پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

هدیت‌الله بهبودی رئیس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در گفتگو با جماران

هویت ملی ما در ربط مستقیم با انقلاب اسلامی بازنمایی شد

هدیت‌الله بهبودی رئیس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: نگارش تاریخ های محلی با موضوعیت انقلاب اسلامی کار پر اهمیتی است و من اعتقاد دارم این کار با جدیت باید ادامه پیدا کند برای اینکه هویت ملی ما در ربط مستقیم با انقلاب اسلامی بازنمایی شد بدین معنی که در ظهور قیام های مردمی مرتبط با نهضت حضرت امام نشان داده شد که ظرفیت دین برای حرکت های اجتماعی و پیوند دادن علقه های محلی از جمله گویش ها و تعلقات محلی و مذهب اهل تسنن با یکدیگر می تواند چنین نهضتی را رقم بزند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جمارن، هدیت‌الله بهبودی نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی گفت: گروه تاریخ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در زمینه نگارش تاریخ انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف طرحی را به اجرا درآورد و پیشنهاد نگارش تاریخ انقلاب اسلامی در تبریز به بنده داده شد و من هم به واسطه آن که تبریز زادگاهم هست و تعلق خاطر دارم پذیرفتم و کار انجام شد. البته بعد از گذشت زمانی از آن کار از دور که به آن نگاه می کنم احساس می کنم می توانست پرورده تر و دقیق تر و مستندتر و عمیق تر از اینکه هست باشد منوط به اینکه منابع و اسناد بیشتر و زمان بیشتری در اختیارم قرار می گرفت اما به هر حال این کار برای نشان دادن پدیده بزرگ انقلاب بزرگ اسلامی در تبریز کار در خوردتوجهی است.

نویسنده کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در تبریز ادامه داد: نگارش تاریخ های محلی با موضوعیت انقلاب اسلامی کار پر اهمیتی است و من اعتقاد دارم این کار با جدیت باید ادامه پیدا کند برای اینکه هویت ملی ما در ربط مستقیم با انقلاب اسلامی بازنمایی شد بدین معنی که در ظهور قیام های مردمی مرتبط با نهضت حضرت امام نشان داده شد که ظرفیت دین برای حرکت های اجتماعی و پیوند دادن علقه های محلی از جمله گویش ها و تعلقات محلی و مذهب اهل تسنن با یکدیگر می تواند چنین نهضتی را رقم بزند. این عوامل گوناگون دست به دست هم دادند و در ظرف بزرگی به نام انقلاب اسلامی با هم مشارکت کردند این نشان دهنده آن است که وقتی علائق مذهبی مطرح می شود همراه و همدوش با آن علائق مذهبی نیز مطرح می شود بنابراین هویت ملی ما در انقلاب اسلامی تجلی بسیار روشنی پیدا کرد.

رئیس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت پژوهش در چگونگی شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر تاریخ انقلاب اسلامی در محل های مختلف به خصوص در مناطق مرزی مثل خوزستان و کردستان و آذربایجان و خراسان و سیستان و بلوچستان نگاشته شود ما متوجه می شویم که در زمان قیام های مردمی همه یک صدا را فریاد می زدند و یک شعار می دادند و یک رهبر و یک خواسته داشتند و این برای کشوری که از طوایف مختلفی تشکیل شده و سلیقه های مختلفی در آن هستند نکته مهمی است. زمانی که موضوع استقلال و خواست های سیاسی مشترک مطرح می شود هویت ملی هم خود را به این شکل نشان می دهد بنابراین آقای دکتر مرادی نیا مدیر گروه تاریخ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) از این جهت کار شایسته و در خور تمجیدی شروع کردند که جا دارد به ایشان و موسسه تبریک گفت.

این پژوهشگر در زمینه دیگر اثر خود افزود: مرکز بررسی اسناد تاریخی در سال 75 به من پیشنهاد داد که کار نگارش تاریخ انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک را انجام بدهم و من هم به خاطر علایقی که دارم پذیرفتم. کار از سال 76 شروع شد ، این مرکز تقریباً تمام اسناد تهیه شده از فاصله زمانی فقدان آیت الله سیدمصطفی خمینی تا 22بهمن 1357 را در تهران و نقاط مختلف جمع آوری کرد و در اختیار من قرار داد این اسناد تقریباً آئینه تمامی حوادث این برهه بودند.

وی در زمینه ویژگی های این اثر افزود: اگر بخواهم تصوری از این اسناد به مخاطب بدهم باید بگویم چیزی حدود هفت متر کاغذ که روی هم چیده شوند را شامل می شد و طبیعتاً من با حجم عظیمی از اسناد مواجه بودم که دسته بندی و تفکیک و جداکردن اسناد تکراری و سندشناسی آنها وقت بسیار زیادی گرفت. بعد از اینکه این سندها انتخاب می شدند و پی در پی چیده می شدند سپس به لحاظ شهری دسته بندی شدند و براساس اهمیت در جای خودشان قرار می گرفتند. حدود یازده سال طول کشید که این اسناد گویا شوند و بتوانند حوادث گفته شده در اسناد را بیان کنند و در بیست و پنج جلد کتاب جای بگیرند و این یازده سال وقتی که از من گرفته شد یکی از قطعه هایی است که می توانم بگویم هیچ بخشی از آن به هدر نرفته است.

رئیس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در زمینه فعالیت های این دفتر نیز گفت: در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی چند فعالیت مهم انجام می شود. یک رشته بخش دائرةالمعارف نویسی است که در بعضی از طرح ها شکست خوردیم و دیگر ادامه پیدا نکرد که یکی از انها فرهنگ ناموران معاصر ایران است که بعد از آماده سازی سه جلد و انتشار تنها دوجلد کار متوقف شد؛ دو جلد از دائرة المعارف انقلاب اسلامی برای جوانان و نوجوانان منتشر شده و یک جلد نیز به زودی آماده چاپ خواهد شد و دائرة المعارفی که اخیراً در این زمینه کار می کنیم فرهنگ زندانیان سیاسی در عصر پهلوی است که نگارش مداخل آن تمام شده و مراحل آماده سازی خودش را می گذراند.

بهبودی ادامه داد: رشته کاری دیگر روزشمارنگاری است که در این قالب در حال نگارش روزشمارنگاری دو بخش مهم از تاریخ ایران هستیم. یکی سال های 56 و 57 و دیگری فاصله سال 40 تا 43 است که انتخاب این دو دوره زمانی هم علتش کاملاً مشخص است که یکی شکل گیری مبدأ و آغاز نهضت امام خمینی است و دیگری پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی است. کار در هر دو برهه زمانی تقریباً رو به اتمام است و بخش هایی منتشر شده و بخش هایی نیز در حال آماده سازی است.

رئیس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در پایان گفت: بخش عمده دیگر که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در آن زمینه فعالیت های صورت می گیرد موضوع تاریخ شفاهی است که ما مداوماً مشغول فرآوری و آماده سازی خاطرات از میان نزدیک به شش هزار ساعت خاطره ای که داریم هستیم و با نظر صاحبان خاطره در قالب کتاب هایی منتشر می شود که آخرین آنها نیز خاطرات آقای حافظ نیا است که اخیراً وارد بازار نشر شده است و در کنار این ها نیز تحقیقات و ترجمه هایی وجود دارد که مجموعاً یک موسسه پژوهشی در مورد تاریخ انقلاب اسلامی را شکل می دهد و تاکنون نیز قریب به 125 جلد کتاب منتشر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.