مجموعه «امام خمینی و مفاهیم اخلاقی» کوششی است برای فرا رفتن از پاره ای از حجاب هایی که نسل جوان را از شناخت اندیشه های جامع و منظومه فکری و گستره شخصیت امام خمینی(س) باز می دارد و آشنا ساختن نسل جوان با یکی از ابعاد اساسی امام؛ یعنی بعد اخلاقی. نویسندگان این مجموعه کوشیده اند تا مفاهیم کلیدی اندیشه اخلاقی امام را به گونه ای منظومه وار توضیح دهند و زمینه را برای درک کامل تری از آرای اخلاقی امام فراهم آورند. مفروض نویسندگان این مجموعه آن بوده است که نقطه عزیمت امام، اخلاق بوده و حتی نگاه ایشان به سیاست از این منظر بوده است. لذا پدید آوردن چنین مجموعه ای برای فهم اندیشه مرکزی ایشان لازم است.
«خوف و رجا» را "معصومه طلوع "به رشته تحریر درآورده است. وی با اشاره به توجه خاص حضرت امام(س) به این دو ویژگی، در نوشتار خود از آثار امام به خصوص شرح چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل بهره بسیار برده است و در پی بررسی عوامل و پیامدها و رهزن های خوف و رجا از منظر امام است تا هر کس با شناخت کامل، خود را به این دو سلاح موثر مسلح کرده و در پایان به کمال که همان قرب الهی است، صعود یابد. مولف کتاب را در 4 بخش تدوین کرده است. ابتدا به شرح معانی مفاهیم خوف، رجا، قنوط و امانی پرداخته است. سپس مراتب و مبانی خوف و رجا، عدم خوف، پیامد های خوف، مبادی غرور، تفاوت رجا و غرور و ویژگی های اهل رجاء و غرور را مورد مطالعه قرار داده و در نهایت در مباحثی ذیل عنوان «خوف یا رجا یا موازنه آن دو» با استناد به سخنان امام خمینی(س) به گره گشایی از این مسئله پرداخته است.
در کتاب خوف و رجا که موسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ) آن را در 116 صفحه منتشر کرده است، مفاهیم خوف و رجا از منظر امام خمینی(س) به خوبی تبیین شده است. از جمله آراء ایشان که در باب این دو مفهوم دراین کتاب آورده شده است، عبارت است از: «خوف از تجلی جلال و عظمت و کبریایی حق، جل جلاله و یا از تفکر در شدت باس و دقت حساب و وعید به عذاب و عقاب است و یا از رویت نقصان و تقصیر خود در قیام امر است... و ثمره و نتیجه آن شدت قیام به امر و کمال مواظبت در اطاعت است.» و در باب رجا نیز فرموده اند: «اگر با قیام به وظایف عبودیت و جد و جهد در طاعت و عبادت، اعتماد به اعمال خود نداشته باشی و آنها را به چیزی نشمری و امید به رحمت حق و فضل و عطای او داشته باشی و خود را به واسطه اعمال خود مستوجب هر ذم و لوم و سخط و غضب بدانی و تکیه گاه تو رحمت وجود جواد علی الطلاق باشد، دارای مقام رجا هستی».
این کتاب با شمارگان 5000 نسخه و قیمت 1500 تومان به بازار عرضه شده در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.