این تصمیم آمریکا ره را برای جنگ تجاری میان واشنگتن و همپیمانانش باز می کند زیرا اتحادیه اروپا تهدید کرده است که مقابله به مثل می کند و «جان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا تأکید کرد که اتحادیه اروپا تدابیر سریعی را برای ایجاد توازن در تعرفه های فولاد و آلومینیوم که واشنگتن اعمال کرده اتخاذ می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، ایالات متحده آمریکا امروز و با پایان معافیت موقت تعرفه های گمرکی، اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات آلومینیوم فولاد از کشورهای کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا را آغاز می کند.

«ویلبر روس» وزیر بازرگانی آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد که اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و 10 درصدی بر واردات آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را به اجرا در می آورد.

روس تأکید کرد که این تصمیم از اوایل نیمه شب یعنی ساعت 04:00 به وقت گرینویچ روز جمعه به اجرا در می آید.

روس تصریح کرد که آمریکا قصد دارد که مذاکرات با کانادا، مکزیک و کمیسیون اروپا را ادامه دهد زیرا مسائل دیگری وجود دارند که باید حل شوند.

این تصمیم آمریکا راه را برای جنگ تجاری میان واشنگتن و همپیمانانش باز می کند زیرا اتحادیه اروپا تهدید کرده است که مقابله به مثل می کند و «جان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا تأکید کرد که اتحادیه اروپا تدابیر سریعی را برای ایجاد توازن در تعرفه های فولاد و آلومینیوم که واشنگتن اعمال کرده اتخاذ می کند.

یونکر در واکنش به اقدام آمریکا گفت:« این روز بد برای تجارت جهانی است.»

بروکسل همچنین پیشتر تهدید کرده بود که در واکنش به اقدام آمریکا بر کالاهای آمریکایی مانند موتورسیکلت های هارلی دایویدسون و  شلوارهای جینز تعرفه اعمال می کند.

«سیسیلیا مالمستروم» کمیسر اتحادیه اروپا در امور تجاری نیز در واکنش به افزایش تعرفه اظهار داشت که اتحادیه اروپا علیه آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند.

مالمستروم افزود واکنش اروپا متناسب با اقدام آمریکا و مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

«مانفرد وبر» رئیس فراکسیون محافظه کاران پارلمان اروپا در حساب توئیتری خود نوشت :«اروپا به دنبال جنگ تجاری نیست اما اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد که با اروپا هم‌چون یک دشمن رفتار کند، ما چاره‌ای جز دفاع از صنایع، مشاغل و منافع اروپایی نداریم. ما در برابر این تصمیم آمریکا ساکت نخواهیم نشست.»

«ژان باتیست لوموان» وزیر مشاور در امور خارجه و اروپای فرانسه با غیرقبول خواندن این اقدام آمریکا گفت که لحظه مواجه شدن با واقعیت برای اروپا به سر رسیده است و اضافه کرد: «بازنده‌های اصلی در واقع مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهند بود.»

لوموان با ابراز تعجب از بی‌اطلاعی مسئولین دولت ترامپ مبنی بر اینکه کارخانه‌های تولید خودروی اروپایی در خاک آمریکا هستند و برای آمریکایی‌ها اشتغال ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: «اقدامات اروپا متناسب با اقدام آمریکا خواهد بود تا از افزایش تنش در جنگ تجاری خودداری شود.»

سخنگوی دولت انگلیس نیز اعلام کرد: «ما از تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم برای اروپا به بهانه مشکلات امنیت ملی ناخشنودیم.  انگلیس و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از متحدین نزدیک ایالات متحده آمریکا هستند و باید به طور دائم و کامل از افزایش تعرفه معاف باشند.»

دولت مکزیک ساعتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که در برابر اقدامات آمریکا مقابله به مثل خواهد کرد.

در همین حال،کانادا  نیز تهدید کرد که به هر گونه اعمال تعرفه گمرکی بر واردات آلومینیوم و فولاد توسط ایالات متحده آمریکا در پایان هفته جاری توسط پاسخ می دهد.

روزنامه «تورنتو استار» به نقل از یک مسئول بلندپایه کانادایی نوشت که کانادا خود را آماده «انتقام تجاری» به هر گونه تعرفه گمرکی می کند که آمریکا قرار است بر واردات آلومینیوم و فولاد وارد شده از کانادا اعمال کند.

 این مسئول کانادایی افزود که اوتاوا در حال بررسی «مجموعه کاملی از گزینه ها» است که در صورت  گنجاندن کانادا در فهرست کشورهایی که واردات آنها مشمول تعرفه های گمرکی می شود، اتخاذ می شود.

معافیت های موقت کانادا از تعرفه های گمرکی که ایالات متحده اعلام کرد و شامل کانادا می شود پایان هفته جاری به پایان می رسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.