ترامپ با حمله به اف بی آی و رد نتیجه تحقیقات بازپرس ویژه پرونده راشا گیت، در حقیقت آشکارا و جلوی دیدگان جهانی، با کرملین علیه قوانین آمریکا تبانی کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله امروز خود با عنوان «ترامپ همین حالا با روسیه تبانی کرد. آن هم به طور علنی»، نوشت: تصویر پایانی نشست آمریکا - روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند در روز دوشنبه این خواهد بود که ترامپ در کنار ولادیمیر پوتین ایستاد و اینکه در برابر تکذیبیه «قدرتمند» پوتین در خصوص دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا کوتاه آمده است. ترامپ با حمله به اف بی آی و رد نتیجه تحقیقات رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده راشا گیت، در حقیقت آشکارا و جلوی دیدگان جهانی، با کرملین علیه قوانین آمریکا تبانی کرد.

ترامپ گفته بود مسئله دخالت روسیه در انتخابات را با پوتین در میان خواهد گذاشت اما نتیجه، مجموعه ای از بیانیه ها بود که می توانند توسط مسکو تکذیب شوند. ترامپ گفت که زمانی که «دانیل کوتس» مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا به او گفت که روسیه مسئول هک کردن سرورهای کمیته ملی دموکرات ها بوده، «من هیچ دلیلی ندیدم که روسیه دست به چنین کاری زده باشد». زمانی که ترامپ فرصت یافت تا به هر گونه رفتاری از سوی روسیه که موجب سردی روابط دو کشور شده بود، بپردازد، این موضوع را به حاشیه کشاند و تنها گفت: «من هر دو کشور را مسئول می دانم.»

ترامپ گفته بود مساله دخالت روسیه در انتخابات را با پوتین مطرح خواهد کرد اما نتیجه کار او «یک رشته بیانیه هایی بود که انگار مسکو دستور آن را داده باشد.»

ظاهرا از نگاه ترامپ، حمله روسیه به اوکراین و گرجستان، اقدامات جنگی در سوریه، حمله با گاز سمی در انگلیس و ساقط کردن یک هواپیمای غیرنظامی مالزی بر فراز اوکراین از لحاظ اخلاقی معادل سیاست هایی است که دولت های قبلی آمریکا دنبال کرده اند.

هنوز مشخص نیست که پوتین و ترامپ در جلسه دو نفره شان چه گفته اند و اینکه آیا آنها به هیچ توافق چشمگیری دست یافته اند یا خیر. هر دو رهبر اعلام کردند که در مورد تامین امنیت مرز سوریه با سرزمین های اشغالی و ارائه کمک های بشردوستانه به آوارگان سوریه به توافق رسیده اند؛ گرچه جزئیاتی ارائه نکردند. گر چه پوتین تلویحا چیزی از ترامپ دریافت نکرد اما با ظاهر شدن در کنار ترامپ و هم تراز با او با در اختیار داشتن «مسئولیت ویژه برای حفظ امنیت بین المللی»، پیروزی نمادینی کسب کرد.

در حالی که اعطای چنین جایگاهی از سوی ترامپ به پوتین گمراه کننده بود، اما خیانتی که او به اف بی آی و مقامات ارشد اطلاعاتی خود کرد، این مسئله را تحت پوشش قرار داد. باور نکردنی است که ترامپ از افسران اطلاعاتی روسیه که به دلیل هک کردن سرورهای کمیته دموکرات تحت پیگیری قرار دارند، حمایت کرد. 

در هلسینکی، ترامپ دوباره اصرار داشت که «با روسیه هیچ تبانی ای نداشته است». وی با عدم پذیرش به اذعان به حقایق ساده درباره رفتار روسیه، در حالی که از سیستم قضایی کشور خود را زیر سوال می برد، در واقع به طور آشکارا با رهبر جنایتکار یک قدرت متخاصم تبانی کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.