عکاس نخستین مانور نظامی ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نخستین مانور نظامی ارتش درحالی برگزار شد که مردم دوشادوش نظامیان حرکت می‌کردند و آسمان تهران به دلیل حضور صدها هلیکوپتر و هواپیمای جنگی تیره شده بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی و تحول و دگرگونی در تمام عرصه‌های کشور، یکی از مسائل مطرح به‌خصوص در نیروهای مسلح این بود که دیدگاه انقلاب و امام (ره) نسبت به ارتش و تکلیف ارتش در نظام اسلامی چیست؟ در چنین فضایی که دشمنان انقلاب و نیز برخی دوستان ناآگاه انقلاب نغمه شوم انحلال ارتش را سر داده بودند و ارتش در حساس‌ترین شرایط حیات خود بود، امام خمینی(ره) نقشه‌ دشمنان را نقش بر آب کرده و طی پیامی تاریخی بر ضرورت حفظ ارتش و انسجام و وحدت و نظم در ارتش تأکید کردند.
ایشان در این پیام، روز چهارشنبه بیست و نهم فروردین‌ماه سال 1358 هجری شمسی را روز ارتش اعلام کردند و از ارتش خواستند که در این روز با ساز و برگ نظامی به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام کند.
«اباصلت بیات» از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در نخستین سالروز نامگذاری روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 1359، از حضور مردم و همراهی امت حزب‌الله با این نیروی مقتدر تصویر ماندگاری را ثبت کرده است.
وی روایت می‌کند: در این روز مردم با شور و حال خاصی دوشادوش نیروهای ارتش به میدان آزادی آمده بودند و در واقع می‌توان گفت، این مانور پیوند محکمی بود بین بسیج مردمی و ارتش که بعد از آن در دوران دفاع مقدس این وحدت و تعامل را به صورت گسترده‌تر مشاهده کردیم.
در این مانور نظامی ارتش، صدها هلیکوپتر و هواپیمای جنگی، نظامی و حتی هواپیماهای مسافربری در آسمان تهران مانور دادند، به طوری که در اثر تعدد آنها رنگ آسمان تهران تیره شده بود.
به یاد دارم در نخستین سالروز ارتش، بنی‌صدر سخنرانی کرد که در هنگام سخنرانی‌اش سقف جایگاه ریخت و سخنرانی‌اش را با مشکل مواجه کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.