دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی بر ضرورت قانونگذاری در زمینه اعمال جراحی زیبایی تاکید کرد و گفت: در کشور در این زمینه خلا قانونی وجود دارد و باید بررسی‌های کارشناسی در این حوزه صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، دکتر بابک نیکو مرام دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در ارتباط با قوانین جراحی زیبایی در کشورهای مختلف اظهار داشت: به دلیل اینکه جراحی زیبایی در دهه‌های اخیر افزایش یافته به همان نسبت نیز عوارض ناگوار آن شیوع بیش‌تری پیدا کرده و از طرفی خطر بالقوه رواج غیرعادی تغییر قیافه و الگوهای غیرمتعارف در جامعه و تحمیل هزینه های غیر ضروری به خانواده ها نیز بیشتر شده است، قانونگذاری در این زمینه مورد توجه مسئولان کشورهای سلامت محور مترقی قرار گرفته و هر چه می‌گذرد قوانین سخت تری در این خصوص اعمال می‌شود. البته منظور از اعمال جراحی زیبایی در اینجا اعمال جراحی تهاجمی است و اعمال زیبایی غیر تهاجمی مانند تزریق ژل‌های قابل جذب، بوتاکس و سایر روش‌های غیرتهاجمی را شامل نمی‌شود.

وی افزود: در اینگونه اعمال معمولا با فرد بیمار و با اندیکاسیون مطلق عمل مواجه نیستیم که الزام عمل داشته باشد، بلکه عمده متقاضیان این اعمال افراد سالمی هستند که بدلایل مختلف بدنبال اعمال زیبایی می‌گردند و تشخیص اینکه آیا این فرد از این عمل واقعا سود خواهد برد یا خیر و اینکه چه عوارضی ممکن است بجا بگذارد نیازمند آموزش آکادمیک سختگیرانه همراه با دستورالعمل‌ها و قوانین محکم دارد.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی عنوان کرد: آموزش طب و قوانین مربوط به طبابت از قدیم تا دو تا سه دهه قبل بدینگونه بود که فارغ التحصیلان رشته پزشکی می‌توانستند هرگونه اعمال جراحی را انجام دهند و فقط در صورت عارضه باید پاسخگو باشند و هنوز هم شاید تعدادی از اساتید که در آن سالها آموزش دیده و فارغ التحصیل شده و مناصب کلیدی نیز دارند بر این باور باشند ولی با پیشرفت علم در دهه های اخیر اکثر کشورهای مترقی برای حفظ و ارتقای سلامت مردم تغییرات زیادی در نحوه آموزش پزشکی، تدوین و اجرای قوانین حوزه پزشکی داده اند.

نیکومرام گفت:به‌خصوص در حوزه اعمال جراحی زیبایی این قوانین سخت و سخت تر شده است و قوانین مختص بخود را جدای از قوانین جاری حوزه سلامت بخود اختصاص داده است.

وی افزود: این قوانین طوری تدوین شده است که جلوی رواج انگیزه‌های کاذب جراحی زیبایی و رشد بیمارگونه آنرا گرفته و از طرفی رضایت و خواسته‌های متقاضیان را نیز تأمین می‌کند. این قوانین عوارض کمتری را به جامعه تحمیل کرده و از همه مهم‌تر موجب افزایش اعتماد جامعه به پزشکان نیز می‌شود.

در پایان دکتر بابک نیکومرام و دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ابراز امیدواری کرد که با توجه به روحیه مردمی و سلامت محوری که ریاست محترم سازمان نظام پزشکی و وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارند فارغ از هرگونه ملاحظات و منفعت طلبی برخی پزشکان تنها با در نظر گرفتن سلامت و ایمنی جامعه هر چه سریعتر جهت جلوگیری از صدمات بیش‌تر عموم، شخصا به این مسئله ورود پیدا کنند و صحبتهای کارشناسانه سلامت محور انجمن‌های علمی مرتبط را شنیده و با تشکیل کارگروه ویژه جهت تصویب قوانین مربوط به کنترل اعمال جراحی زیبایی در مجلس جهت ارتقا و حفظ سلامت مردم همگام با کشورهای پیشرفته احتمام ورزند.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.