اعمال تحریم های یک جانبه توسط آمریکا بدون تصویب شورای امنیت، منشور سازمان ملل متحد را نقض می کند. ماده 41، تنها شورای امنیت را مجاز به تحمیل و تایید استفاده از تحریم ها می داند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه تحلیلی «تروث دیگ» آمریکا در گزارشی نوشت:چندی پیش در اقدامی که خیلی رسانه ای نشد اما به طور بالقوه ای تحسین برانگیز بود، مجلس نمایندگان آمریکا با افزودن متممی به لایحه بودجه دفاعی سال 2019 آمریکا موافقت کرد که بر اساس آن رئیس جمهور این کشور مجوز قانونی برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران نخواهد داشت.

«کیث الیسون» نماینده دموکرات کنگره آمریکا و از ارائه‌ کنندگان این متمم در صفحه توییتر خود نوشته است که این متمم با حمایت نمایندگان هر دو حزب کنگره و به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

الیسون همچنین اعلام کرده که هدف از افزودن این متمم تاکیدی دوباره بر اینکه «اختیار تصمیم‌ گیری درباره استفاده از اهرم نظامی در محدوده قدرت کنگره آمریکا بوده و هیچ قانونی به رئیس‌ جمهور اختیار آغاز حمله نظامی علیه ایران را نمی‌ دهد.»

 

Keith-Ellison-850x567

 

این نماینده دموکرات با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ ای با ایران نوشته است: «تصویب این متمم فراحزبی به اتفاق آرا ضربه‌ ای قوی و به موقع به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ ای ایران و موضع‌ گیری‌ های خصمانه او است.»

اگر در نسخه سنا هم در نهایت متمم الیسون باشد، کنگره پیامی روشن برای دونالد ترامپ ارسال خواهد کرد که او هیچ اختیاری قانونی برای حمله نظامی به ایران پس از خروجش از برجام ندارد. این خروج با یک لیست طولانی از خواسته های «مایک پومپئو» وزیر خارجه دنبال شد که می توانست مرحله ای را برای حمله آمریکا به ایران تعیین کند.

علاوه بر این، قانون اساسی تنها به کنگره اجازه می دهد که اعلام جنگ کند. و «قطعنامه جنگ قدرت» به رئیس جمهور اجازه می دهد تا نیروهای مسلح ایالات متحده را تنها پس از آنکه کنگره اعلام جنگ کرد یا در «یک اضطراری ملی ناشی از حمله به ایالات متحده، یا سرزمین ها یا اموال آن و یا نیروهای مسلح آن" یا وقتی «مجوز قانونی خاص» وجود دارد، به خصومت ها و یا خصومت های قریب الوقوع فراخواند.

اما حتی اگر اصلاحیه الیسون در مجلس سنا تصویب شود و به بخشی از قانون دفاع ملی آمریکا تبدیل شود، ترامپ احتمالا آن را نقض خواهد کرد. او می تواند اشخاص ایرانی را با ادعای «تروریست های مظنون» در میدان جنگ جهانی خود هدف قرار دهد.

تحریم های یک جانبه علیه ایران غیرقانونی است

اگر چه متمم ارائه شده توسط آلیسون بیان می کند که هیچ قانونی مجاز به استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده در ایران نیست، تامین هزینه ها را برای حمله به ایران ممنوع نمی کند. همچنین استفاده از تحریم ها علیه ایران را ممنوع نمی کند.

در حقیقت دیگر متمم ها که مجلس نمایندگان تصویب کرده است، بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را مجاز می داند.

یک متمم توسط «پیتر روسکام» نماینده ایلینویز معرفی شده که برنامه موشکی بالستیک ایران را خطری جدی برای متحدان آمریکا در خاورمیانه و اروپا می داند، و بنابراین تحریم هر بخش اقتصادی و هر فردی را که مرتبط با این برنامه است، مجاز می داند.

هنگامی که ترامپ خروج خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرد، او همچنین از بازگشت تحریم های هسته ای آمریکا و «بالاترین سطح» محدودیت های اقتصادی علیه ایران خبر داد. این تحریم ها می تواند بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران را از بازار جهانی حذف کند.

اعمال تحریم های یک جانبه توسط ایالات متحده بدون تصویب شورای امنیت سازمان ملل، منشور سازمان ملل متحد را نقض می کند. ماده 41، تنها شورای امنیت را مجاز به تحمیل و تایید استفاده از تحریم ها می کند.

این در حالی است که دیگر طرفین امضا کننده برجام مخالف پایان یافتن آن و بازگشت تحریم ها علیه ایران هستند.

«جیک سالیوان» که در دولت اوباما خدمت کرده و مشاور سیاست خارجی کارزار تبلیغاتی ریاست جمهوری «هیلاری کلینتون» بود، خواسته های پومپئو از ایران را خواسته هایی می داند که ایران قطعا هیچگاه نخواهد پذیرفت.

«الی گرانمایه» عضو اندیشکده شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز این خواسته ها را «شروط تسلیم» نامیده است.

اما این سنا است که همچون مجلس نمایندگان باید جلوی هر تلاشی از سوی ترامپ را برای اقدام غیرقانونی علیه ایران بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.