این عقلانیت سیاسی نیست که اردوغان دو دولت سوریه و عراق را در عین حال از دست دهد آن هم در حالی که فقط دو هفته با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سرنوشت ساز برای ترکیه و برای شخص خودش و برای حزب «عدالت و توسعه» به ریاستش فاصله دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات در شمال عراق و قطع آب رود دجله توسط ترکیه نوشت: این دردناک بود که ببینیم برخی از برادران عراقی به دلیل پایین آمدن میزان آب رودخانه دجله به شکل بی سابقه ای از زمان اجرای تصمیم حکومت ترکیه برای پر کردن سد«الیسو» که روی این رود ساخته شده و میزان آب رود را به میزان 50 درصد کاهش داد یعنی از هشت میلیارد متر مکعب در سال به کمتر سه میلیارد متر مکعب در مقایسه با سال گذشته، با پای پیاده از رود دجله عبور کنند.

دولت ترکیه پس از آن که خیالش از بابت منطقه شمال شرق سوریه راحت شد و با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا بر سر حل بحران میان دو کشور بر سر شهر«منبج» با راه اندازی گشتی های مشترک ترکیه و آمریکا به توافق رسید،  شروع به تمرکز بر شمال عراق و گسیل نیرو به آن جا برای آماده شدن جهت حمله ای کرده است که مسئولان ترک می گویند به پایگاه های پشتی پ.ک.ک جدایی طلب  در «سنجار» و «قندیل» و حتی «مخمور»در جنوب موصل صورت می گیرد. «رجب طیب اردوغان» نیز در یک گفت و گوی تلویزیونی که روز جمعه پخش شد، تهدید به انجام این حمله کرد.

تجاوز به شمال عراق و کاهش میزان آب رود دجله به شیوه دراماتیک دو مساله ای است که دولت و ملت عراق دشوار است آنها را بپذیرند بلکه کاملا برعکس رخ خواهد داد و منجر به دامن زدن به احساسات ضد ترکیه و ضد رئیس جمهور آن می شود.به همین دلیل بهترین کار را اردوغان انجام داد زمانی که دستور داد فرایند پر کردن مخزن سد الیسو با آب متوقف شود امری که منجر به این می شود که میزان آب رود دجله مجددا زیاد شود.

نفوذ نیروهای ارتش ترکیه در شمال عراق و به عمق 30 کیلومتر تا کنون البته، به منظور توقف فعالیت های باندهای وابسته به پ.ک.ک بی تردید نقض حاکمیت عراق است و بدون هر گونه پوشش قانونی  دولت مرکزی در بغداد صورت می گیرد.

در زمان «صدام حسین» رئیس جمهور سابق (معدوم)عراق معاهده ای میان ترکیه و عراق وجود داشت که بر اساس آن به نیروهای ترکیه برای این گونه نفوذ بدون هیچ گونه محدودیتی برای از بین بردن خطر یاد شده برای ترکیه اجازه داده می شد اما این معاهده تا جایی که می دانیم تمدید نشد. از سوی دیگر روابط ترکیه و عراق در زمان پیش از اشغال عراق توسط آمریکا در اوج قوت و قدرتش بود و آن هم بر اساس تلاقی منافع در بستر رویارویی با جنبش های جدایی طلب در دو کشور.

تا زمان نوشتن این سطرها هیچ گونه بیانیه یا اظهار رسمی توسط دولت مرکزی در بغداد درباره این تهدیدهای ترکیه صادر نشده است و دلیل اش نیز چه بسا ضعف دولت «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق و مشغول بودنش به پیگیری نتایج انتخابات پارلمانی اخیر است که در آن ائتلاف العبادی پس از ائتلاف «سائرون» به ریاست «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر دوم شد.

این عقلانیت سیاسی نیست که اردوغان دو دولت سوریه و عراق را در عین حال از دست دهد آن هم در حالی که فقط دو هفته با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سرنوشت ساز برای ترکیه و برای شخص خودش و برای حزب «عدالت و توسعه» به ریاستش فاصله دارد. به همین دلیل حداقل کاری که باید بکند این نباید باشد که تصمیم به بازگشت آب رود دجله محدود به ده روز پایانی ماه مبارک رمضان شود بلکه بازگشت آب به رود دجله باید در چارچوب های معقول و در خدمت منافع دو کشور تمدید شود زیرا محرومیت بخش بزرگی از ملت عراق از آب این رودخانه که شاهرگ زندگی میلیون ها کشاورز عراقی به شمار می رود، یک فاجعه انسانی شکل می دهد.جدای از آن که یک فاجعه انسانی سیاسی است که بر روابط دو کشور همسایه در زمان بسیار حساس بازتاب منفی خواهد داشت.

ترکیه این روزها با خطرهای زیادی از چند جهت رو به روست که نیاز به دوستان دارد به ویژه در کشورهای همجوار سوری و عراقی اش و بارزترین عنوان در این حالت احترام به حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی شان و اجتناب از هر گونه اقدام هایی است که ممکن است بر سهمیه آی رودهای دجله و فرات تأثیر منفی بگذارد یا ما چنین باور داریم و این تنها شیوه اجتناب از تنش زایی و گل آلود کردن آب روابط تاریخی حسن همجواری است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.