در نبرد پیش روی ادلب دیگر گزینه ای به نام اتوبوس های سبز وجود ندارد زیرا دیگر مکانی وجود ندارد تا افراد مسلح به آنجا بروند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: به نظر می رسد که استان«ادلب»  که آخرین پایگاه گروه های مسلح  است در آستانه تحولات دراماتیکی قرار دارد زیرا  همه نگاه ها با نزدیک شدن به بسته شدن کامل پرونده وجود گروه های مسلح مخالف در جنوب سوریه، به سمت شمال سوریه نشانه رفته است. اطلاعات رسیده از شمال سوریه حکایت از آن دارد که همزمان با نزدیک شدن به تعیین سرنوشت آن، حالتی از هرج و مرج بر استان ادلب حاکم شده است. حرف و حدیث داخل گروه های مسلح در شمال سوریه در حال حاضر بر اساس گفته های آنها در وبسایت های شان و  گفته های فرماندهان گروه های مسلح و تعدادی از مسئولان شرعی در حساب ها و کانال های شان در شبکه های اجتماعی درباره نگرانی از تحول ناگهانی  و غیرمنتظره است که به شکل انقلاب ساکنان یا تشکیلات نظامی گروه های مسلح به نفع ارتش سوریه در زمان آغاز درگیری ها خود را نشان دهد؛ دقیقا همانطور که در جنوب سوریه رخ داد. فرماندهان گروه های مسلح از خیانت ها و تسلیم و نفوذ هشدار داده و وعده مجازات کسی را دادند که دست به این کار می زند.

به رغم تهدید و وعده وعیدها توسط فرماندهان گروه های مسلح روزنامه «رأی الیوم» به نقل از منابع خود مطلع شد که تعدادی از بزرگان در استان ادلب سوریه اقدام به ایجاد ارتباط و تماس با مرکز آشتی «حمیمیم» روسیه در سوریه برای تحویل و تسلیم مناطق شان و آشتی با دولت سوریه کردند.

برخی منابع محلی گفتند که بزرگان تعدادی از مناطق در استان ادلب با مرکز آتشی روسیه تماس گرفتند تا درباره تسلیم مناطق خود و آشتی با دولت سوریه بلافاصله پس از مهیا شدن زمینه در زمان نزدیک شدن یگان های ارتش مذاکره کنند.

این منابع تصریح کردند که اطلاعات رسیده از ادلب حکایت از آن دارد که آتشفشان مردمی علیه افراد مسلح و استقبال گرم از ارتش سوریه زمانی که دروازه های استان را بکوبد، در راه است.به رغم آن که گروه تروریستی «جبهه النصره» در سال 2015 به طور کامل ادلب را به اشغال خود در آورد اما دولت سوریه و دستگاه های آن همچنان داخل مناطق این استان نفوذ دارد و بسیاری از مناطق منتظر رسیدن ارتش سوریه به استان هستند تا هواداری خود را از دمشق اعلام کنند.

گروه های مسلح اکنون تلاش می کنند از خود در سایه توافقنامه کاهش تنش که بر اساس توافق میان کشورهای تضمین کننده  یعنی«روسیه، ایران و ترکیه» شامل ادلب و ریف آن می شود از خود حمایت کنند اما روسیه بارها اعلام کرده است که این توافقنامه گروه های تروریستی داخل مناطق کاهش تنش و خارج از آن را شامل نمی شود و منظور روسیه از این گروه ها جبهه النصره است که تغییر نام داده و تبدیل به «هیأت تحریر الشام» شد و در فهرست گروه های تروریستی قرار دارد.این استثناء دروازه حمله نظامی به استان ادلب است.

برخی منابع در دمشق نیز گفتند که سرنوشت ادلب از جمله موضوع های مورد مذاکره در نشست سران آمریکا و روسیه(پوتین و ترامپ) در هلسینکی پایتخت فنلاند است و اگر دو طرف بر سر سرنوشت ادلب به توافق برسند ترکیه مجبور به پذیرش چنین توافقی و کنار آمدن با آن شود.

به احتمال زیاد از ترکیه خواسته می شود همان نقشی را بازی کند که اردن در جنوب سوریه بازی کرد یعنی  بستن مرزها و ارائه کمک ها به آوارگان نبردها در نوار مرزی داخل اراضی سوریه است تا به مجرد آن که روستاها و شهرهای شان آزاد شود به خانه های خود بازگردند.

در نهایت نیز  پرونده تروریست های مسلح به ویژه خارجی ها که پس از اخراج آنها از مناطق آزاد شده توسط ارتش سوریه و رفتن شان به شمال این کشور در سال های گذشته، بسته می شود. تعداد تروریست های خارجی در ادلب بسیار بالاست. بر اساس اطلاعاتی که روزنامه رأی الیوم از منابع خود در شمال سوریه به دست آورده است ترکیه نیز حضور نظامی خود در برخی نقاط استقرار نیروهایش در ادلب را کم کرده و برخی از نقاط نظامی خود در عمق ادلب را با خواست روسیه از بین برده است و این یعنی نبرد در راه است و ترکیه مجبور است با گزینه روسیه و سوریه در بستن پرونده ادلب به شیوه «حلب، غوطه و درعا» کنار بیاید.

در نبرد پیش روی ادلب دیگر گزینه ای به نام اتوبوس های سبز وجود ندارد زیرا دیگر مکانی وجود ندارد تا افراد مسلح به آنجا بروند به همین دلیل همه در این نبرد پایانی می جنگند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.