پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به کوشش دکتر غلامعلی رجایی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی؛

خاطرات پاسدار محافظ امام و حسینیه جماران منتشر شد

«تشنه و دریا» عنوان کتابی است که در آن غلامعلی رجایی خاطرات پاسدار محمد تقی رضایی کوپالی، از پاسداران حلقه اول حفاظت از امام و بیت امام در جماران را جمع آوری و منتشر کرده است.

پاسدار محمد تقی رضایی کوپالی از اهالی روستای نهوج اردستان اصفهان است که به پیشنهاد خودش این خاطرات جمع آوری و نگاشته شده. وی باتوجه به اینکه در حال حاضر دارای مدارج بالای نظامی است خواسته که در این کتاب تنها با عنوان پاسدار نام برده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در مقدمه‌ی ابتدایی این کتاب که توسط گروه تاریخ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تهیه و تنظیم شده، ضمن اشاره به اهمیت و زیبایی ثبت و مطالعه تاریخ، از انقلاب اسلامی ایران به عنوان رخدادی منحصر به فرد در تاریخ سرزمین ایران یاد شده است.

همچنین در مقدمه به ضمایمی نظیر عکس و اسنادی که تاکنون منتشر نشده است و در این کتاب آمده است نیز اشاره می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است: «یک روز یکی از برادران شهرستانی که در آنجا نگهبان بود و تشنگی شدیداً به او فشار آورد به هر سه منزلی که در اطراف محل نگهبانی او قرار داشت مراجعه کرده و زنگ زده بود ولی کسی جواب او را نداده بود، چون هر سه درب غیرفعال بودند. ایشان آنقدر زنگ درب غیرفعال منزل امام را زده بود که امام اجبارا خودشان پشت در آمده و به او پاسخ دادند و گفتند: بفرمایید. نگهبان خود را به امام معرفی کرد و با لحنی خودمان با ایشان گفت: اگر زحمتی نیست یک لیوان آب برای من بیاورید. بنا به گفته خودش بعد از چند لحظه دیده بود پیرمردی که قیافه‌اش مثل امام است! یک لیوان آب برای او آورد. او آب را که می خورد لیوانش را پس می دهد و ماجرا را برای پاسبخش تعریف می کند که: سر پست خیلی تشنه بودم و آب هم نداشتم، بعد هم گفته بود خدا پدر این صاحبخانه را بیامرزد تا زنگ زدم پیرمردی که شبیه امام بود رفت و برایم آب آورد. بعد از پاسبخش پرسیده بود: مگر منزل امام اینجاست؟ وقتی پاسبخش برای او درباره موقعیت پست توضیحاتی می دهد آن برادر پاسدار یک دفعه از حال می رود. چون می بیند از آن قسمت تا بالای پله ها رفت و آمد برای امام خیلی سخت بوده ولی چون کسی در منزل نبوده و یا امام نخواسته زنگ بزند و خدمتکاری را مطلع کند، خودش دومرتبه این پله‌ها را طی کرده و برای او آب آورده است.»

این اثر در شمارگان 1000 نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شده و در دفتر این موسسه واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین،خیابان ‍ژاندارمری غربی قابل تهیه است. قیمت این کتاب 14000 تومان می باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.