همه فکرهایشان را یک کاسه کرده بودند. نقشه پشت نقشه کشیده بودند تا عملیات را طوری طراحی کنند که انتهایش پیروزی باشد و پیروزی در این عملیات می شد رهایی خرمشهر.

به گزارش خبرنگار جماران،  بیش از یک سال و نیم از اشغال شهری که خرمشهر نام داشت در زیر چکمه های بعثی ها می گذشت. مردم برای سرپا نگه داشتنش 34 روز مقاومت کرده بودند. بی سلاح و با چنگ و دندان. خرمشهر نه یک شهر که ناموس مردم ایران بود. دل همه برایش می تپید. قوای نظامی نقشه های پی در پی ریختند تا این دردانه را از چنگال دشمن نجات دهند. نام عملیات شد بیت المقدس و در سی دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت سال 61 با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین یا علی بن ابی طالب آغاز شد. 

عملیات چهار مرحله داشت که مرحله چهارمش در ساعت 22:30 اول خرداد ماه برای آزادسازی خرمشهر با رمز «بسم الله القاسم الجبارین یا محمد بن عبدالله (ع)» آغاز شد. تک سریع، بعثی ها را به دست و پا انداخته بود و نمی دانستند چه باید بکنند. همین باعث شد تا ارتباطشان با هم قطع شود و گسیخته شوند. سوم خرداد خبر آزادی اش میان مردم پیچید. نقل و شیرینی بود که پخش می شد. کسی نمی پرسید کدام لشکر فاتح خرمشهر بود. اصلا آن روزها مگر فرقی هم داشت؟! آنها اصلا پی نام و نشان نبودند. آنها خدا هدفشان بود و بس و اصلا خرمشهر باید آزاد می شد که شد. بعدها یعنی وقتی دیگر حاج احمد ماموریتش را در این دنیا به اتمام رسانده بود، حاج قاسم او را فاتح واقعی این عملیات دانست و گفت: 

 

 در عملیات «بیت‌المقدس» و آزادی خرمشهر لشکر شهید کاظمی در مرحله نخست عملیات و در مرحله آخر آن، توانست نقش فوق‌العاده‌ای ایفا کند به گونه‌ای که در روزهای پایانی درگیری «بیت‌ المقدس» که نیروهای ایرانی، توان کافی برای آزادی خرمشهر نداشتند و تقاضای چند هفته بازسازی را از فرماندهی کردند، در شب نوزدهم یا هجدهم وقتی همه خسته شده بودیم، همه وسواس داشتند که عملیات برای دو هفته به تاخیر بیفتد، آنجا حسن باقری صحبت کرد، گفت ما به مردم قول داده‌ ایم.

گفتیم خرمشهر در محاصره است چطور می‌ توانیم برگردیم. همه خسته بودند چون ما چهل روز بعد از عملیات فتح المبین، عملیات بیت‌ المقدس را شروع کرده بودیم.

شهید کاظمی توانست با کمک شهید خرازی آخرین مرحله عملیات آزادسازی خرمشهر را انجام دهد. ایشان نیروهای عراقی را در خرمشهر محاصره و شهر را آزاد کرد، با دو لشکر خرمشهر را تصرف کرد، هر کدام با پنج گردان یعنی سه هزار نفر در مقابل بیست هزار نفر دشمن، لشکرهای ۸ نجف و ۱۴ امام حسین(ع) تحت فرماندهی احمد و حسین بودند.

و اینگونه بود که در همه عملیات‌ ها تا پایان جنگ، شهید کاظمی بدون استثنا نقش فعال و موفقی داشت؛ وی از افراد مؤثر در آزادسازی خرمشهر بود و این شهر تا ابد، مرهون رشادت کاظمی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.