رتبه 17 ایران در میان ۲۰ کشور فرستنده مهاجر متخصص

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد براساس گزارش‌های سازمان‎های جهانی، ایران در میان ۲۰ کشور فرستنده مهاجر متخصص رتبه ۱۷ را دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، براساس گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان مهاجرت جهانی، در سال ۲۰۱۵، جمعاً ۲۴۴ میلیون نفر در خارج از وطن خود زندگی می‌کرده‌اند یعنی از هر ۳۰ نفر از جمعیت کل جهان ۱ نفر مهاجر بوده است که بر اساس آنچه آمار این سازمان منتشر کرده، ایران جزء کشورهای اصلی مهاجر فرست محسوب نمی‌شود.

همچنین معاونت علمی اعلام کرد که بر اساس گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در سال ۱۳۹۴، ایران در میان ۲۰ کشور فرستنده مهاجر متخصص رتبه ۱۷ را دارد و در سال ۱۳۹۵ در فهرست ۳۰ کشور اول ارسال‌کننده مهاجر نیست.

همچنین نرخ مهاجرت ایران تا سال ۱۳۹۵ به کل جمعیت به صورت تجمعی ۱.۵ درصد بوده که از میانگین جهانی ۳.۲ درصدی و اکثر کشورهای با وضعیت توسعه مشابه پایین‌تر است. کشور امریکا میزبان یک‌سوم مهاجرین متخصص دنیا است.

براساس این گزارش مؤسسه آمار اداره مهاجرت امریکا در سال ۲۰۱۵، امریکا میزبان بیش از ۱.۴میلیون دانشجوی خارجی بوده است که این اطلاعات براساس تعداد ویزای F۱ صادر شده که مدت آن بیش از یک سال و ویزای تحصیلی محسوب می‌شود و در این آمار کشورهای مبدأ دانشجویان خارجی در امریکا نیز در سال‌های گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر یافته‌اند.

همچنین در سال‌ ۱۳۹۴-۱۳۹۵ کشور چین بیشترین تعداد دانشجو خارجی در امریکا (۳۱درصد) را داشته و کشور هند (۱۴درصد)، کره‌جنوبی (۷درصد)، عربستان صعودی (۶درصد) و کانادا (۳درصد) به ترتیب در رده‌های بعدی بوده و ایران با ۱۲۳۵۶ دانشجو در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

از سوی دیگر معاوت علمی اعلام کرد که براساس گزارش ۲۰۱۷ مجله Times Higher Education با تصویب قانون اعمال محدودیت‌های مهاجرتی ترامپ، تعداد دانشجویان بین‌المللی در این کشور دست‌خوش تغییراتی شده این در حالی است که تعداد دانشجویان خارجی در امریکا از سال ۲۰۰۰ به بعد به طور مرتب هر سال شاهد رشد بود و برای اولین‌بار در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۵ از مرز یک میلیون نفر گذشت اما در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ درصد از ۵۰ دانشگاه برتر امریکا به طور میانگین با کاهش ۲ درصدی دانشجویان بین‌المللی مواجه شده‌اند.

بیشترین درصد کاهش متعلق به دانشجویان بین‌المللی از کشورهای خاورمیانه (ایران، عربستان و ترکیه) با ۳۹ درصد کاهش بوده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید