روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس در گزارشی از احتمال سرنگونی شان و اخراج شان از کاخ سفید به دلیل ارتکاب تخلف های زیاد توسط آنها و درگیر کردن ترامپ در بسیاری از سیاست های شکست خورده سخن گفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  نوشت: شباهت های زیادی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و همپیمانان عربش وجود دارد که بارزترین آنها پارتی بازی و فامیل بازی است که در دادن اختیارات گسترده به «جارد کوشنر» دامادش و «ایوانکا» همسر کوشنر و اشغال جایگاه و موقعیت برجسته در کاخ سفید نمایان شد که نقش شان به عنوان مشاور تأثیر زیادی در اتخاذ تصمیم هایش داشته است.

روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس در گزارشی از احتمال سرنگونی شان و اخراج شان از کاخ سفید به دلیل ارتکاب تخلف های زیاد توسط آنها و درگیر کردن ترامپ در بسیاری از سیاست های شکست خورده سخن گفت.

برای ما دشوار است که این خبر را باور کنیم به همین دلیل با آن با احتیاط برخورد می کنیم زیرا «جان کیلی» کارمند ارشد کاخ سفید که ترامپ رئیس جمهور آمریکا با وی درباره شیوه اخراج این دو از کاخ سفید رایزنی کرده بود این تصمیم را در ماه فوریه گذشته اتخاذ کرده بود و این کار را  نیز با لغو مجوز امنیتی کوشنر و جلوگیری از رسیدن اطلاعات سری به وی انجام داد لیکن کوشنر در پی دخالت چندین طرف از جمله خود ترامپ رئیس جمهور مجوزش را پس گرفت.

«هیلاری رازان» تحلیلگر استراتژیک و منتقد ترامپ و دولتش بر این باور است که کوشنر و زنش ایوانکا نفوذ زیادی بر ترامپ رئیس جمهور امریکا دارند و این را به شکل تلویحی گفت که خود این دو بودند که پشت سیاست جدا کردن کودکان از پدر و مادرهای مهاجر بودند؛ سیاستی که چهره نژادپرست غیرانسانی دولت آمریکا را رسوا کرد و در پی آن نیز به دلیل انتقادهای داخلی و بین المللی از چنین تصمیمی عقب نشست.

از بازی های روزگار این است که کوشنر و همسرش ایوانکا فقط در منطقه عربی و به طور خاص عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در کنار دولت اشغالکر اسرائیلی با هم،  جایگاه و محبوبیت دارند.

ایوانکا طی سفرش به ریاض به همراه پدرش در سال گذشته از استقبال بی سابقه ای برخوردار شد و با کمکی نزدیک به 100 میلیون دلار برای حمایت از موسسه خیریه ای اش به آمریکا بازگشت اما کوشنر ،شوهرش، برای بازاریابی قرارداد قرن که از افکار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل نشأت گرفته، با شور و شوق فعالیت می کند؛ قرادادی که شامل طرح پاک سازی مساله فلسطین است و بارزترین عناوین آن حذف شهر«قدس» اشغالی از هر گونه مذاکره ای به دلیل آن که پایتخت همه یهودی های جهان به شمار می رود و نیز حذف حق بازگشت فلسطینی ها و قانونی کردن شهرک های یهودی نشین کنونی در کرانه باختری است.

به نظر می رسد که ترامپ دیگر نمی تواند نقشی که دامادش و دخترش از طریق جایگاه شان در کاخ سفید ایفا می کنند، تحمل کند به ویژه پس از فشارهای زیاد توسط مشاورانش لیکن وی فراموش می کند که مشکل بزرگ درون خودش و سیاست های نژادپرستانه و دولت شکست خورده اش در بیشتر پرونده ها و ظاهرش شدن در کسوت دانش آموز«سر به زیر» در برابر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست اخیر سران در هلسینکی است.

خروج کوشنر و ایوانکا از کاخ سفید اگر عملی شود فروپاشی قراداد قرن بد بوی متعفن است که بینی ها را اذیت می کند و عنوان اصلی برای کشتن فرایند صلح در منطقه و جانبداری آمریکا از نژادپرستی اسرائیل در شنیع ترین شکل آن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.