تنش سیاسی میان فرانسه و ایتالیا به بهانه کشتی سرگردان 629 مهاجر آفریقایی بالا گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فرانس 24 گزارش داد ایتالیا گفت و گوهای بلندپایه با فرانسه را  بعد از آن که فرانسه، ایتالیا را به علت عدم گفتگو درباره یک کشتی نجات مهاجران بی مسئولیت نامید، تعلیق کرد. وزیر جدید اقتصاد ایتالیا دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس را بعد از درگیری لفظی میان دو کشور بر سر رفتار با بیش از 600 مهاجر که در سواحل لیبی نجات یافته بودند ، تعلیق کرد. لغو این دیدار، نشانه وخیم‌ تر شدن روابط دو کشور بر سر مساله پناهجویان است.

«ماتئو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا گفته است در صورتی که فرانسه به طور رسمی از ایتالیا عذرخواهی نکند، ممکن است دیدار روز جمعه «جوزپه کونته» نخست‌ وزیر ایتالیا و «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه هم لغو شود. این در حالی است که یک مقام در کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفت فرانسه هیچ درخواست رسمی برای معذرت خواهی از ایتالیا دریافت نکرده است.

جوزپه کنته نخست وزیر جدید ایتالیا در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه خاطرنشان کرد که پاریس به دنبال «عوام فریبی» در قبال مهاجران بوده و این نمی تواند دلیلی برای پیروی ایتالیا از این رویکرد باشد.

در تازه ترین تهدید نیز «لوئیجی دی مایو» معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر جنبش پنج ستاره امروز پنجشنبه گفته است هنوز انتظار دارد امانوئل ماکرون به دلیل اظهارنظر جدی که در مورد سیاست مهاجرت ایتالیا دو روز پیش داشته، عذر خواهی کند.

دی مایو در یک مصاحبه رادیویی گفت: «ما منتظر عذرخواهی هستیم. اگر این کار صورت گیرد، می توانیم رویکردی جدید و ملایم تر را آغاز کنیم. هنوز زمان برای جبران هست، عذرخواهی کنید و سپس همه چیز از اول شروع می شود.»

لوئیجی دی مایو دیروز نیز گفته بود: «خوشحالم که فرانسوی‌ ها مسئول بودن را درک کرده‌ اند. اگر آنها کمک می‌ خواهند ما به آنها کمک می‌ کنیم. اگر فرانسه بنادر خود را بگشاید ما شماری از این افراد (پناهجویان) را به آنجا منتقل خواهیم کرد.»

وزارت خارجه ایتالیا روز چهارشنبه سفیر فرانسه در این کشور را در اعتراض به اظهارات مقام‌ های فرانسوی درباره تصمیم ایتالیا برای راه ندادن به کشتی حامل مهاجران احضار کرد.

امانوئل ماکرون دولت ایتالیا را در این رابطه به «نگاه بد و غیر مسئولانه» متهم کرده است.

پیشتر «بنجامین گریوو» سخنگوی دولت فرانسه به نقل از ماکرون در جلسه دولت فرانسه گفته بود: «رفتار دولت ایتالیا در قبال پناهجویانی که در شرایط بغرنج انسانی قرار دارند، نشان دهنده بدبینی و بی‌ مسئولیتی است.» همچنین «گابریل آتال» سخنگوی حزب ماکرون نیز رفتار دولت ایتالیا را «تهوع آور» توصیف کرده بود.

این کشتی حامل بیش از 600 پناهجو بود اما وزیر کشور دولت جدید ایتالیا اجازه نداد در بنادر این کشور پهلو بگیرد. پس از امتناع ایتالیا، اسپانیا قبول کرده این کشتی در بندر والنسیا پهلو بگیرد.

انفعال فرانسه و واکنش دیرهنگام ماکرون به این بحران بی‌ سابقه و ابراز آمادگی اسپانیا برای پذیرش پناهجویان باعث شد تا پناهجویان سرگردان مجبور به ادامه سفر از شرق به غرب دریای مدیترانه شوند. سفری که احتمالا پنج روز طول خواهد کشید.

رئیس پارلمان اروپا هشدار داده است که مساله مهاجران و پناهجویان می تواند حیات اتحادیه اروپا را به مخاطره بیندازد.

بامداد چهارشنبه، یک کشتی گارد ساحلی ایتالیا پناهجویان را به بندر کاتانیا در جنوب ایتالیا رساند تا آنها به امکانات پزشکی و مواد غذایی و بهداشتی دسترسی پیدا کنند.

کشتی اکواریوس که حامل صدها پناهجو است، به گروه خیریه غیردولتی «اس او اس مدیترانه» تعلق دارد. این گروه می گوید که 629 نفر را در شش نقطه جداگانه در سواحل لیبی از غرق شدن نجات داده است.

دولت پوپولیستی ایتالیا وعده داد رویه‌ ای سفت و سخت در قبال پناهجویان اتخاذ کند و گفته است بنادر این کشور تنها به روی کشتی‌ های نجات ایتالیا باز خواهد بود. در همین راستا دولت ایتالیا اعلام کرد که از این پس کشور مالت باید به جای ایتالیا مهاجران را بپذیرد. اما دولت مالت نیز از پذیرش این کشتی امتناع کرد.

رفتار اخیر ایتالیا در قبال کشتی سرگردان در آب های مدیترانه حامیانی نیز در اروپا پیدا کرده است. به طوری که «ویکتور اوربان» نخست وزیر دست راستی مجارستان که رابطه دوستانه خوبی هم با سالوینی دارد، ضمن تایید رفتار ایتالیا گفته است: «سال‌ ها ناتوانی در محافظت از مرزهای دریایی بسیار مایوس کننده بود اما انگار قدرت بار دیگر به ایتالیا بازگشته است.»

در 5 سال گذشته ایتالیا بیش از 640 هزار مهاجر را پذیرفته که بیشتر آنها آفریقایی هستند. ایتالیا گفته است کشورهای اتحادیه اروپا باید در این مساله مسئولیت پذیرتر باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.