سفیر و معاون نمایندهٔ دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه "برجام" شکاف بین رژیم صهیونیستی و حامیان غربی اش را عمیق می کند، گفت: از نتایج مهم برجام هسته‌ای این است که ترسیم کمربند امنیتی در منطقه بدون در نظر گرفتن نقش ایران امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سید محمد صادق خرازی در نشست ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که هم اکنون در محل روزنامه اطلاعات در حال برگزاری است، با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای تأثیرات زیادی بر سیاست داخلی، خارجی و توسعه کشور خواهد داشت، به برخی نکات برجام که مورد غفلت واقع شده اشاره و اظهار کرد: صاحب نظران و کسانی که متن برجام را تحلیل کردند، متأسفانه به تأثیرات مثبتی که برجام بر موضع بین المللی و داخلی ایران می‌گذارد کمتر توجه دارند.

وی اولین بی‌توجهی در تاثیرات برجام را خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل و نگاه امنیتی جهان دانست و تصریح کرد: تلاشی که نظام سلطه داشت تا با امنیتی کردن نظام خارجه ایران توان کشور را محدود کند، با ویژگی هایی که در متن برجام است شکست خورد و این توافق هسته‌ای باعث خروج ایران از ذیل نگاه امنیتی جهان شد.

برگزار کننده نشست ویزه بررسی توافق هسته ای، در توضیح نکته دوم از محاسن "برجام" بیان کرد: دومین تاثیر برجام انزوای رژیم صهیونیستی است، تلاش اسرائیل برای محدود کردن حضور ایران در مجامع بین المللی شکست خورد و در حال حاضر اسرائیل یکی از منزوی ترین دوران سیاست خارجی خود را در نظام بین المللی تجربه می‌کند.

خرازی ادامه داد: مسئله سوم تعمیق شکاف بین رژیم صهیونیستی و کشورهای جهان و حامیان غربی آن است. هدف جمهوری اسلامی تعمیق بخشیدن هرچه بیشتر این شکاف است که یکی از نتایج تفاهم نامه نیز شدت بخشیدن این شکاف و اختلاف است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تغییر موازنه منطقه‌ای به نفع جمهوری اسلامی ایران را چهارمین نکته مثبت برجام دانست و در توضیح مورد پنجم گفت: جمهوری اسلامی ایران به مثابه قدرت امنیت ساز است و برجام نشان می دهد ایران در آینده قدرت امنیت سازی ویژه‌ای در منطقه خواهد داشت، قدرتی که هیچ کشوری نه ترکیه نه عربستان و نه هیچ یک از کشورهای دیگر نمی‌توانند در منطقه داشته باشند. از نتایج مهم این برجام این است که ترسیم کمربند امنیتی منطقه بدون در نظر گرفتن نقش ایران و رهبری کشور امکان پذیر نخواهد بود.

خرازی از دیگر موضوعات دارای اهمیت برجام را دیپلماسی نرم ایران دانست و توضیح داد: دیپلماسی ایران به مثابه یک قدرت نرم است و به همین دلیل است که وزیر امور خارجه با برخورداری از ذهنی منظم و منسجم توانست در برابر قدرت های جهان بایستد وآنها را مجاب کند.

وی ادامه داد: رهبری انقلاب به این موضوع اشاره کردند که گره هسته‌ای باید باز شود و باید به این مسئله توجه داشته باشیم که بر اساس متن برجام ضمن گره گشایی از موضوع هسته‌ای و بهره برداری از مانور قدرت نرم، گام های بزرگی را می‌توانیم در کشور برداریم. به ویژه که پس از مذاکرات 598 هیچ وقت قدرت ما در جهان به این اندازه نبوده است.

خرازی در پایان تصریح کرد: با توجه به این توافق، چشم انداز قدرت ظهور اقتصادی را در آینده خواهیم داشت، متن برجام می‌تواند تأثیرات مثبتی بر توسعه اقتصادی ایران داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، همچنین در ادامه این نشست، عباس عراقچی، با اشاره به دستاوردهای اجتماعی توافق اظهار کرد: اتفاقاتی از این دست، سطح شعور و بلوغ را در جامعه بالا برده است. و در موضوعاتی با این درجه اهمیت تا این اندازه، بحث های جزیی به میان لایه های مختلف اجتماعی انجام می شود که نمونه اش را سراغ ندارم.

وی با اشاره به فضای بی اعتمادی در انجام مذاکرات افزود: اصل مذاکرات بر اساس بی اعتمادی بود و دو طرف مذاکره به هم اعتماد نداشته و ندارند. متن توافق نیز، بر همین مبنا نوشته شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما همواره به دلیل عدم اعتماد می خواستیم که اول تحریم ها برداشته شود تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم و طرف مقابل نیز نقطه برعکس ما را می خواست. این موضوع باعث شد تا به یک راه حل برسیم که آن راه حل همزمانی بود.

عراقچی با اشاره اقدامات انجام شده در این توافق خاطر نشان کرد: اقدامات متناظر دو طرف به این شکل انجام شد تا به مرحله فعلی رسیدیم. طی این مرحله پس از 90 روز به نقطه ای که روز توافق هست خواهیم رسید که در آن روز آمریکا و اروپا تحریم های مالی و اقتصادی خود را لغو می کنند و رییس جمهور آمریکا دستوری امضاء خواهد کرد و تحریم ها را لغو می کند.

وی با اشاره به اقدامات ایران تا زمان رسیدن به روز توافق گفت: ما نیز در این حوزه کارهایی باید انجام دهیم و به تعهدات خود پایبندیم تا به نقطه توافق نهایی رسیده و تحریم ها لغو شود و محدودیت ها نیز در فاصله ای معقول همانطور که رهبر معظم انقلاب خواسته اند برداشته شود.

عضو ارشد گروه مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای درتوضیحاتی درباره تحریم سوئیفت، گفت: تحریم های سوئیفت فقط علیه کسانی است که نام آنها در لیست سیاه تحریم ها وجود دارد. سوئیفت که یک شرکت خصوصی است که خدمات مالی را انجام می دهد با این افراد فعالیت مالی انجام نمی دهد. شرکت سئیفت نه بر اساس تحریم ها که به خاطر اثر روانی تحریم ها به شکل خودخواسته با ایران همکاری نمی کرد. اما الان بر اثر توافق "برجام" 800 نهاد حقیقی و حقوقی از لیست سیاه خارج شده است.

عراقچی در باره شرایط روانی متاثر از برجام گفت: از زمان امضای برجام خوشبختانه فشار روانی ایجاد شده شکسته شد و بسیاری از شرکت ها در فضای روانی قبل حضور ندارند و می توانند با ایران همکاری کنند.

وی در پایان با اشاره به متن توافق متوازن گفت: متن توافق به دست آمده به شکلی است که هر دو طرف به خواسته های خودشان رسیدند، اما وزن خواسته های دو طرف با یکدیگر تفاوت داشت. طرف مقابل به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود که ما بر اساس فتوای مقام معظم رهبری هیچگاه به دنبال آن نبودیم. در نقطه مقابل نیز ما به تمام حقوق حقه هسته ای ایران دست پیدا کردیم که اتفاقا بر خلاف بسیاری از صحبت ها باید این اتفاق را جشن گرفت و ما تمام قد از این توافق دفاع می کنیم.

در ادامه برنامه ، مجید تخت روانچی در ابتدای سخنان خود در نشست ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که امروز یکشنبه 18 مرداد در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: از ابتدای مذاکرات تأکید بر این داشتیم که این توافق به شخص متکی نباشد، به همین دلیل مذاکرات دولت ایران با 1+5 در نهایت به توافقی منجر شد که خواست همه مذاکره کنندگان بود.

وی در ادامه با اشاره به ابهاماتی که درباره مشکلات احتمالی پس از اجرای توافق ایجاد شده است، تصریح کرد: در اجرا مشکلاتی به وجود می‌آید و به همین دلیل در متن برجام کمیسیونی پیش بینی شده که به مشکلات رسیدگی کند.

تخت روانچی در ادامه با اشاره به طول کشیدن زمان مذاکرات افزود: یکی از دلایلی که باعث شد این مذاکرات طولانی شود، رسیدن به یک توافق خوب و دوطرفه بود که به حمدالله به مصالحه رسیدیم و توافق مورد نظر به دست آمد.

وی در ادامه عنوان کرد: در یکی از بندهای توافق که مخاطب آن دولت آمریکا است، تأکید شده که لغو تحریم‌ها مستمر و براساس برجام خواهد بود و دولت آمریکا متعهد است براساس همین توافق تحریم‌ها را بردارد. طبق قطعنامه 2231 این خواسته ها بخشی از حقوق بین‌الملل است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس جمهوری بخواهد این توافق را لغو کند آیا این توان را دارد یا خیر؟ گفت: اگر هر رئیس جمهوری در آمریکا و سایر کشورهای مذاکره کننده بخواهد این توافق را نقض کند نقض فاحش برجام به وجود می آید و در متن برجام پیش بینی شده که در صورت نقض فاحش برجام، توافق بتواند سیر طبیعی خود را برای حل اختلافات طی کند.

تخت روانچی تصریح کرد: بسیار دور از ذهن است که یک نفر در آمریکا یا یکی از کشورهای 1+5 بخواهند این توافق را بدون بهانه زیر سؤال ببرند، چرا که با این کار به همه دنیا و جامعه بین الملل نشان می‌دهند این چه کسی است که می‌خواهد بازی را به هم بزند. چنین اقدامی باعث می‌شود که خود را در مقابل جامعه بین الملل قرار دهند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که تیم مذاکره کننده ایران توانست موفقیت لازم را به دست آورد این بود که این تیم بسیار یکدست است و به نوعی در جامعه بین الملل تیم دکتر ظریف یک تیم بی حاشیه است و طرف مقابل نیز این موضوع را درک کرده بود.

وی با اشاره به یکی از دستاوردهای مهم توافق هسته ای گفت: کشورهای بسیاری علاقه مند هستند که فعالیت اقتصادی با ایران انجام داده و شریک اقتصادی ایران شوند و ما با افتخار می‌گوییم درخواست‌ها آنقدر زیاد بوده که ما خودمان شرکای اقتصادی‌مان را انتخاب می‌کنیم.

تخت روانچی در پایان اظهار کرد: پروژه مذاکره ایران و 1+5 پروژه سنگینی بود که به همت تیم مذاکره کننده راهنمایی مسئولان و دعای مردم به نتیجه رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.