علی مشهدی عباسی روز دوشنبه همزمان با هفته تعاون در بازدید از چندین تعاونی به فعالیت های این مراکز در شهرستان دماوند اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 800 تعاونی در شهرستان دماوند به ثبت رسیده است اما تنها 550 تعاونی حوزه های مسکن، کشاورزی، باغداری و .. در این شهرستان فعال هستند.
وی به تعاونی های فعال شهرستان اشاره کرد و افزود: تعاونی صنوف مزاحم با در اختیار گرفتن قطعه زمینی به دنبال ایجاد قطب صنعتی در غرب شهرستان هستند؛ همچنین تعاونی توسعه عمران شهرستان در راستای توسعه منطقه و اشتغال زایی گام های بسیاری برداشته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان دماوند درسامانه کارا رتبه نخست جذب تسهیلات را به نام خود کرده است، خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از تعاونی داران توانستیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم.
به گفته وی هم اکنون سه اتحادیه مسکن، حمل و نقل و باغداران در سطح شهرستان دماوند فعال هستند و می خواهیم تعداد آنها را به هفت اتحادیه برسانیم و همچنین اتاق تعاون را نیز در شهرستان تشکیل دهیم .
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی شهرستان دماوند با بیان اینکه اقشار کم درآمد جامعه نیز می توانند تعاونی تشکیل دهند، تصریح کرد: به تعاونی های معادن، کشاورزی و دامداری اکثرا در روستاها تشکیل می شود و به آنها تسهیلات بانکی با سود 6 درصد و تنفس یکساله پرداخت خواهد شد.

** تعاونی ها نیازمند تسهیلات کافی برای تامین مواد اولیه جهت تولید هستند
مدیر عامل شرکت تعاونی تکاپ اتصال شهرستان دماوند نیز در گفت وگو با ایرنا در خصوص فعالیت این واحد صنعتی، گفت: این شرکت در سال 1373 تاسیس شد و عمده تولیدات آن مربوط به اتصالات و لوله های پلی اتیلن است که مورد مصرف شبکه های آب، گاز و تاسیسات می باشد.
حسین حاجعلی افزود: این شرکت تعاونی نخستین تولید کننده لوله های پلی اتیلن در ایران است و به دلیل دانش فنی و تکنولوژی و بومی سازی بیش از 20 درصد از محصولات انحصاری کشور را بر عهده دارد و حدود 15 درصد از بازار داخلی را پوشش می دهد که با توجه به وضعیت موجود این سهم تغییر می کند.
وی خاطرنشان کرد: تا سال 95 به پنج کشور آسیایی محصولات خود را صادر می کردیم و در حال حاضر به 2 کشور تقلیل پیدا کرده و با توجه به مشکلات به وجود آمده، کشور ترکیه این بازار را در اختیارگرفته است.
مدیرعامل شرکت تعاونی تکاپ اتصال شهرستان دماوند تصریح کرد: با این شرایط امکان رقابت وجود نداشت و نمی توانیم منابع کالاهای صادراتی را به ایران برگردانیم.
حاجعلی در خصوص اشتغال زایی این شرکت تعاونی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 150 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و در صورتی که مشکلات مربوطه رفع شود می توان برای 80 نفر دیگر نیز اشتغال زایی کرد.
وی با بیان اینکه مشکلات حال حاضر صنعت کشور صرفاً برای این واحد صنعتی نیست، تاکید کرد: تغییر نرخ ارز بر روی ورود مواد اولیه و ماشین آلات تاثیر گذاشته و سبب شده که در سرمایه گذاری برای خرید ماشین آلات به یک سوم تعدیل پیدا کند.
وی افزود: با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی شهرستان توانستیم بخشی از اعتبارات توسعه را از طریق دریافت تسهیلات تامین کنیم، اما این منابع کافی نیست و تنها می تواند یک سوم نیاز اولیه را تامین کند.
این مقام مسئول در خصوص میزان دریافت تسهیلات افزود: سه و نیم میلیارد تومان از طریق بانک توسعه تعاون مصوب شد که تا کنون 2 و نیم میلیارد تومان آن را جذب کرده ایم اما برای تبدیل این مبلغ نیز مشکل داریم، زیرا نیازهای ما وارداتی است.
مدیرعامل شرکت تعاونی تکاپ اتصال شهرستان دماوند تاکید کرد: در صورتی که مشکلات برطرف شود، می توانیم بخش اعظمی از نیازهای کشور را برطرف کنیم.
وی خاطر نشان کرد: خطوطی که برای تولید محصولات وارد می کنیم مخصوص گاز رسانی است و می تواند مانع از خروج ارز از کشور شود.
حاجعلی ادامه داد: بدون برطرف کردن مشکلات، اشتغال زائی امکان پذیر نیست و لازم است که هم منابع آزاد شود و هم منابع متممی در نظر گرفته شود تا بتوانیم ماشین آلات را وارد کنیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش گاز رسانی در حال بومی سازی به روش مهندسی معکوس هستیم که امکان تامین بیش از 20 درصد از نیاز کشور وجود دارد.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.