وزیر آمریکایی در اجلاس وزرای گروه جی 7 در کانادا با انتقاد شدید از سوی همتایان خود روبرو شده که وضع تعرفه‌ های فولاد و آلومینیوم را زمینه‌ ساز آغاز یک جنگ تجاری قریب‌ الوقوع دانسته‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «استیو منوچین» وزیر خزانه‌ داری آمریکا که برای حضور در اجلاس وزرای گروه جی 7 به «ونکوور» کانادا رفته با انتقاد شدید از سوی همتایان خود روبرو شده که وضع تعرفه‌ های فولاد و آلومینیوم را زمینه‌ ساز آغاز یک جنگ تجاری قریب‌ الوقوع دانسته‌ اند.

«بیل بورنئو» وزیر دارایی کانادا اعلام کرد که دولت میزبان و 5 کشور دیگر حاضر در این اجلاس منوچین را تحت فشار قرار دادند که نگرانی ها و ناامیدی های آنها را در مورد تعرفه های جدید به کاخ سفید انتقال دهد.

در جلسه روز شنبه وزرای گروه هفت، وزرای اتحادیه اروپا و کانادا آمریکا را تهدید به اقدام متقابل کردند و وزیر خارجه فرانسه هم هشدار داده جنگ تجاری جهانی ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد.

«برونو لو میر» وزیر خارجه فرانسه در این جلسه با انتقاد شدید از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با وضع تعرفه 25 درصدی برای واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی برای واردات آلومینیوم هشدار داد که جنگ تجاری ممکن است ظرف چند روز آینده آغاز شود.

او گفت: «بگذارید واضح بگویم به دولت آمریکا بستگی دارد که برای بهبود اوضاع و رفع مشکلات تصمیم درست را اتخاذ کند یا خیر.»

اتحادیه اروپا و کانادا به ترتیب، بزرگ ترین منابع واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا هستند.

«اولاف شولز» وزیر دارایی آلمان به خبرنگاران گفت که تعرفه های آمریکا یک مشکل بسیار جدی برای روابط دو سوی اقیانوس اطلس محسوب می شود.

در همین حال، «استیو منوچین» وزیر خزانه‌ داری آمریکا با رد این نقد که آمریکا از رهبری اقتصاد جهان سرباز زده گفته انتقادها و نقطه‌ نظرات حاضران در اجلاس جی 7 را به «دونالد ترامپ» منتقل کرده است.

ترامپ یک بار دیگر تاکید کرده که دیگر کشورها برای سال‌ ها از آمریکا بهره‌ کشی کرده‌ اند و اکنون زمان هوشیاری و درایت فرا رسیده است.

رئیس‌ جمهور آمریکا می‌ گوید افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم برای نجات صنایع فولاد کشورش ضروری است چرا که این صنایع به لحاظ حفظ امنیت ملی کشورش، ارزش ساختاری دارند.

ترامپ همچنین می‌ گوید وضع تعرفه‌ ها ابزاری است برای مقابله با موانع دست و پاگیری که کشورهای دیگر از جمله در اروپا و سایر نقاط جهان برای ورود آمریکا به بازارهایشان وضع کرده‌ اند.

در همین حال اجلاس وزرای جی 7 بدون صدور بیانیه مشترک پایان یافت که خود می ‎تواند نشان از اختلاف جدی میان هفت وزیر شرکت کننده در این اجلاس تلقی شود و از انزوای آمریکا در میان جامعه جهانی به ویژه متحدان خود در دنیای غرب خبر دهد.

قرار است هفته آینده رهبران گروه 7 در «کبک» کانادا اجلاس سران این گروه را برگزار کنند؛ جایی که دونالد ترامپ یک بار دیگر با رهبرانی چون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و احتمالا «شی‌ جینپینگ» رئیس جمهور چین روبرو خواهد شد؛ آن هم تنها دو روز مانده به دیدارش با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌ شمالی در سنگاپور.

پس از آنکه دولت آمریکا نتوانست امتیازات بیشتر تجاری از اروپایی‌ ها و دیگر کشورها بگیرد، روز پنجشنبه معافیت مالیاتی برای واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را لغو کرد.

اتحادیه اروپا گام های اولیه را با شکایت از آمریکا به سازمان تجارت جهانی علیه این اقدامات کاخ سفید برداشته است. آمریکا پیش از این برای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت تعرفه‌ ای در نظر گرفته بود، اما این معافیت‌ ها دیگر تمدید نمی‌ شود و از این پس بر فولاد وارداتی از این کشورها 25 درصد و بر آلومینیوم وارداتی 10 درصد تعرفه اعمال می‌ شود.

یکی از وعده های اصلی دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری این بود که با وضع تعرفه جلو واردات محصولات ارزان قیمت فولاد و آلومینیوم به آمریکا را بگیرد. او گفته بود چین یکی از متهمان اصلی است. حالا متحدان آمریکا نیز هدف اقدامات ترامپ قرار گرفته اند. تعرفه هایی که او بر محصولات اروپا، کانادا، و مکزیک وضع کرده با واکنش تند این کشورها مواجه شده است. کانادا به تدابیر متقابل دلار در برابر دلار روی آورده است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است از اقدام آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می کند.

پیام وزیران دارایی شش کشور از هفت کشور عضو گروه هفت این است که تا چند روز آینده ممکن است جنگ تجاری آغاز شود. با توجه به سنگینی فضای نشست وزرای دارایی جی 7، پیش بینی می شود که نشست سران جی 7 در هفته آینده نشست دشوارتری باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.