتر دارند، اظهار کرد: عشایر این شهرستان با تولید سالانه یک هزار و 400 تن گوشت قرمز 20 درصد از نیاز بازار مصرف مردم ری را تامین می کنند.
وی تصرف و انسداد ایل راه ها و گرانی نهاده های دامی را مهمترین مشکل عشایر شهرستان ری عنوان کرد و افزود: جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را در جهت رفع مشکلات عشایر به کار می گیرد.
نادری در ادامه با بیان اینکه امسال سهم عشایر شهرستان ری از محل درآمدهای ارزش افزوده مشخص شده است، تصریح کرد: 20 طرح عشایری با اعتبار 19 میلیارد ریال با همکاری سازمان امور عشایری و فرمانداری ری تا پایان سال جاری در این شهرستان به بهره برداری خواهد رسید.
وی اضافه کرد: عمده طرح های عشایری در حوزه تامین آب، خرید تانکر آبرسان، مرمت و تعمیر ایل راه ها، مرمت قنات های مخصوص عشایر و ایجاد سدهای زیرزمینی خواهد بود.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، قیامدشت و حسن آباد است.
3218/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.