چیزی که درستی این سخنان بی سابقه را آن هم در این سطح درباره خروج از یمن تقویت کرد سخنانی بود که دکتر«عبدالخانق عبدالله» یکی از مشاوران شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در سلسله توئیت هایی در حساب توئیتری اش در تویتر ذکر کرد و تأکید کرد که پس از چهار سال مشخص شد که « نمی توان در این جنگ با حمله نظامی سرنوشت ساز برنده شد و جنگ تا چهار سال دیگر با بهای سیاسی و انسانی گرانی ادامه می یابد به همین دلیل اگر بازگرداندن دولت به( اصطلاح)قانونی با مذاکرات امکان پذیر است چه بهتر که با راه حل سیاسی صورت گیرد ولی مذاکرات کجاست و چه کسی در آن مشارکت می کند؟»

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به تحولات جدید یمن پرداخت و نوشت: عربستان سعودی اذعان کرد که یگان وابسته به نیروی دریایی جنبش «انصار الله» حوثی  یک نفتکش وابسته به این کشور را در دریای سرخ هدف حمله قرار داد امری که به ادعای بیانیه رسمی عربستان منجر به وارد آمدن آسیب مختصری شد. این حمله که یک تحول نظامی خطرناک به شمار می رود در زمانی رخ می دهد که اطلاعات درز کرده به بیرون و گمانه زنی ها درباره عزم دولت امارات متحده عربی برای خروج نیروهایش از یمن( به گفته مسئولان اماراتی) به دلیل ناتوانی از تعین سرنوشت جنگ یمن در طول چهار سال گذشته، بیشتر شده است.

خبرگزاری «سبأ» وابسته به جنبش انصار الله یمن چگونگی حمله و اصابت نفتکش عربستانی را فاش نکرد و فاش نکرد که آیا در نتیجه شلیک موشک دریایی به آن از خشکی بود یا در نتیجه حمله با قایقی بوده است که استشهادی ها آن را هدایت می کردند؟ نوع سلاحی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است فرقی نمی کند مهم این است که این حمله تحول منحصر به فردی در این جنگ به شمار می رود که بارزترین عناوین آن حمله به نفتکش ها در دریای سرخ و توقف حمل و نقل دریایی در آن در صورت لزوم است.

عبدالباری عطوان در این تحلیل نوشت: بعید نمی دانیم که این حمله به نحوی از انحاء با تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز  در صورت منع صادرات نفتی ایران در چارچوب تحریم های آمریکایی که انتظار می رود چهارم ماه نوامبر آینده به اجرا در آید، در ارتباط است؛تنگه ای که از آن نفت کش هایی عبور می کنند که 18 میلیون بشکه نفت در روز را جا به جا می کنند.

پس از گذشت نزدیک به چهار سال از جنگ عربستان و امارات در یمن پر واضح شده است که راه حل نظامی به رغم هزینه 64 میلیارد دلاری برای خرید سلاح فقط در سال گذشته و برتری بر روسیه در هزینه های نظامی بر اساس بیانیه مرکز صلح استوکهلم و قرار گرفتن امارات در مرکز دهم جهان بر اساس گزارش سالیانه آمریکایی درباره قرادادهای تسلیحاتی، راه حل نظامی غیرممکن است.

تحول چشمگیری که بسیاری از جمله ما درباره آن درنگ کردند افزایش اطلاعات درز کرده به بیرون توسط خود اماراتی هاست که علنا زمینه را برای خروج از جنگ یمن مهیا می کند آن هم توسط چندین طرف و مسئول رسمی.برخی گزارش ها نیز تأکید می کند که رهبران امارات برای پیروزی نظامی در «الحدیده»برنامه ریزی می کردند و می خواستند که از آن به عنوان نردبانی برای پایین آمدن از درخت و خروج همه نیروهای نظامی شان در سریع ترین زمان ممکن استفاده کنند. رهبران امارات می خواستند از این پیروزی به منظور کاهش تلفات و تن دادن به فشارهای داخلی که نارضایتی شان در ماه های اخیر به دلیل ادامه جنگ و افزایش تلفات مادی و بشری این جنگ بدون چشم اندازی برای برون رفت مسالمت آمیز یا نظامی بیشتر شده است، استفاده کنند.

 برعکس عربستان امارات روی زمین نیرو دارد که در جبهه ها و در خط مقدم می جنگند این در حالی است که شریک سعودی اش فقط در جنگ هوایی شرکت دارد و ما در این جا درباره نبردهای مرزهای جنوبی سخن می گوییم. لیکن هواپیماهای عربستان دیگر اهدافی پیدا نمی کنند تا بمباران شان کنند به همین دلیل مجبور شدند که دو روز پیش یک منبع آب را در استان «صعده» بمباران کنند که به گفته آقای«خیری کالاباری» سخنگوی سازمان بین المللی یونیسف منجر به محرومیت پنج هزار کودک و خانواده های شان از آب آشامیدنی شد. سخنان کالاباری را چندین خبرگزاری جهانی از جمله «رویترز» نقل کردند.

یک مسئول اماراتی بلندپایه در نشستی ویژه در واشنگتن گفت که چیزی که این جنگ برای شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و وزیردفاع این کشور فاش کرد این بود که کشورش  به رغم هزینه های نظامی کلان ارتش قوی که بتواند وارد جنگ ها شود ندارد و چیزی که این مسأاله را مورد تأکید قرار می دهد کاهش هماهنگی نظامی میان دو شریک اماراتی و عربستانی در این جنگ و بروز اختلافاتی در این چارچوب است به ویژه در منطقه الحدیده و این را  خود غربی ها ذکر کردند.

ناظران درباره سخنان  آقای«یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن درنگ کردند که به وضوح از عزم دولت کشورش برای خروج از یمن سخن گفت و تصریح کرد که وی با «مارتن گریفیت» فرستاده سازمان ملل به یمن درباره پایان جنگ و خروج همه نیروهای اماراتی از یمن رایزنی کرده است و در عین حال نارضایتی خود را از مخالفت آمریکا با حمایت از ائتلاف در جنگ یمن به مانند گذشته ابراز کرد.

چیزی که درستی این سخنان بی سابقه را آن هم در این سطح درباره خروج از یمن تقویت کرد سخنانی بود که دکتر«عبدالخانق عبدالله» یکی از مشاوران شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در سلسله توئیت هایی در حساب توئیتری اش در تویتر ذکر کرد و تأکید کرد که پس از چهار سال مشخص شد که « نمی توان در این جنگ با حمله نظامی سرنوشت ساز برنده شد و جنگ تا چهار سال دیگر با بهای سیاسی و انسانی گرانی ادامه می یابد به همین دلیل اگر بازگرداندن دولت به( اصطلاح)قانونی با مذاکرات امکان پذیر است چه بهتر که با راه حل سیاسی صورت گیرد ولی مذاکرات کجاست و چه کسی در آن مشارکت می کند؟»

مهمترین چیزی که در توئیت دیگر عبدالله آمده، این است که « اکنون من از توقف جنگ و بازگشت سربازان اماراتی به میهن حمایت می کنم آن هم زمانی که بندر الحدیده تحویل داده  شود و نیروهای حوثی با صلح از آن بیرون بیانید. امارات وظایف خود را بیشتر از حد انتظار انجام داد و ائتلاف به رهبری عربستان نیز هر چه در توان داشت در حمایت از دولت قانونی ارائه کرد. اکنون زمان توقف جنگ و سازماندهی اوضاع یمن پس از جنگ از راه دیپلماسی است.»

دکتر عبداله نمی تواند چنین حرف هایی را بدون دستور رسمی و انتخاب دقیق کلمات پس از بررسی شان توسط رهبران بلندپایه امارات و چه بسا خود شیخ محمد بن زاید، بنویسد. ورود به این موضوع از مسائل ممنوعه است و نوشتن توئیت هایی بدین پایه خطرناک و حساس بدون مراجعه به رهبران بلندپایه یا دستور مستقیم آنها ممکن نیست.

با بیشتر شدن صدای طبل های جنگ در منطقه و تهدید ایران به وقوع «مادر جنگ ها» و بستن تنگه هرمز و بیشتر شدن حرف و حدیث ها درباره نارضایتی برخی امارت های امارات در اتحادیه ای که ابوظبی آن را هدایت می کند از «خطرات» ادامه جنگ علیه یمن، به نظر می رسد که ماموریت گریفیت فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن دیگر نه فقط محدود به پایان جنگ در الحدیده است بلکه تهیه کردن فضا برای خروج نیروهای امارات و همپیمانانش در سریع ترین زمان ممکن است و نیز پرده برداری از «توفان قاطعیت» و واگذاری یمن به یمنی ها  و پذیرش مسئولیت ها توسط آنها به منظور کاهش تلفات بشری و مادی است(برخی این تلفات و خسارت ها را نزدیک به 200 میلیارد دلار تا کنون تخمین زده اند).

اعلام تمایل امارات برای خروج نیروهایش از یمن بر اساس گزارش های منابع دیپلماتیک عربی در لندن چه بسا عملی نکردن تهدید انصار الله برای شلیک موشک های بالستیک به شهرهای امارات به ویژه دبی و ابوظبی به مانند شلیک 120 موشک به ریاض،«جده»،«طائف» ،«جیزان» ،«نجران» و «خمیس مشیط در عربستان را تفسیر می کند ...و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.