پایگاه خبری جماران قصد دارد مروری بر واکنش‌های برخی از چهره‌ها و جریانات سیاسی وقت نسبت به تسخیر سفارت آمریکا داشته باشد که بعضا در سالهای بعد نسبت به آن موضع منفی گرفتند و این حرکت را سرآغاز مشکلات و هزینه برای کشور دانستند. شخصیت‌ها و جریاناتی که شماری از آنها در فضای سال ها و دهه های بعد به‌عنوان «اپوزیسیون» و حتی «برانداز» شناخته شدند.

مقدمه

با گذشت چهل و چهار سال از تسخیر و اشغال انقلابی لانه جاسوسی  آمریکا همچنان ابهامات فراوانی در خصوص چگونگی این رخداد در میان نسل امروز مطرح است، رخدادی که دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ رقم زدند مورد استقبال و حمایت وسیع توده‌های مردم، نخبگان سیاسی و رهبری انقلاب قرار گرفت تا آنجا که حضرت امام خمینی(قدس سره) آن را انقلاب دوم نامیدند.

پایگاه خبری جماران قصد دارد مروری بر واکنش‌های برخی از چهره‌ها و جریانات سیاسی وقت نسبت به تسخیر سفارت آمریکا داشته باشد که بعضا در سالهای بعد نسبت به آن موضع منفی گرفتند و این حرکت را سرآغاز مشکلات و هزینه برای کشور دانستند. شخصیت‌ها و جریاناتی که شماری از آنها در فضای سال ها و دهه های بعد به‌عنوان «اپوزیسیون» و حتی «برانداز» شناخته شدند.

دقت و مرور مواضع آن‌ها جای تأمل داشته و می‌تواند به برخی از ابهامات نسل حاضر نیز پاسخ دهد‌.

 

اطلاعیه شماره ۵ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام - پیام آیت الله حسینعلی منتظری

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با کمال افتخار و غرور اطلاع یافتیم که فقیه عالیقدر و مجاهد بزرگ آیت‌ الله حسینعلی منتظری پیامی برای ما فرستادند. متن پیام به این شرح است:

چند روز قبل امام فرمودند که باید ملت ایران موضع خود را در مقابل آمریکا مشخص کند و این کار یک نوع تشخیص موضع است و آمریکا بداند که نمی‌تواند با احساسات ملت ایران بازی کند.

 

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،

دوشنبه ١٣۵۸/٠٨/۱٤، سال اوّل، شماره ۱۲۹، صفحه ۲

 

نشست مطبوعاتی دکتر ابراهیم یزدی - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم و به‌نستعین

خواهران و برادران عزیز سلام علیکم

دعوت ما از مطبوعات به‌دلیل اتفاقاتی است که در کشور روی داده و در حال تکوین است همان‌طوری که دیروز در اطلاعیه وزارت امور خارجه به اطلاع رسید در ۲۹ مهرماه کاردار سفارت آمریکا در ایران و مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا که در ایران بود با اطلاع قبلی به دیدار جناب آقای مهندس بازرگان نخست‌وزیر رفتند و به من هم اطلاع دادند که در این ملاقات حضور داشته باشم. در این جلسه آقایان مطرح کردند که به موجب اطلاعیه‌ای که از طرف وزارت امور خارجه آمریکا صادر شده موظف هستند که به دولت ایران اطلاع بدهند که شاه سابق ایران سخت بیمار است و اطباء معالج او توصیه کرده‌اند که برای معالجه به آمریکا برود و توضیحاتی نیز درباره نوع بیماری شاه دادند که در روزنامه‌ها نیز درج شد.

دولت ایران در این جلسه مراتب نگرانی و مخالفت خود را از این سفر با صراحت به نماینده آمریکا بیان کرد و اعلام کرد که این امر برای ملت و دولت ایران قابل قبول نیست و بدون شک در روابط فی‌مابین دو دولت تأثیر نامطلوبی خواهد گذاشت و ملت ایران نمی‌تواند چنین چیزی را بپذیرد. کاردار آمریکا و مسئول میز ایران هم ابراز نگرانی و ناراحتی از این مسئله کردند به‌طوری که حتی در ابتدای امر، خود آن‌ها بیان کردند که ما با یک خبر نامطلوبی به دیدن شما آمده‌ایم و خبر نامطلوبشان هم این بود که شاه سخت مریض است و باید به آمریکا برود و رفتن وی به آمریکا در روابط تأثیر نامطلوبی خواهد گذاشت و فقط آمده‌ایم تا به شما اطلاع دهیم، البته ما در این جلسه قاطعانه نظر مخالف خود را به اطلاع آن‌ها رساندیم و حتی مطرح شد که غیر از آمریکا در سایر ممالک و اروپا مراکز طبی مجهزی هستند و اگر صرفاً مسئله بیماری مطرح باشد ما هیچ ضرورتی نمی‌بینیم که وی به آمریکا سفر کند. در این ملاقات زمان سفر شاه خائن مطرح نشد.

۲٤ ساعت پس از ملاقات مجدداً کاردار و مسئول میز ایران درخواست ملاقات فوری کردند، به وزارت امور خارجه آمدند و اطلاع دادند که شاه بدلیل وخامت حالش امشب ساعت ۱۱:۳۰ به‌وقت نیویورک وارد این شهر خواهد شد یعنی سی‌ام مهرماه، البته ما در همان تاریخ مراتب را به سفارتخانه‌های خودمان در واشنگتن و مکزیک مخابره کردیم و آن‌ها را در جریان این خبر قرار دادیم. در ملاقات دومی که ما با کاردار داشتیم گفتیم حالا شما شاه را به آمریکا راه می‌دهید و ادعا می‌کنید که بیمار است ما پیشنهاد می‌کنیم که شما حداقل اجازه بدهید که دو نفر از اطباء متخصص ایرانی مورد اعتماد دولت ایران از شاه خائن معاینه و پرونده طبی وی را مورد مطالعه قرار دهند، در ابتدا با این مطلب موافقت کردند ما با سفارت خود در واشنگتن تماس گرفتیم تا دو تن از اطبای متخصص که حق طبابت در آمریکا دارند به وزارت خارجه آمریکا معرفی کند، این دو نفر انتخاب و معرفی شدند تا از طرف دولت ایران شاه خائن را معاینه کنند بخشی از پرونده وی را در اختیار اطباء مذکور گذاشتند ولی اجازه معاینه از وی را ندادند و حتی اجازه ملاقات با اطباء شاه را ندادند چون این اسناد کافی نبود ما مصراً خواستار ملاقات با اطباء شاه شدیم و خود شاه را معاینه کنند علی‌رغم فشار وزارت امور خارجه آن‌ها به این کار نشدند در تاریخ هفتم آبان به سفارتخانه خود اطلاع دادیم که مراتب اعتراض خود را به آمریکا به اطلاع برسانند در فردای آن روز یادداشت مفصلی به دولت آمریکا دادیم که به موجب این یادداشت به نپذیرفتن اطبای ایرانی اعتراض شد و اینکه اطبای ایرانی گفته‌اند که بیماری شاه قابل معالجه در کشورهای دیگر بوده است بنابراین دولت ایران عذر و بهانه‌های آمریکا را نمی‌پذیرد و شدیداً نسبت به این امر اعتراض می‌کند و نگرانی خود را از بودن شاه در آمریکا ابراز می‌کند خصوصاً مصادف شده است با اظهارات دو مقام بلند پایه آمریکایی(هنری جکسون و گوپ واتر) درباره ایران.

در همان روز اطلاعیه دیگری به وزارت خارجه آمریکا داده شد که رسماً خواستار استرداد شاه مخلوع و همسرش شده بودیم هنگامی که سازمان ملل بودم با وزیر خارجه آمریکا ملاقاتی داشتم و درباره استرداد مجرمین و جنایتکاران فراری صحت کردیم نسبت به این مسئله قول مثبت داد. بلافاصله پس از بازگشت از آمریکا طی تلگرافی که از سفارت خود دریافت کردیم وزارت امور خارجه اطلاع داده بود که این اشخاص رسماً معرفی بشوند دولت آمریکا کوشش خود را به‌کار خواهد برد تا این اشخاص را تحویل بدهد، ما بعضی از این اشخاص را معرفی کردیم از جمله سرتیپ رزمی عامل فاجعه سینما رکس آبادان، طبق اطلاعات واصله در زمان شریف امامی با اسم مستعار به آمریکا رفته بود که آدرس او را در آمریکا به‌دست آوردیم.

از آمریکا خواستیم آن‌ها را تحویل بدهند و همچنین چندین نفر از مقامات سابق که متهم به سوءاستفاده شده بودند که از طریق پلیس بین‌الملل شناسایی، مورد تعقیب شده بودند. دولت آمریکا دوباره قول مساعد داد در هشتم آبان به سفارت خود اطلاع دادیم شما بر این اساس با وزارت خارجه تماس بگیرید که شاه مخلوع و همسرش که تحت تعقیب هستند نیز به ایران مسترد گردند سفارت ما هم بلافاصله اقدام کرد. علاوه بر آن ما یادداشت دیگری به آمریکا دادیم، بلکه به کشورهای مختلف را نیز شامل می‌شد، در تاریخ ۵۸/۸/۸ یک متنی به‌صورت دستور به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در واشنگتن، لندن، پاریس، مکزیک، رم بن، مادرید، شهرهایی که سرمایه‌های عمده شاه در آنجاها سرمایه‌گذاری شده و طی دستوری که به این سفارتخانه‌ها داده شد موظف شدند که طی یادداشتی به دولت‌های پذیرنده(میزبان) اعلام نمایند که دولت جمهوری اسلامی ایران، با توجه به اینکه اموال و دارایی شاه مخلوع و خانواده او از طریق غارت بیت‌المال و به‌طور نامشروع جمع‌آوری شده و در واقع متعلق به ملت ایران است هرگونه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی آن‌ها را بلا اعتبار می‌داند و برای خود حق اقامه دعوا بر علیه افراد را که در سرمایه‌گذاری با آن‌ها مشارکت نمایند محفوظ می‌دارد.

این یادداشتی بود که به‌طور عمومی برای سفارتخانه‌ها ارسال شد که سفارت‌های ما در این مورد اقدام کردند من‌جمله سفارت ایران در واشنگتن در همان تاریخ به کمک وکیل سفارت یادداشتی تهیه و به دولت آمریکا تسلیم نمود. بنابراین در واشنگتن در همان تاریخ ۵۸/۸/۸ دولت ایران در سه مورد جداگانه سه یادداشت جداگانه به دولت آمریکا تسلیم نموده است. یکی در مورد پذیرش شاه و عدم اجازه به متخصصین ایرانی ما برای معاینه جهت تشخیص بیماری شاه خائن و نیز اعتراض به بیاناتی که دو نفر از سناتورهای آمریکایی در مورد حق حاکمیت ملی ایران و همچنین تمامیت ارضی ایران کرده بودند اعتراض داده شد و یادداشت دوم در مورد درخواست استرداد شاه خائن و همسرش و یادداشت سوم در مورد بازگرداندن اموال شاه مخلوع و خاندان پهلوی به دولت ایران است. پس از دادن این یادداشت‌ها در تاریخ ۵۸/۸/۸ و قبل از سفر به الجزایر که به‌خدمت امام رسیده بودم گزارش کامل اقدامات خودمان را خدمت امام ارائه نمودم و همین‌طور برنامه سفر به الجزایر و نیز مسائلی که احتمالاً در الجزایر مطرح خواهد شد و درخواست پیامی که درباره سالروز استقلال الجزایر از امام کرده بودیم که دریافت کردیم و روز بعد با خود به الجزایر بردیم. این یک بررسی اجمالی به مسائلی بود که در رابطه با سفر شاه مخلوع به آمریکا و اقداماتی که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انجام داده، به‌طوری که ملاحظه می‌کنید مسئله این نبوده که وزارت امور خارجه مطلب را نادیده گرفته باشد یا قصور کرده باشد بر خلاف شایعات و صحبت‌هایی که عده‌ای به میان آورده‌اند و به‌موقع آنچه را که از لحاظ دیپلماسی و سیاسی لازم بود و قابل عمل بوده و هست اقدام کرده است.

ملاقات با برژینسکی

دولت آمریکا در مورد اعتراض ما به شاه صریحاً گفته‌اند سفر شاه جنبه سیاسی ندارد و صرفاً یک عمل انسانی است و در مورد اموال وی نیز گفته‌اند هر وقت حکم دادگاهی صادر شود و آن حکم را دادگاه‌های ما بپذیرند این کار عملی است. در سفر ما به الجزایر در ملاقات با برژینسکی آقای مهندس بازرگان با صراحت مسائل را مطرح کرد، من‌جمله بازگرداندن شاه به ایران که عنوان شد باید شاه به ایران برگردد و مسائل انسانی به‌صورتی که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند برای ما قابل قبول نیست به آن‌ها گفته شد که حدود بیست و هفت سال از زمانی که سیا شاه را با کودتا به ایران آورد و هزاران نفر از هم‌وطنان ما به‌دست این رژیم کشته شده‌اند، هزاران نفر از مردم ما در زندان‌ها شکنجه شده اند. بیست و چند سال شاه با تمام قدرت بر ملت ما حاکم بود و ما هرگز صدایی از آمریکا یا از مسئولین امور در آمریکا در مورد حقوق بشر و انسانیت نشنیدیم برای ما قابل قبول نیست، اکنون که شاه با تمام جنایت‌هایی که در ایران کرده به‌عنوان یک اصل انسانی علی‌رغم خواست ملت ایران پذیرفته شود، زیرا به‌هیچ‌وجه قابل تحمل برای ملت و دولت ایران نخواهد بود.

اشغال سفارت آمریکا

اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط برادران مسلمان ما معتقد هستیم که اگر چه طبق مقررات بین‌المللی دولت ایران موظف به حفاظت جان و مال اتباع خارجی است و ما به‌عنوان دولت از وقوع چنین حادثه‌ای ابراز تأسف می‌کنیم و نهایت کوشش خودمان را نیز به‌کار خواهیم برد تا این مسئله به‌صورت رضایت‌بخشی حل شود، مع‌ذلک مسئولیت حوادث را مستقیماً متوجه دولت آمریکا می‌دانیم که علی‌رغم اخطارها و یادداشت‌های ما نه‌تنها شاه را پذیرفتند بلکه به یادداشت ما برای استرداد شاه و همسرش و اموال غارت شده ملت به‌وسیله آن‌ها ترتیب اثر ندادند و لاجرم تنها راه برای ملت ایران به‌منظور عکس‌العمل و نشان دادن مواضع خود به دنیا عمل شد. این گزارشی بود از سفر شاه خائن به آمریکا و اقدامات دیپلماتیکی که از نظر مقررات بین‌المللی ما می‌توانستیم انجام دهیم، در حاشیه باید عرض کنم که از اوایلی که من به وزارت امور خارجه آمدم بر طبق لیستی که داشتیم پاسپورت شاه و همراهانش و برخی دیگر از فراریان رژیم سابق را باطل اعلام کردیم و این مراتب را به دولت‌های مختلف من‌جمله به دولت مکزیک و آمریکا رسماً اعلام کردیم. بنابراین سفر شاه به مکزیک بدون پاسپورت ایرانی بوده و به موجب اطلاعی که پیدا کردیم با پاسپورت ایرانی به آمریکا سفر نکرده است و ظاهراً ویزایی که به شاه خائن داده شده روی ورقه‌های مخصوص عبور داده شده.

دکتر یزدی در جواب سئوال خبرنگار جمهوری اسلامی که آیا دولت از حرکت انقلابی دانشجویان مسلمان پیرو امام پشتیبانی می‌کند گفتند: «من تصور می‌کنم عمل دانشجویان در پشتیبانی از عمل دولت بوده زیرا دولت بود که این یادداشت را هفته گذشته به دولت آمریکا داده و استرداد شاه را خواسته و بنابراین عملی که این‌ها انجام دادند، در واقع تأیید درخواست شاه مخلوع و فرح از آمریکاست که ما به‌طور رسمی انجام دادیم، باید عرض کنم هم‌اکنون ما یادداشتی در دست تهیه داریم، چون روز گذشته کاردار سفارت آمریکا رسماً به اشغال سفارت و گروگان‌کشی افراد و کارمندان خود اعتراض کرد در پاسخ این اعتراض وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران یادداشتی تهیه کرده که ضمن توضیح تمام مواردی که به اطلاع عام رسید مجدداً به آن‌ها اطلاع داده شده که مسئولیت این حوادث به عهده خود آمریکا و تنها راهش این است که آمریکا مواضع خود را تغییر دهد و به یادداشت‌های ما ترتیب اثر بدهد و به درخواستی که دولت ایران کرده و امروز با پشتیبانی قاطع تمام ملت ایران روبه‌روست پاسخ مثبت بدهد».

دکتر یزدی در جواب این سؤال خبرنگار ما که سخنگوی دانشجویان مسلمان پیرو امام در مصاحبه‌ای که دیشب ترتیب یافته بود گفت که در حین تصرف سفارت به اسنادی دست یافته‌اند که دخالت آشکار دولت آمریکا را در وقایع و حوادث کردستان و خرمشهر نشان می‌دهد اطلاعی دارید؟ گفت: «نه من در این مورد هیچ اطلاعی ندارم».

در جواب خبرنگار اطلاعات که برخی از اطلاعیه‌های منتشره دولت را به سهل‌انگاری به مسائل پذیرش شاه از طرف آمریکا، از جمله حوزه علمیه قم در اطلاعیه خود چنین ادعایی داشت، گفت: «پاسخ ما یادداشت‌های ما به دولت آمریکاست که موجود است، و انصافی است که هرکس باید داشته باشد، به‌نظر من نباید کسانی که به هر دلیلی با این دولت سر مخالفت دارند، یا به هر دلیلی می‌خواهند که حرفی بر علیه این دولت بزنند، یا هر نوع انگیزه‌ای دارند، هم این انگیزه‌ها یک‌طرف، مصالح ملت یک‌طرف، آنچه که برای ما مطرح است این است که دولت به‌موقع اقدام کرده، اگر چنانچه توجه کرده باشید، شاه در سی‌ام مهر به آمریکا رفت، در چهارم آبان تظاهرات بزرگ همبستگی امت با امام شد و کوچکترین شعاری برای بازگشت شاه به ایران داده نشد حتی عکس‌العمل و صحبت‌هایی که بر ضد آمریکا شد برای ما تعجب‌آور بود‌. من پیش امام گله و شکایت کردم و گفتم امام، وقتی آمریکایی‌ها آمدند و به ما گفتند خود این‌ها آن‌چنان ترسیده بودند و ما آن‌چنان آن‌ها را ترساندیم که اگر شما این کار را بکنید جهان آمریکایی‌ها در ایران در خطر است ولی وقتی شاه به آمریکا رفت هیچ عکس‌العملی در ایران صورت نگرفت و ما بسیار متعجب بودیم که چرا باید در چنین تظاهرات عظیمی این مسئله مطرح نشود، حتی در تظاهرات روز عید قربان مسئله استرداد شاه خائن مطرح نشد، در حالی که در ۸ آبان ما رسماً به دولت آمریکا نوشتیم و نماینده ما در آمریکا رسماً از وزارت خارجه آمریکا استرداد شاه خائن را خواسته است».

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،

سه‌شنبه ۱۳۵۸/۰۸/۱۵، سال اوّل، شماره ۱۳۰، صفحه ۲ - ۱

 

تلگراف سازمان مجاهدین خلق - منافقین به حضرت امام خمینی(قدس سره)

قم - محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی

بسم الله الرحمن الرحیم

پدر گرامیمان

اکنون که انقلاب رهایی‌بخش اسلامی و ضد امپریالیستی ایران در مسیر حقیقی مردمی خود مجدداً اوج گرفته و بر آن است تا ریشه‌های استعماری و امریکایی شاه خائن را از بن برانداخته و راه هرگونه بازگشت را بر آن‌ها سد کند، فرزندان مجاهد شما که اکیداً خواستار ادامه رسالت ضد استعماری شما هستند جان‌های ناچیز خود را که کمترین فدیه رهایی این میهن و این خلق و مکتب است بر کف گرفته و آمادگی نثار کردن آن‌ها را با همه توانایی‌های ناچیزتر سیاسی و نظامی‌شان اعلام می‌دارند.

به انتظار فرمان قاطع امام در ریشه‌کنی همه بنیادهای امپریالیستی و صهیونیستی

مجاهدین خلق ایران ۵۸/٨/١٤

منبع: نشریه مجاهد(مجاهدین خلق ایران)،

دوشنبه ١٣۵۸/٠٨/٢١، سال اوّل، شماره ۱۰، صفحه ۱۲

 

بیانیه نهضت آزادی ایران به مناسبت اشغال سفارت آمریکا

بسمه تعالی

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (آل عمران/۱۱۸)

ای اهل ایمان از غیر از هم‌دینان خود دوست صمیمی همراز نگیرید چه آنکه آن‌ها که به غیر دین اسلامند از خلل و فساد در کار شما ذره‌ای کوتاهی نکنند که همی خواهند شما در رنج و سختی باشید. دشمن شما را بر زبان هم آشکار سازند در صورتی که محققاً آنچه در دل پنهان می‌دارند بیش از آن است که بر زبانشان آشکار می‌شود. ما آیات خود را برای شما به خوبی بیان کردیم اگر عقل و اندیشه کار بندید.

آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی، شعار مردم انقلابی ایران در سراسر سال گذشته و گزارشگر خواست‌های آنان پس از انقلاب بوده و هست. در این خواست، خصلت ضد استعماری انقلاب اسلامی ایران آشکارا دیده می‌شود، و تحقق این خواست، بزرگترین عمل انقلابی انقلابیان مسلمان ایران است. آمریکای استعمارگر و سردسته استعمارگران دشمن بزرگ خلق‌های مستضعف جهان شناخته شده و نه‌تنها به‌عنوان سردسته، بلکه رمز و سمبل استعمار باید هدف اصلی و اساسی ضد استعماریان راستین و نستوه باشد. دانشجویان انقلابی مسلمان با تصرف سفارت آمریکا، با وضوح تمام خصلت ضد استعماری انقلاب اسلامی ایران را اعلام کرده‌اند و مردم مبارز ایران با تأیید خود نشان داده‌اند که به خوبی راهی را که باید در پیش داشت تشخیص می‌دهند. غرض ما از صدور این بیانیه دوباره‌کاری و تأیید نیست. غرض ما آن است که از این برداشت ضد استعماری انقلابی درس بیاموزیم و نتیجه‌گیری کنیم.

تصرف سفارت آمریکا، یک اعتراض ساده به سیاست آمریکا نیست. اعتراض به راه و رسمی است که استعمار کور و خشن آمریکا در سراسر جهان رهبری می‌کند و یکی از مصادیق کوچک آن حمایت از محمدرضا پهلوی و اطرافیان او و پذیرایی آنان در خاک خود و یا با کمک و تأییدش در گوشه و کنارهای دیگر دنیاست. از این‌رو منطق مبارزه ضد استعماری دانشجویان و همه مردم انقلابی ضد استعماری ایران را نباید نیمه‌کاره رها ساخت. شورای انقلاب که از طرف امام امت مسئول اداره امور کشور شده است باید به‌دنبال یادداشت دولت برادر مبارزمان آقای مهندس بازرگان، در خصوص استرداد «محمدرضا پهلوی» درصدد قطع روابط سیاسی با آمریکا برآید. در اینجا نمی‌توان از نحوه کار سخن گفت. شورای انقلاب با توجه به امکانات موجود می‌تواند و باید هرچه زودتر بهترین راه را در رابطه با اشغال سفارت آمریکا و خصوصاً با پیروی از رهنمودهای امام امت، تعیین کند و به این قطع روابط که عملاً توسط امام و امت اعلام شده است، جنبه رسمیت دیپلماتیک ببخشد. خصلت ضد استعماری انقلاب اسلامی ایران، بیانات صریح امام و شعارهای روشن مردم، درباره قطع رابطه سیاسی ایران با سردسته استعمارگران محل تردیدی برای پیروان راه و رسم و خط امام باقی نمی‌گذارد و امام و امت منتظرند که شورای انقلاب این قطع رابطه را اعلام کند. إن‌شاءالله

نهضت آزادی ایران 

۱۵/آبان/۱۳۵۸

منبع: مجموعه اسناد نهضت آزادی ایران، جلد ۱۱، دفتر دوم، بیانیه‌ها و تحلیل‌های سیاسی سال ۱۳۵۸، صفحه ۱۰۳ - ۱۰۲

 

نامه سازمان مجاهدین خلق - منافقین به شورای انقلاب

"بنام خدا و بنام خلق قهرمان ایران"

اکنون که شور ضد امپریالیستی و ضد امریکایی مردم ما بالا گرفته و مردم عملاً نشان می‌دهند که قصد آن دارند که پس از شاه بندهای وابستگی با آمریکا را پاره کنند و انقلاب شکوهمند خلق ما می‌خواهد در مسیر درست ضد امپریالیستی خود قرار گیرد و به گفته امام: «در ایران باز انقلاب است. انقلاب بزرگتر از انقلاب اول» و نیز با توجه به اینکه شما مسئولیت سنگینی در این رابطه عهده‌دار شده‌اید ملت ما چشم انتظار اقدامات ضد امپریالیستی و ضد امریکایی شماست.

ما نیز صمیمانه توفیق شما را در این راه آرزو می‌کنیم و به این وسیله برترین خواسته‌ها را که به واقع پرداختن به آن‌ها می‌تواند ضامن حرکت انقلابی در مسیر صحیح آن باشد مطرح می‌نماییم:

۱) در رابطه با آمریکا:

الف) افشاء و لغو کلیه قراردادهای ایران و آمریکا، به ویژه قراردادهای نظامی و نفتی.

ب) مصادره کردن کلیه سرمایه‌های مختلف امپریالیست‌ها در ایران.

ج) افشاء کلیه مأمورین، شبکه‌ها و روابط سازمان سیا در ایران.

د) قطع کامل روابط ایران و آمریکا تا تحویل شاه خائن به ایران.

هـ) قطع کامل وابستگی‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی با آمریکا.

۲) تصفیه کامل ادارات و به خصوص ارتش و سپاه پاسداران از ایادی و عوامل امپریالیزم و ساواک.

۳) تضمین آزادی فعالیت‌های سیاسی برای تمام احزاب و گروه‌ها.

٤) با توجه به اینکه تمام بدبختی‌های ملت ما از امپریالیزم به سرکردگی امپریالیزم امریکا بوده و خلق ما در جریان مبارزات طولانی و انقلاب، در مبارزه با این دشمن خون‌ها و شهدای بی‌شماری نثار کرده و با توجه به تأکیدات مکرر امام مبنی بر اینکه باز هم این امپریالیست‌ها و در رأس آن‌ها امپریالیزم امریکاست که با انقلاب ما دشمنی و بر علیه آن توطئه می‌کند و اینکه آمریکا این شیطان بزرگ دشمن تمام خلق‌های مستضعف جهان است و با در نظر گرفتن خواست‌ها و تمایلات ضد امپریالیستی توده‌های میلیونی مردم ما که همه روزه خود را در صحنه‌های شورانگیز تظاهرات و راهپیمایی‌ها نشان می‌دهد ما مصرانه بر جوهر ضد امپریالیستی این انقلاب و تداوم آن تأکید داشته و معتقدیم که این جوهر رهایی‌بخش ضد امپریالیستی باید با صراحت به‌طوری که جایی برای برداشت‌ها و تعبیرات انحرافی و سازشکارانه باقی نگذارد، خود را در مصوبات مجلس خبرگان نشان دهد لذا در هر صورت قانون اساسی جمهوری اسلامی باید حاوی نکات زیر باشد:

۱) تأکید و تصریح بر محتوای ضد استبدادی و ضد استعماری جمهوری اسلامی.

۲) فرم حکومتی دولت اسلامی نظام شورایی است و شوراها در تمامی دوایر و قسمت‌های مملکت بایستی عهده‌دار مسئولیت‌های مختلف گردند.

۳) مبنای ارزش و حق بهره‌وری و تصرف در نظام جمهوری اسلامی تنها و تنها کار است ولا غیر

٤) زمین و محصول از آن کسی است که کار کرده و کِشته است.

۵) کارگران و دهقانان ایران باید از هرگونه مالیات و پرداخت دولتی معاف بوده و از بیمه و بهداشت و تحصیل رایگان بهره‌مند باشند.

٦) تا مرز قیام مسلحانه آزادی همه احزاب جمعیت‌ها و مطبوعات کاملاً تأمین و محاکمات احتمالی آن‌ها در حضور هیأت منصفه انجام شود.

۷) هر نوع شکنجه، به هر اسم و به هر عنوان مطلقاً ممنوع است.

۸) حقوق حقه ملیت‌ها مبنی بر تعیین و اداره امور داخلی خود در چهارچوب وحدت و تمامیت تجزیه‌ناپذیر جمهوری اسلامی محفوظ و از هر جهت به آن‌ها اعاده خواهد شد.

۹) ارتش ما باید یک ارتش اسلامی، مردمی ، ضد امپریالیست و ضد استبداد باشد که در خدمت دفاع از انقلاب و حقوق مستضعفان بوده و در درون مرزهای ایران از هرگونه درگیری ممنوع شود.

۱۰) جز در مورد جرائم شغلی ویژه نظامی ارتشیان هرگونه دادرسی برعهده دادگستری است و صلاحیت قوه قضائیه را هیچ چیز دیگر محدود نخواهد کرد.

امیدواریم انقلاب شکوهمند ملت ما با حرکت در مسیر صحیح ضد امپریالیستی راه انقلابی و اسلامی خود را به سوی قله‌های پیروزی باز گشاید.

مرگ بر امپریالیزم امریکا دشمن اصلی خلق ایران

مجاهدین خلق ایران ۵۸/۸/۱۵

منبع: نشریه مجاهد(مجاهدین خلق ایران)،

دوشنبه ۱۳۵۸/۰۸/۲۱، سال اوّل، شماره ۱۰، صفحه ۲ و ۱۰

 

خطبه آیت الله منتظری در نمازجمعه تهران - جمعه ۱۸ آبان ۱۳۵۸

فقیه عالیقدر آیت الله منتظری در ابتدای خطبه اوّل نخست به تفسیر آیاتی از سوره جمعه پرداخت و در همین رابطه به اهمیت تزکیه در خود انسان و در اجتماع اشاره نمود و اظهار داشت تا زمانی که در اجتماعی افراد ناصالح وجود داشته باشند و توطئه‌گرها و جاسوس‌ها باشند هرچقدر پول خرج بشود به هدر می‌رود. مسلمان‌ها نخست باید دشمنان و مفسدین را در هر لباس و پست و مقامی که هستند شناسایی کرده و به حساب آن‌ها برسند.

تا مادامی که ابوجهل‌ها بودند مانع و سد راه پیامبر اکرم(ص) بودند.

ابوسفیان‌ها و ابوجهل‌ها را باید به حسابشان رسید.

جاسوسان همیشه می‌خواهند ما توسری‌خور و گرفتار باشیم.

من از کشورهای اسلامی تعجب می‌کنم. این‌ها با همه ثروت و مکنتی که دارند (نفت، پول) و می‌دانند که اگر یک روز نفت قطع شود آمریکا و اروپا متزلزل خواهد شد. مع‌ذلک نفت و مخازن آن‌ها را می‌برند و برای همین هم هست که یک میلیارد مسلمان در مقابل سه میلیون اسرائیلی و یهودی توسری‌خور شده است؟

آیا توجه دارید همین که لانه جاسوسی آمریکا در ایران اشغال شد و زمزمه قطع صدور نفت بلند شد، قیمت نفت و بنزین در آمریکا بالا رفت. کشورهای عربی اگر موقعیت و قدر خود را درک می‌کردند آنقدر خودشان را در مقابل آمریکا کوچک نمی‌کردند.

آن زمان که آمریکا به زور سرنیزه و نیروهای نظامی کشورهای دیگر را اشغال می‌کرد گذشت. آمریکا در ویتنام توسری خورد، مگر خیلی نادان باشد و اشتباه کند که این عمل را دوباره تکرار کند.

طرف صحبت ما ملت آمریکاست و ما با ملت آمریکا جنگ و نزاع نداریم. ما از ملت آمریکا می‌خواهیم که به دولت خودشان رسماً اعتراض بکنند که چرا آمریکا برای یک خائنی که متجاوز از پنجاه هزار نفر از ملت ایران را کشته است و شکنجه داده و ثروت‌ها را به غارت برده، آبروی آمریکا را در دنیا می‌برد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،

شنبه ۱۳۵۸/۰۸/۱۹، سال اوّل، شماره ۱۳۳، صفحه ۱۲

 

پیام ابوالحسن بنی‌صدر(سرپرست وزارت امور خارجه) به ملت آمریکا - ۱۳۵۸/۰۸/۱۹

ای آمریکائیان!

از روزی که دانشجویان به سفارت آمریکا، بهتر بگوییم یکی از مراکز مهم حکومتی و جاسوسی آمریکا در جهان وارد شده‌اند، دستگاه‌های تبلیغاتی، تبلیغات شبانه‌روزی برای فریب شما آمریکائیان و مردم جهان به راه انداخته‌اند مبنی بر اینکه در حکومت اسلام هیچ قاعده و قانونی محترم شمرده نمی‌شود و سنتی که قرن‌ها مورد احترام بشریت بوده است شکسته می‌گردد و به سفارتخانه شما که در حکم جزئی از خاک کشور شما است حمله می‌شود و کسانی را که مصونیت سیاسی دارند به گروگان می‌گیرند و...

اما به شما آمریکائیان نمی‌گویند که سفارتخانه دولت شما در ایران هیچ شباهتی با سفارتخانه ندارد. با وجود آنکه پیش و پس از سقوط آخرین دست نشانده بخش عمده اسناد را از سفارتخانه برده‌اند و اسناد به‌جامانده را نیز ظرف ۳ ساعت می‌سوزانده‌اند، با وجود آنکه حافظه‌های دستگاه‌های کامپیوتری را از بین برده‌اند، با وجود آنکه دستگاه‌های به‌جامانده و مدارک به‌دست افتاده، جای تردید برای احدی نمی‌گذارد که سفارتخانه، مرکز واقعی حکم‌روایی بر ایران در دوره شاه سابق بوده است. دربار واقعی ایران سفارت دولت شما در تهران بوده است.

حالا از دولت خود بپرسید آیا به کشورهای دیگر اجازه می‌دهد سفارتخانه خود را در آمریکا، به مرکز حکومت و دخالت در امور جزئی و کلی شما و جاسوسی در کشور و منطقه تبدیل کند؟

ای آمریکائیان!

به سود شما است که خود را از دست تبلیغات دروغ سرمایه‌داری بزرگ و ایادیش که بر شما حکومت می‌کنند، رها سازید. از دولت خود بپرسید چرا برخلاف ادعایش سنت دیرپایی را زیر پا گذاشته و سفارتخانه را به مرکز حکومت و جاسوسی بر کشور ما و منطقه تبدیل کرده است؟ آیا اگر شما مردم آمریکا بعد از ۳۵ سال دخالت و حکومت یک سفارتخانه در امور خود، انقلاب می‌کردید و پیروز می‌شدید، کارمندان آن سفارتخانه را کارمند عادی تلقی می‌کردید؟ آیا شما رضا می‌دادید آن‌ها همچنان در کارهای خود باقی بمانند و مثل این‌که واقعه‌ای رخ نداده است به رویه‌ای که داشته‌اند ادامه بدهند؟ این است آن واقعیتی که از شما پنهان می‌کنند.

ای آمریکائیان!

شما با آلمان هیتلری جنگ کردید و بعد از جنگ به‌عنوان اینکه می‌خواهید یک سنت خوبی در جهان به وجود بیاورید سران نازی را به‌عنوان جنایتکار در دادگاه نورنبرگ محاکمه کردید. بسیاری محکوم به اعدام، و اعدام شدند. هنوز «هس» در حبس است. شما نه به این دلیل که هس وزیر هیتلر به انگلستان پناهنده شده بود از محاکمه او چشم پوشیدید و نه پس از سال‌ها حبس مجرد به دلیل پیری او را آزاد کرده‌اید! اکنون چه پیش آمده است که دولت شما سنتی را که کشورهای اروپایی و کشور شما خود برقرار کرده‌اند، می‌شکند؟ چرا یک جنایتکار، یکی از سیاه‌کارترین جنایتکارها را به خاک کشور شما راه می‌دهد و او را به هر قیمت تحت حمایت خود می‌گیرد؟

آیا خود این امر که شاه سابق از ابتدای خروج از ایران، سعی داشته است به آمریکا بیاید و سفارت دولت شما در تهران برای این‌کار مقدمه‌چینی می‌کرده است، بر شما روشن نمی‌کند، که وی دست‌نشانده دولت آمریکا بوده است؟ آیا صحیح است که دولت شما شخصی را بر کشوری تحمیل کند و به او اجازه ارتکاب هر جنایتی، هر خیانتی هر دزدی و فسادی را بدهد و بعد او را به آمریکا بیاورد و تحت حمایت قرار بدهد؟ مردم ما هیچ توقع زیاد ندارند، می‌گویند دولت آمریکا سنتی را که با محاکمه سران نازی پایه‌گذاری شده است رعایت کند و بزرگترین جناینکار قرن را تحویل بدهد تا در یک دادگاه علنی و طولانی محاکمه شود.

ای آمریکائیان!

به شما دروغ می‌گویند، نه‌تنها تحویل شاه مایه سرشکستگی برای شما ملت آمریکا نیست، بلکه یکی از پیروزی‌های بزرگ برای شما ملت آمریکا و سنت‌های آزادیخواهی و عدالت‌دوستی بشریت است. شما حق دارید بپرسید چرا ملت ایران می‌خواهد یک شخص مریض و مفلوکی را محاکمه کند؟ پاسخ این است که:

۱) اگر این مریض در همین شرایط و در دست مأمورین «سیا» ماند و مُرد و پرونده ۳۷ سال خیانت و جنایت و فساد حکومت خود و ٦٠ سال خیانت و جنایت و فساد خود و پدرش را به گور برد، به همه بشریت ستم روا نرفته است؟ آیا صحیح است که در خود آمریکا به‌خاطر کار گذاشتن میکروفن در محل حزب دموکرات «افتضاح واترگیت» به‌وجود بیاید و رئیس‌جمهور کشور شما از کار برکنار شود و شاه سابق ایران با آن همه خیانت و جنایت و فساد، محاکمه نشود و وجدان بشری از عواملی که شاهی را به مظهر جنایت و خیانت و فساد تبدیل کرده‌اند، آگاه نگردد؟

شما می‌دانید که محاکمه محرم تنها برای مجازات نیست. مجازات خود به خود مطلوب نیست، محاکمه برای ارتقاء وجدان و بالابردن سطح آگاهی و روشن کردن علل و عوامل ایجاد کننده جرم به منظور از بین بردن آن علل و عوامل از جمله از راه ارتقاء وجدان عمومی بشری است.

۲) این شخص و خاندان و نزدیکان و دستیاران او غارتگران بزرگ ثروت‌های یک ملت فقیرند. آیا شما مردم آمریکا تردید دارید که شاهی که در ظاهر نه تجارت داشته است، نه کارخانه‌دار بوده است، این همه ثروت را نمی‌توانسته است از راه فعالیت اقتصادی به‌دست آورده باشد؟ آیا شما تردید دارید که اگر هم شاه تاجر یا کارفرما یا بانکدار بود، در اقتصاد ایران که امروز وبال گردن ملت ما شده است، اندوختن این همه ثروت غیرممکن بوده است؟ اینک از دولت خود و از دولت‌های نظیر دولت خود بپرسید چرا این ثروت‌های بزرگ را که به ملت فقیر شده ما تعلق دارد، به دولت ایران پس نمی‌دهند؟ آیا این حق ملت ما نیست که اموال غارت شده را پس بخواهد؟ و آیا این با سنت‌های انسانیت مترقی جور است که دولت‌های غربی از پس دادن این اموال به ملت ایران امتناع کنند؟ آیا درست است که دولتی مثل دولت آمریکا این‌طور آشکارا از بزرگترین فساد مالی قرن، بلکه بزرگترین فساد قرن، بلکه بزرگترین فساد مالی تاریخ بشری حمایت کند؟ آیا این کار آبروی شما ملت آمریکا را بر باد نمی‌دهد؟

۳) نه شخص شاه سابق و نه دستیاران دیگرش، دست از توطئه و تحریک برنداشته‌اند. هنوز دولت شما چشم از حکومت بر ایران نپوشیده است، در داخل و مرزهای کشور دست حکومت شما در وقایع خونین در کار است. آیا صحیح است که دولت آمریکا کشور شما را به مرکز توطئه و تحریک تبدیل کند و در کشور شما دست جنایت‌پیشگان حرفه‌ای را در ارتکاب هر جرمی علیه ملت ایران آزاد بگذارد؟

ای آمریکائیان!

در انقلاب مشروطیت ایران، یک آمریکایی شهید شد و خاطره او برای ملت ما همواره گرامی است. ملت ما تا پیش از آنکه دولت آمریکا در امور داخلی ما به مداخله بپردازد، احساسات بسیار دوستانه‌ای نسبت به دولت آمریکا داشت. چند نوبت نیز دولت شما مانع از زیاده‌روی دو دولت تجاوزگر وقت یعنی روسیه و انگلستان شد، اما دولت شما خود به دخالت در امور داخلی ایران پرداخت و سیا کارگردان کودتای ۱۹۵۳ علیه دولت ملی دکتر مصدق شد و از آن پس سفارتخانه خود را در ایران به مرکز حکومت بر کشور ما و منطقه تبدیل کرد.

اینک ما تقاضای مشروعی داریم. ما مطابق حقوق بشر می‌خواهیم عامل ۳۷ سال خیانت و جنایت و فساد به ما تحویل داده شود، تا با محاکمه او، وجدان بشریت معاصر از علل و عوامل به‌زیر سلطه رفتن و در معرض نابودی قرار گرفتن یک ملت آگاه گردد و این امر آغاز تحول فکری بزرگی در تاریخ بشری در جهت استقلال و آزادی همه ملت‌ها بگردد.

ای آمریکائیان!

دولت شما از طریق مشتی جناینکار، اقتصاد کشور ما را در معرض نابودی قرار داد، و اینک تهدید به محاصره اقتصادی و نفروختن کالا می‌کند. باید شما بدانید که:

۱) ادامه حیات ملی ایران، به سود همه بشریت است و به سود شما نیز هست. اگر ایران از پا درآید، زیان بشریت عظیم خواهد بود. به حکم همین تهدید اقتصادی باید بر شما معلوم شده باشد که دولت شما از طریق رژیم شاه سابق اقتصاد ما را از بین برده است. در حال حاضر ایران برای ادامه حیات خود هیچ راهی جز پیروز شدن انقلاب اسلامی ایران ندارد.

۲) محاصره اقتصادی در واقع ما را نمی‌ترساند چرا که در واقع اقتصاد از پا درآمده ایران، چاره‌ای ندارد جز اینکه مردم ما بخود متکی گردند.

ای آمریکائیان!

تاریخ، شما و ما را در معرض یکی از بزرگترین آزمایش‌ها قرار داده است. ما می‌خواهیم شما در محتوای این پیام دقت کنید و اگر حق را با ملت ما یافتید، از دولت خود بخواهید حقوق بشر را از سر صدق رعایت کند و شاه سابق را به ایران تحویل دهد. اموال او و کسان او و گردانندگان رژیم سابق را به ملت ما پس دهد.

این کار یکی از پیروزی‌های بزرگ فرهنگ واقعی بشریت است. اگر چنین شود آیا دیگر کسی به ملت خود خیانت خواهد کرد؟ آیا دیگر کسی حاضر خواهد شد کُشت‌و‌کشتار و شکنجه و اعدام و فساد را تنها شیوه حکومت بگرداند؟

و شما اطمینان داشته باشید با هم‌وطنان شما با کمال انسانیت رفتار می‌شود و از بابت آسایش آن‌ها هیچ نگرانی نداشته باشید. آنچه برای ایجاد اطمینان خاطر لازم است، به‌عمل آمده است.

ابوالحسن بنی‌صدر 

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

منابع:

۱) روزنامه انقلاب اسلامی،

شنبه ۱۳۵۸/۰۸/۱۹، سال اوّل، شماره ۱۱۵، صفحه ۱ و ۱۲

۲) روزنامه جمهوری اسلامی،

یکشنبه ۱۳۵۸/۰۸/۲۰، سال اوّل، شماره ۱۳٤، صفحه ٨

 

پیشنهاد سازمان مجاهدین خلق - منافقین در مورد سفارت آمریکا

درباره تبدیل لانه جاسوسی آمریکا به موزه جنایات آمریکا و شهدای انقلاب

 

بنام خدا

و

بنام خلق قهرمان ایران

سازمان مجاهدین خلق ایران ضمن بزرگداشت اراده ضد امپریالیستی دانشجویان پیرو امام در اقدام به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا - که امیدواریم مقدمه قطع کلیه وابستگی‌های استعماری میهن ما باشد - بدین‌وسیله به خواهران و برادران عزیز دانشجو پیشنهاد می‌کند که:

چنانچه موافقت داشته باشند، متفقاً از محضر امام استدعا نماییم پس از قطع رابطه با آمریکا، لانه جاسوسی به موزه جنایات آمریکا و شهدای انقلاب تبدیل گردد. کما اینکه لانه جاسوسی اسرائیل غاصب نیز در گذشته به سفارت فلسطین ارتقاء یافت.

باشد که با تأسیس چنین موزه‌ای پیام رهایی‌بخش ضد امپریالیستی انقلاب اسلامی از مرزهای ملی نیز در گذشته و ندای آزادی و رستگاری را به گوش تمام رنجبران و مستضعفین جهان برساند.

مرگ بر امپریالیسم آمریکا

استوار باد پیوند رهایی‌بخش ضد امپریالیستی همه ستم‌کشان و مستضعفین جهان

مجاهدین خلق ایران

منبع: روزنامه انقلاب اسلامی،

شنبه ١٣۵۸/٠٨/١٩، سال اوّل، شماره ۱۱۵، صفحه ۳

 

پیام آیت الله منتظری به ملت آمریکا

درود بر شما ملت آمریکا، درود بر شمایی که پیشتاز جنبش استقلال‌طلبی و رهایی از بند استعمارگران دیرینه هستید. درود بر شمایی که بر جنایات طراحان صهیونیستی و امپریالیستی رژیم آمریکا صحه نگذارده و همواره بر کجروی‌ها و انحرافاتی همچون جنگ ویتنام شوریدید و نپذیرفتید که با نام شما این پلیدترین عملکرد کارتل‌ها و تراست‌های حاکم برسرنوشت آمریکا انجام شود.

بار دیگر دولت آمریکا با اتخاذ سیاست‌های غلط به حرمت و آزادی و شرف انسانی شما ضربه می‌زند، شما که منتسب به مکتب الهی و ارزش‌های والای انسانی هستید و اکنون این ارزش‌ها با نام شما فرو می‌ریزد و من این را بر شرافت انسانی شما زیبنده نمی‌بینم‌. شاه جنایتکار که با توسل به قتل و غارت و ارعاب عمری بردوش خلق محروم ما سوار بود و به قیمت فقر و محرومیت میلیون‌ها انسان مستضعف به حاکمیت فاشیستی خود ادامه می‌داد و علی‌رغم اراده ملت آزاده ایران که بر علیه این حاکمیت مبارزه می‌کرد، با کشتن بیش از شصت هزار انسان حق‌طلب و به جای‌گذاشتن صدهزار زخمی و معلول همچنان در تلاش حفظ سلطه فاشیستی خود بود، اکنون در دامن دولت شما پناه می‌یابد و نه‌تنها صرف پناه‌یافتن که پناه‌یافتنی توطئه‌آمیز، چه هم استاد به‌دست آمده از سفارت آمریکا در ایران مؤید این مطلب است و هم گواهی ناظران بی‌غرض دال بر آن است که آمدن شاه به آمریکا به بهانه درمان بی‌اساس بوده است، ملت ایران اکنون از شما استمداد می‌جوید برای خنثی کردن تلاش خائنانه‌ای که به منظور مبارزه با انقلاب ایران به‌دست دولت شما شکل می‌گیرد آن را یاری کنید. مسیح(ع) یاور مظلومین و مدافع حقوق مستضعفین در مقابل ظالمان و حق‌کُشان بود، چه او برای شما و برای همگی ما الگوی شایسته‌ای جهت پیروی و موضع‌گیری است. دولت آمریکا پس از خطاهای مکررش در ویتنام و جاهای دیگر اکنون باید درس عبرتی آموخته باشد و نگذارد تاریخ ویتنام در ایران تکرار شود.

ملت ایران پس از تحمل سالیان دراز سلطه امپریالیستی آمریکا اکنون با واقعیت دیگری از همان‌سان روبه‌رو می‌شود و آن مسئله جاسوسی بر علیه، انقلاب ایران است. سفارت آمریکا در ایران طبق شواهد زیاد و ارتباطات مکشوفه لانه جاسوسی و توطئه بر علیه انقلاب ما بود و ملت مسلمان ما نمی‌پذیرفت که این روند کار ادامه یابد. بنابراین تصمیم به تعطیلی این کانون توطئه گرفت. اکنون عناصر سفارت آمریکا به دلیل جاسوسی، گروگان ملت ایرانند، و از آن‌ها در کمال آسایش و امنیت مراقبت می‌شود، ملت ایران از شما ملت آمریکا می‌خواهد که به دولت خود فشار آورید تا شاه خائن و جنایتکار را که تاریخ همچون او کمتر دیده است، به ایران بازگرداند، تا در محکمه عدل اسلامی به جنایت‌هایش رسیدگی شود و نپذیرید که دولت آمریکا با نام شما دست به پلیدترین اقدامات غیرانسانی و جاسوسی بر علیه خلق‌های محرومی که خواهان استقلال و آزادی خود هستند بزند.

به امید نجات کلیه انسان‌های تحت ستم

حسینعلی منتظری

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،

یکشنبه ۱۳۵۸/۰۸/۲۰، سال اوّل، شماره ۱۳٤، صفحه ٨

 

اعلامیه سازمان مجاهدین خلق - منافقین درباره پشتیبانی کامل از ادامه افشاگری‌های انقلابی دانشجویان قهرمان پیرو خط امام

بنام خدا

و

بنام خلق قهرمان ایران

سازمان مجاهدین خلق ایران پشتیبانی کامل خود را از ادامه افشاگری‌های دانشجویان قهرمان پیرو خط امام اعلام نموده و خواستار گسترش هرچه بیشتر این جریان حیاتی و تعیین‌کننده افشاگری‌های ضد امپریالیستی است.

به اعتقاد ما خلق قهرمان ایران که در دوران سلطه ننگین شاه، هزاران شهید و زندانی داده است حق دارد که از تمامی اسرار پشت پرده رژیم پهلوی و اربابان آمریکایی‌اش اطلاع حاصل کند. علی‌هذا بدون چنین افشاگری‌هایی، هرگز نمی‌توان به ریشه‌کن شدن نفوذ سیا و ساواک و ایادی و مرتبطین داخلی آن‌ها امید بست. به همین دلیل لزوم افشاگری هرچه بیشتر همیشه در صدر خواسته‌های انقلابی جمیع گروه‌هایی قرار داشته است که از آغاز به حمایت از دانشجویان قهرمان پیرو خط امام قیام کردند.

ما به‌خاطر استمرار در خطوط انقلابی ضد امپریالیستی، صمیمانه‌ترین درود و تهنیت انقلابی را به این قهرمانان تقدیم می‌کنیم.

مجاهدین خلق ایران

۸/دی/۵۸

منبع: نشریه مجاهد(مجاهدین خلق ایران)،

سه‌شنبه ۱۳۵۸/۱۰/۱۱، سال اوّل، شماره ۱۷، صفحه ۱ و ۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.